Leadership

Tu știi de ce excelezi?

Felicia Luca › Mar, 2018-08-07 13:07
Lumea este în continuă schimbare, iar locul de muncă se transformă continuu, așadar incertitudinea, nesiguranța și riscurile sunt la ordinea zilei.

La angajare, la ordinea zilei sunt speranțele mari, experiența solidă și motivația din plin. Ulterior, însă, unii angajați excelează în fața provocărilor, în timp ce alții de-abia le fac față. Cum se explică această diferență de performanță?

Cercetările din domeniul psihologiei pozitive ne ajută să înțelegem dinamica excelenței. Mai jos sunt prezentați cei mai de seamă factori care conduc la excelență. Surprinzător sau nu, constatăm că excelența nu depinde numai de personalitatea oamenilor.
foto: Pixabay

Starea de bine

Cercetările realizate de Ed Diener arată că starea psihologică de bine are trei componente principale:

Experiențele emoționale pozitive – fericire, energie, atașamentul față de ceilalți.
Absența experiențelor emoționale negative – starea de bine crește cu cât scad stresul și frustrarea.
Mulțumirea în viață – starea de bine nu se rezumă la fericire. Pentru a se simți bine, oamenii au nevoie și să se simtă împliniți, iar munca lor să le aducă satisfacție.

Studiile demonstrează că starea generală de mulțumire crește productivitatea și succesul angajaților, iar aceștia vor fi mai creativi și mai dispuși să le fie de ajutor celorlalți. Dar dacă angajații nu se simt împliniți de munca lor, starea generală de mulțumire nu poate compensa această neîmplinire și nu este suficientă pentru a le susține motivația și implicarea. În plus, neîmplinirea generează experiențe emoționale negative.

Această dinamică este foarte ușor de observat, de exemplu,  în departamentele comerciale ale organizațiilor, datorită diversității motivațiilor oamenilor care lucrează cu bani. Cei care urmăresc mai ales să facă bani își pierd satisfacția și starea de bine odată cu scăderea profiturilor. În schimb, cei care se concentrează mai mult pe procesul descoperirii oportunităților de pe piață se adâncesc într-o cercetare riguroasă, iar curiozitatea intelectuală și vânătoarea de idei le oferă o satisfacție implicită care îi susține emoțional în perioade de inevitabilă scădere a profitului.

Această dinamică se manifestă și în alte domenii. Dacă munca pe care o desfășoară le aduce bucurie, le ridică provocări și are semnificație pentru ei, oamenii vor continua să se simtă motivați chiar și în vremuri de eșecuri și obstacole.

Cercetările interculturale realizate de Dan Buettner arată că starea de bine se află în strânsă legătură cu relațiile umane – respectiv cum ne purtăm cu noi înșine și cum interacționăm cu ceilalți. Când atitudinea pe care o avem față de noi înșine este constructivă, iar legăturile cu ceilalți oameni sunt autentice și pline de semnificație, viața în sine devine mai fericită și mai împlinită.

Starea de bine asigură fluiditate în muncă, constată Csikszentmihalyi. Când activitățile pe care le desfășurăm sunt în concordanță cu valorile și abilitățile noastre, le percepem în mod implicit ca fiind satisfăcătoare și suntem foarte absorbiți și dedicați muncii noastre. Asta ne crește perseverența, iar tenacitatea noastră îi va inspira și pe ceilalți. Chiar dacă ceea ce facem nu este mereu ușor și plăcut, dacă este important și cu semnificație ne vom simți împliniți.

Viziune, integrare, concordanță, organizare și rigoare

Împreună, acestea prevestesc productivitate și stare de bine, demonstrează cercetările realizate de Dr. Nico Rose pe un eșantion de peste 1000 oameni.

Viziunea se referă la cunoașterea obiectivelor personale semnificative și relevante.
Integrarea se referă la armonia dintre diferitele fațete ale sinelui, în opoziție cu conflictul interior.
Concordanța generală se referă la conștiința faptului că îndeplinirea obiectivelor tale ți se datorează, că ești demn de această reușită și că o meriți.
Organizarea înseamnă capacitatea de a combina resursele relevante pentru îndeplinirea obiectivelor.
Rigoarea se referă la capacitatea de a fi perseverent în urmărirea de scopuri semnificative.

Este interesantă combinația dintre viziune și muncă, pe care o evidențiază studiul realizat de Dr. Nico Rose. Acesta constată o foarte strânsă legătură între conștiința faptului că ești demn de îndeplinirea obiectivelor tale și mulțumirea în viață. Dr. Nico Rose sugerează că oamenii se simt împliniți numai în măsura în care ei cred că merită acest lucru.

Este o dinamică ușor de observat în organizații. Profesioniștii care muncesc cu pasiune și sunt motivați mai ales de procesul de lucru înțeleg că succesul se datorează eforturilor pe care le-au depus și își asumă rezultatele obținute. Aceștia nu se grăbesc să se gândească la răsplată și privesc succesul ca fiind rezultatul firesc al efortului și disciplinei lor. Asta face ca succesul să aibă o semnificație deosebită pentru ei și să fie o confirmare a valorii proprii.

Oamenii care înregistrează punctaje ridicate la cele cinci elemente de mai sus au un nivel ridicat de mulțumire în viață.

Însă aceste cinci elemente - claritatea viziunii, armonia dintre membrii și activitățile acestora, concordanța generală la nivel de misiune, organizarea și rigurozitatea muncii depuse - sunt la fel de importante și pentru funcționalitatea unei organizații. Sigur că organizațiile care dispun de toate acestea le vor inspira și în angajații lor, creând o cultură a stării de bine. De altfel, un studiu realizat de Forbes Coaching Council a identificat 15 caracteristici ale culturilor organizaționale de succes, printre care se numără: consolidarea încrederii, concentrarea pe succes, accent pe viziunea comună, susținere reciprocă. 

Oamenii care înregistrează punctaje ridicate la cele cinci elemente este puțin probabil să poată excela într-o organizație care nu asigură o cultură propice viziunii, responsabilizării și susținerii.

Știm că o plantă sănătoasă nu spraviețuiește dacă este plantată în pământ secătuit, iar de rod nici nu poate fi vorba. La fel și oamenii: se vor simți cel mai bine și vor excela în medii de lucru bogate în nutrienți psihologici.

Autonomie

Sunt multe studiile care constată că oamenii care sunt autonomi din fire – ale căror comportamente și acțiuni depind de motivații interne, nu externe – au o stare de bine mai ridicată și au relații de lucru mai bune cu ceilalți. Conform Weinstein and colleagues, oamenii autonomi se percep ca fiind sursa comportamentelor și deciziilor lor, reflectează asupra sinelui și sunt mai puțin sensibili la presiuni externe.

Astfel, oamenii cu un grad ridicat de autonomie simt că viața lor are sens, se dezvoltă continuu și creează experiențe emoționale pozitive în viața lor. Un profesionist autonom își va percepe succesul ca fiind rezultatul muncii și al ideilor sale, precum și al bunei sale capacități de gestionare a riscurilor. Profesionistul mai puțin autonom va considera că succesul se datorează condițiilor de piață. Astfel, când piața merge prost și condițiile sunt nefavorabile, profesioniștii autonomi își dublează eforturile, iar ceilalți se victimizează și se simt neajutorați.

Excelăm atunci când știm că noi controlăm factorii care generează succesul.

Desigur, și autonomia este o funcție importantă pentru oameni și organizații, în egală măsură. Cercetări desfășurate pe un eșantion de peste 20.000 de oameni cu ocupații diferite au constatat că există o legătură pozitivă semnificativă între autonomie și starea de bine, inclusiv satisfacția la locul de muncă. Mediile de lucru care le oferă angajaților un nivel mai ridicat de control asupra modului în care își îndeplinesc responsabilitățile generează un nivel mai mare de implicare a angajaților decât organizațiile care reglementează strict activitatea și modul în care aceasta trebuie să fie realizată.

În culturi multe și diferite, organizațiile care oferă un nivel ridicat de autonomie sunt organizațiile cu retenție mare a talentelor, în care moralul și implicarea angajaților sunt la cote înalte.


Concluzie: capacitatea noastră de a excela depinde în egală măsură de identitatea noastră psihologică și de structura mediului de lucru. În același fel, o plantă sau un animal prosperă dacă sunt sănătoase și dacă trăiesc într-un mediu favorabil nevoilor sale.

Prea multe sunt organizațiile care se concentrează pe interviuri și evaluări ale personalității pentru a-i identifica și a-i alege pe cei mai buni dintre candidați, dar ignoră total constrângerile organizaționale care reduc inițiativa, autonomia, inspirația și viziunea angajaților.

Excelăm dacă ne putem aduce starea de bine la serviciu și dacă munca noastră contribuie activ la starea noastră de bine.


Sursa:
Forbes – Three keys to thriving in the workplace
0 comentarii 490 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter