Leadership

Schimbă chimia creierului ca să crești performanța echipei

Felicia Luca › Mie, 2018-08-08 14:57
Oamenii tăi sunt în siguranță pentru a-și asuma riscuri? Simți că au un comportament reținut? Îi știi bine pregătiți, dar nu sunt proactivi? Dacă vezi că își fac treaba, dar nu sunt cu tot sufletul acolo, cel mai probabil echipa ta are nevoie de siguranța psihologică. În lipsa acesteia, în organizație predomină teama, neimplicarea și detașarea. 

Siguranța psihologică îi face pe oameni să încerce lucruri noi, să-și spună punctul de vedere, să-și asume riscuri moderate, să fie creativi – adică exact atitudinile și acțiunile care conduc la descoperiri și asigură evoluția. În plus, siguranța psihologică îi ajută pe oameni să se simtă împliniți și să fie satisfăcuți de munca lor, ceea ce conduce la excelență.

Creierul este secretul. Starea de bine și buna colaborare depind de neurotransmițători și de substanțe chimice, respectiv de serotonină și oxitocină.
foto: Pixabay

Dacă nu ne este ascultată vocea și nu este valorizată munca, ne simțim mai puțin importanți. Serotonina scade, iar asta duce la depresie. Ne simțim din ce în ce mai neîmpliniți și, în cele din urmă, ne detașăm total.

Oxitocina, „hormonul al încrederii”, este stimulată de senzația de apartenență și de empatia generată de relațiile interumane. Când siguranța psihologică lipsește, senzația de apartenență nu există, iar oamenii vor căuta să se protejeze și vor ridica bariere între ei. Lipsa oxitocinei duce la pesimism, scăde încrederea în sine și crește nivelul de stres.

Așadar, pentru a întreține siguranța psihologică în echipa ta, pune-le neurotransmițătorii la treabă. Schimbă chimia creierului și vei schimba atitudinea și implicarea omului.

Adaugă muncii o notă personală

Discută cu oamenii. Conversațiile autentice, profunde cresc nivelul de oxitocină, așadar consolidează încrederea. Conectează-te regulat la oamenii idn echipa ta, dar nu-ți limita conversațiile la sarcinile de lucru. Vorbește cu ei despre speranțele lor, despre copiii lor, despre visele lor. Discutați despre ce vă inspiră, ce vă emoționează, ce vă energizează. Întreabă-i la ce se gândesc.

Dă exemplu de vulnerabilitate

Vulnerabilitatea inspiră autenticitate și empatie, așadar îi apropie pe oameni. Creierul  eliberează oxitocină, oamenii au încredere unul în altul, devin și ei autentici și se simt în siguranță să-și asume riscuri.
Ce înseamnă să fii vulnerabil? Recunoaște când greșești. Împărtăște-ți temerile, cere ajutor. Solicită feedback. Spune că nu știi, când nu știi.
Dacă nu ești obișnuit să te îți arăți vulnerabilitatea, atunci începe cu pași mici. Dar deschide-ți inima.

Sărbătorește-ți oamenii

Creierul eliberează serotonină cînd ne simțim importanți și simțim că ceea ce facem are însemnătate. Identifică, la fiecare dintre oamenii tăi, ce îl face să se simtă valorizat. Fă o listă cu cele mai importante cinci lucruri pe care le admiri la fiecare membru al echipei tale. Acelea sunt super-puterile lor. Când apar oportunități care le pot pune talentul în valoare, spune-le că ai nevoie de ei. Când apar provocări care îi pot ajuta să-și cultive talentul, direcționează-le către ei. Exprimă-ți admirația pentru talentul și rezultatele muncii lor.

Clarifică rolurile

Roluri clar definite înseamnă sarcini bine alocate.
Dacă oamenii nu știu clar ce au de făcut se vor simți nevalorizați și neimportanți, iar dinamica echipei nu va fi clară. Asta duce la nesiguranță psihologică. Dar întreabă-ți echipa dacă e clar ce are de făcut fiecare. Ei te pot înțelege greșit, iar presupunerile tale pot fi, de asemenea, greșite. Clarifică rolul fiecăruia și importanța sa în echipă și asigură-te că te-au au înșeles bine.

Amplifică experiențele

Mozilla a organizat un grozav exercițiu de dezvoltare a leadership-ului. Liderii începători au fost trimiși într-un oraș mic, pentru a-i ajuta pe oamenii de acolo. Aceștia nu au primit nicio altă indicație. Li s-a spus doar că seara se vor întoarce acasă.
A fost o experiență cu un grad mare de nesiguranță psihologică, cu care ei s-au confruntat în afara spațiului obișnuit de lucru. Vă iamginați cum ar fi să mergi pe străzi necunoscute, oferindu-te să ajuți oameni necunoscuți? Dar această experiență comună, prin care au împărtășit împreună aceleași sentimente de nesiguranță, i-a apropiat. I-a obligat să fie vulnerabili împreună.
Ce experiențe ai putea crea pentru echipa ta, în afara spațiului de lucru obișnuit, care să-i ajute să spargă zidul vulnerabilității și să devină autentici?

Fă-i altuia ce îi place lui, nu ce-ți place ție

„Ce ție nu-ți place altuia nu-i face”, spune vorba din bătrâni. Dar pentru siguranța psihologică a celorlalți contează ce le place lor, nu ce-ți place ție. Așa că tratează-ți oamenii așa cum le place lor să fie tratați – iar pentru asta va trebui să afli cine sunt, ce este important pentru ei. Întreabă-i ce preferințe au – cât de des doresc să discutați, ce stil de comunicare funcționează cel mai bine pentru ei, ce tip de feedback dă rezultatele cele mai bune.

Favorizează curiozitatea

Întreține o cultură care sărbătorește curiozitatea și face uz de ea. Curiozitatea ne face mai prezenți, mai receptivi, mai creativi, comunicăm mai bine, ne cunoaștem mai bine, devenim mai agili, ne adaptăm mai ușor. Cu cât suntem mai curioși, cu atât suntem mai implicați.
Întreține o cultură care să favorizeze învățarea continuă, întrebările, explorarea, în ciuda riscurilor ridicate de nesiguranță, vulnerabilitate și dezacord.

Promovează tensiuni sănătoase

Conflictul este inevitabil, iar o anumită doză de tensiune este necesară pentru evoluție, câtă vreme e sănătoasă.
Pune întrebări oamenilor tăi în așa fel încât să transmiți faptul că le respecți ideile, nu că-i judeci pentru ideile lor. Vor avea încredere în tine și îți vor împărtăși chiar și ideile nebunești, care adeseori se dovedesc a fi extrem de valoroase.

Ascultă vocea oamenilor

Restricțiile draconice afectează negativ siguranța psihologică, în special regulile de infrastructură care limitează comunicarea. Eliberează căile de comunicare, construiește canale de feedback și încurajează conversația.
Comunicarea liberă este o forță vitală pentru învățare, evoluție și pentru succesul organizației. Dacă angajații se simt liberi să discute despre ideile lor cu cei care au putere de decizie, pot contribui semnificativ la schimbarea status quo-ului, pot identifica probleme și propune soluții, consolidând starea de bine din cadrul organizației.

Promovează eficacitatea mai mult decât eficiența

Eficiența înseamnă a face CUM trebuie, dar eficacitatea înseamnă a face CE trebuie.  Oamenii nu sunt instrumente pentru realizarea unor obiective. Creează siguranță psihologică în interiorul organizației pentru ca oamenii tăi să se simtă liberi să-și poată concentra timpul și energia pe gestionarea pericolelor exterioare și pe valorificarea oportunităților.

Abordează creativitatea altfel

Pentru a consolida siguranța psihologică în organizația ta, întreține o cultură care să susțină asumarea riscurilor, în care toate ideile sunt încurajate și căile nebătătorite sunt acceptate. Oamenii se vor simți liberi să discute despre proiectele în lucru, încă neperfectate, învățând și inspirându-se unii de la alții. Construiește o cultură bazată pe încredere și deschidere, în care vulnerabilitatea și autenticitatea să fie posibile.

Când se simt în siguranță, oamenii își conștientizează toate darurile și au acces la toate resursele lor. Calea către excelență începe de la siguranță.

Surse:
5 ways to build psychological safety on your team
7 ways to create psychological safety in your workplace

0 comentarii 729 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter