Cum să, Leadership, News

Teamă înaintea unei prezentări? Învață cum să vorbești bine!

Eugenia Mihalcea › Vin, 2016-12-09 12:53
Teama înaintea unei prezentări este des întâlnită, și nu numai în cazul persoanelor introverte sau mai emotive. Arta de a vorbi bine sau retorica sunt dezbătute încă din antichitate, dar în zilele noastre a ține un discurs în fața unei audiențe este foarte frecvent. Ce putem face pentru a depăși temeri care ne sunt induse încă din copilărie?

Retorica este arta sau știința de a vorbi bine, adică de a vorbi frumos și convingător. A convinge sau îndupleca înseamnă a influența sau a lucra asupra altora de așa manieră, încât ideile, simțămintele și hotărârile noastre să le primească, să și le înșusească și să le devină indispensabile, să ia caracterul unor idei sau hotărâri proprii. Arta de a vorbi bine este arta de a face pe cineva să cedeze și să se lase convins. Pentru a îndeplini acest scop, retorica ne recomandă ca la fiecare subiect abordat să folosim un limbaj adecvat, un ton plăcut, argumente puternice etc.

O emoție primară

Etimologic cuvântul „retorică” vine din limba greacă veche, unde însemna „a curge”, adică arta de a rosti o cuvântare bine alcatuită, agreabilă sau meșteșugul bunei cuvântări. Unii teoreticieni ai genului au socotit retorica ca fiind identică cu politica. De exemplu, Cicero o numește „o parte din știința cârmuirii” căci, pentru acest autor, știința cârmuirii este totuna cu înțelepciunea. Alții o consideră pură „filozofie”. Au existat și autori care au apreciat retorica ca pe o variantă a logicii. În filozofia greacă au apărut gânditori care au pus retorica în drepturile ei firești prin aprecieri fidele specificului acestei științe. Definițiile lui Aristotel și, respectiv, ale lui Cleante sunt cele mai potrivite cu esența retoricii: și pentru unul și pentru celălalt filozof „retorica este știinta de a vorbi bine”.

Pe de altă parte, frica este o emoție primară care apare încă de când ne naștem. La oameni, frica se dezvoltă și sub influența mediului cultural, așadar reacția nu se va reduce doar la a fugi din preajma dușmanului sau a-l înfrunta. Multe frici sunt învățate social, iar frica de a vorbi în public, cunoscută și sub numele de glossofobie, este una dintre ele.

Din experiența lui Mihai Stănescu, Executive Coach, Fondator RoCoach, o primă temere înaintea unei prezentări este teama de ridicol, foarte importantă și foarte mare. „Avem o voce care spune: «Să nu cumva să te faci de râs!» Din păcate, ea ne urmărește încă din copilărie și ține  de educație, nu neapărat de personalitate‟, explică Mihai Stănescu.

O altă teamă este că mesajul pe care vrem să îl transmitem nu ajunge la oameni, deoarece audiența poate avea alte interese. Aceasta poate fi privită ca o declinare dintr-o altă temere, recurentă în coaching, și anume că nu suntem suficient de buni. Teama că audiența nu va răspunde emoțional la prezentarea noastră. De obicei, asta se întâmplă în momentul în care conținutul emoțional al prezentării nu este destul de bine exprimat prin expresii emoționale care să se citească ușor.

Două mari categorii

„Este foarte important să știm că toate aceste trei temeri sunt complet în controlul nostru, mai ales dacă vorbim de o minimală pregătire a discursului înainte de a-l livra‟, mai spune Mihai Stănescu.
Din punctul lui de vedere, motivele acestor temeri sunt cuprinse în două mari categorii. Prima face referire la diferențierea extrovert-introvert. Un introvert va avea întotdeauna dificultăți în a se exprima în public, pentru că nevoia fundamentală a introvertului este să aibă spațiu personal foarte mare. Acest motiv psihologic, însă, cade în fața lipsei pregătirii discursului.

În al doilea rând, majoritatea temerilor și anxietăților pe care le trăim provin din simplul fapt că nu ne-am pregătit suficient. Orice competență insuficient crescută este acoperită de emoție și de obicei, de emoție negativă. De aceea resimțim stresul. „Sugestia mea în acest sens este să repetați minim de cinci ori discursul pe care îl veți susține: în fața oglinzii, cu colegii, acasă, astfel încât să vă simțiți foarte pregătiți‟, adaugă Mihai Stănescu.

Nu putem controla tot

Astfel, repetiția este cheia atunci când vrem să ne simțim siguri pe noi și încrezători în discursul pe care îl vom prezenta. O altă sugestie, care se leagă foarte frumos de Workshop-ul Prezența Executivă pe care Mihai Stănescu l-a susținut în noiembrie, ar fi să practicați "power poses". Adică, timp de două minute, nimic mai mult, să vă alegeți o postură de putere în care să stați și puteți face astfel modificări semnificative la nivelul testosteronului, și să radiați o prezență sigură pe sine, încrezătoare, pozitivă. „Asta va impacta cu siguranță audiența și veți fi receptat altfel de către public‟, spune Mihai Stănescu.

De asemenea, un alt punct important pe care l-a explorat în cadrul evenimentului a fost reprezentat de puterea personală. Aceasta nu este nici mai mult nici mai puțin decât completa asumare a responsabilității asupra vieții personale. Pe scurt, este foarte bine să nu pierdem din vedere faptul că nu putem controla tot ceea ce se întâmplă în jurul nostru, însă putem decide de fiecare dată cum răspundem la evenimentele de zi cu zi, la comportamentul diveselor persoane care ne înconjoară. „Cu toate că o prezentare poate merge bine sau rău, din varii considerente, mereu avem ceva de învățat și îmbunătățit. Și dacă plecăm cu acest mindset, că este uman să greșim dar lucrăm mereu pentru a ne îmbunătăți, totul va merge bine!‟, conchide Mihai Stănescu.

0 comentarii 1815 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter