Oameni care ne inspiră

A “furat” pricepere de la Paganini? Tânărul Kim – cyborgul viorii

Roxana Roseti › Mie, 2016-10-26 09:54
Este poate mai relaxat decât nonconformistul violonist  Nigel Kennedy, poate mai complex decât furtunosul, și el violonist, David Garrett, ... e parcă un ipotetic om-orchestră din filmul SF “Al cincilea element”… Roman Kim cântă la o vioară „marca” Giovanni Battista Zanoli (1750, Verona) oferită spre folosinţă de Deutsche Stiftung Musikleben din fondul de instrumente muzicale ale Germaniei. Și este deseori comparat cu Paganini. 

Roman Kim cântă la o vioară „marca” Giovanni Battista Zanoli (1750, Verona) oferită spre folosinţă de Deutsche Stiftung Musikleben din fondul de instrumente muzicale ale Germaniei. Și este deseori comparat cu Paganini.  „Pentru mine, spiritul muzical al lui Paganini și aspectul său artistic sunt unice în întreaga lume a muzicii”, spune Kim, care s-a născut în Kazahstan, a fost școlit la Moscova și s-a stabilit în Köln.

De fapt, dacă îi studiezi postura, pe scenă, înainte de a începe să cânte, sesizezi interesul intrinsec al violonistului pentru personalitatea lui Paganini, ba chiar și pentru cea a legendarului chitarist, Jimi Hendrix. Apoi, de la postură la a cânta „paganinian” e doar un pas. Doar că violonistul urmează pașii depășindu-i, stabilind propriile reguli de „tratament” al unei partituri. Tocmai de aceea critica îl consideră un inovator. Este adevărat însă, că unul rece, calculat, nu pasional. Kim nu dă vreun semn că ochii i s-ar umple vreodată de lacrimi, pasiunea căpătând la el nu statut de sentiment, ci de tehnică interpretativă.

În prezenţa Alteţelor Lor Regale, Principesa Moştenitoare şi Principele Radu, Ateneul Român a găzduit marți seara, 25 octombrie, cea de-a noua ediţie a concertului anual de binefacere organizat de Fundaţia Principesa Margareta a României. Eveniment la care au fost strânși peste 150.000 Euro pentru a susţine talentul tinerilor români,

Concertul a fost susținut de Roman Kim, alături de Orchestra Fundaţiei Principesa Margareta a României, dirijată de maestrul Tiberiu Soare. Cu nonșalanță, afișându-și ochelarii de cyborg al viorii („testing my glasses for brain tomography” – cum a scris la un moment dat pe pagina sa de Facebook), Kim a cucerit auditoriul cu stilul său interpretativ estetic-extravagant. Pentru că ochelarii experimentali folosiți pentru răspunsul neuronal la sunetul viorii generează de regulă comentarii în sală, iată ce povestește artistul despre ei: „Când cânt cu acești ochelari simt niște schimbări”, spune Kim referindu-se la notele muzicale flamboaiante din mintea lui.

Bis-ul pe care a ales să îl interpreteze au fost variațiunile  pe tema „God save the King'' de Paganini... Oamenii înțeleg cu greu, dar cu mare uimire, că muzica simfonică poate fi la cheremul acestui tânăr care, la numai 24 de ani, este considerat compozitor şi inventator, el reimaginând maniera în care această artă se poate dezvolta în era tehnologiei.
Printre altele, Kim e specializat în marile lucrări ale lui Glazunov, Ceaikovski, Sibelius, Brahms și Mendelssohn, dar cea mai importantă sursă de inspirație sunt, desigur, viața și opera legendarului violonist, Niccolo Paganini.

Extravaganțe în cinci minute

Kim a făcut mai întâi senzaţie, unde credeți? Exact, în mediul online prin video-urile postate pe YouTube, căci în prezent dacă nu ești acolo nu exiști.  Rezultatul? „Paganini-Hendrix" a fost vizualizat de mii de persoane, înainte de a fi aplaudat  în sălile de concert. Cu alte cuvinte a făcut… carieră întâi pe net, acolo unde se „modernizează” până și profesia de violonist.

„Ei sunt, de fapt, eroii mei - Paganini și Hendrix. Ambii au un farmec incredibil. Și eu nu sunt singurul care se simte în acest fel. Pot spune că Paganini a fost ca Jimi Hendrix - o stea. El a creat inovațiile limbajului muzical. El a fost perfect din punct de vedere tehnic. A avut mai multe idei pentru noi... culori de sunet, a sugerat mai multe soluții noi instrumentale. Priceperea lui nu are margini”, declara Kim.

Format în Moscova la clasa profesoarei Galina Turchaninova, Roman Kim şi-a continuat studiile la Universitatea de Muzică din Köln, la clasa cunoscutului pedagog Viktor Tetriakov. De fapt, Kim descrie astfel începuturile sale: „Într-o zi, mama a adus acasă o vioară mică. Muzica nu era ceva nou pentru mine - ambii părinți sunt muzicieni și așa am început să fac muzică. Mama m-a învățat primii pași cu vioara, iar apoi, când aveam opt ani, toată familia a decis să mă trimită la Școala Centrală de Muzică din Moscova. Am început să studiez cu celebra profesoară de vioară, Galina Turchaninova. Atunci, într-adevăr, am fost remarcat ca fiind un violonist serios!”. 
 
Cu ajutorul unei burse oferite de Fundaţia Mstislav Rostropovici, în perioada 2001-2008, s-a perfecţionat la cursurile de măiestrie susţinute de violonişti precum Maxim Vengerov, Midori Goto, Lewis Kaplan, Miriam Fried şi Gidon Kremer. Inspirat de viaţa şi creaţia compozitorului şi violonistului Niccolò Paganini, precum şi de a lui Hendrix, tânărul violonist încearcă să depăşească toate barierele tehnico-interpretative ale instrumentului prin abordarea unor lucrări clasice complexe dar şi prin transcrierea sau compunerea unor noi opusuri. După debutul său ca solist alături de Orchestra Filarmonicii din Köln, ziarul Kölner Stadt Anzeiger i-a surprins trăsăturile artistice în următoarele cuvinte: „În concert […] Kim a dat dovadă de o forţă magică ce i-a făcut pe ascultătorii Filarmonicii din Köln să sară de pe scaune. […] Nici un alt muzician nu este capabil să scoată atâtea sunete şi extravaganţe în cinci minute".

Sedus de tehnică?

În unele dintre discuțiile de pe net despre el, afli că este admirat  pentru flexibilitatea degetelor, care îi permite să jongleze cu vioara. Dar iată ce declară artistul: „Nu am degete lungi. Degetele multor oameni sunt chiar mai lungi și mai flexibile decât ale mele." Secretul stă în lucru, practica e cea mai importantă pentru a obține lejeritatea aceasta fascinantă a interpretării.

Despre tânărul Kim se spune că a fost sedus de tenhică, în detrimentul... sufletului viorii, dar iată ce declară el însuși: „Muzica este cel mai important lucru pentru mine, așa că mă străduiesc să schimb originalul cât mai puțin posibil. Am transcris numai unele piese pe care nu le pot scoate din cap, sau când sunt fascinat de o înregistrare.Trăiesc muzica prin vioară și după aceea încep să fac experimente. Aceasta este o activitate foarte interesantă. Este creativ. Nu are nimic de-a face cu dificultatea tehnică. Cumva vine automat. Nu plănuit”.

Despre Paganini se spunea că „și-a vândut sufletul diavolului” pentru a cânta atât de bine. Atunci când acest zvon a ajuns la urechile violonistului, Paganini ar fi declarat: „Ce proști! Nu știu că Dumnezeu dă daruri și unii chiar le multiplică”...

0 comentarii 2370 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter