Leadership

Maternitatea care naște afaceri și răstoarnă piramida de valori

Constantin Pescaru › Mie, 2018-05-16 16:48
„Such a mysterious business, motherhood. How brave a woman must be to embark on”…
Citatul îi aparţine scriitoarei de origine australiană M.L. Stedman, foarte apreciată pentru romanele sale de război, care rezumă destul de bine tăria de caracter de care dă dovadă o femeie care devine mamă. 

Asta pentru că se înarmează cu răbdare şi iubire necondiţionată, care-i sunt scut şi armă, iar apoi se aruncă în necunoscut, ca un soldat. Căci – nu-i aşa? – nimeni nu poate anticipa cu precizie ce se poate întâmpla pe câmpul de bătălie, fie el şi unul alegoric, ca educarea şi creşterea unui copil. Să ai grijă de o fiinţă umană este un drum neprevăzut de complex şi o experienţă revelatoare per se. Părinţii îşi dezvoltă nişte abilităţi de care probabil nici măcar nu erau conştienţi şi se autodepăşesc de nenumărate ori. Deseori, parcurgând acest drum, se mai întâmplă ceva interesant: piramida valorilor se schimbă, uneori chiar se răstoarnă, iar adesea mamele realizează că vor să facă altceva din punct de vedere profesional. Unele îşi deschid afaceri bazate pe nevoile pe care maternitatea le impune ori îşi transpun noile instincte şi abilităţi dobândite pentru a-şi creşte businessul pe care îl aveau deja pus pe picioare. Aşa cum e cazul antreprenoarelor cu care am stat de vorbă pentru acest articol.

Cei patru piloni ai Family Fashion

Family Fashion, un concept vestimentar mamă-fiică, este o poveste de afacere generată de dragostea Luizei Willems (foto) pentru fetele sale şi din admiraţia ei pentru modă.
După 13 ani de marketing în corporații de top, în 2014 a simțit că este momentul să lase această viață și să înceapă altceva: punerea în practică a unui concept vestimentar inovator la acea vreme în ţara noastră. Au fost persoane care i-au spus că dacă nu există deja oferte pe piaţă, atunci asta însemna că nici cererea nu există.
„Marketerul din mine le dădea dreptate acestor persoane, dar era o voce mai puternică, mai importantă, care îmi spunea: «Ai încredere în tine!». Era vocea interioară, a antreprenorului din mine. Și când deschizi o nișă într-o piață, oportunitățile și riscurile sunt surori. Au fost luni grele, au fost momente în care m-am simțit pe val, ca apoi să mă întreb cum o să continui şi de unde voi lua banii necesari ca să continui”, explică aceasta.
Până când, după doi ani şi jumătate, a înțeles că preocupările şi fricile sale erau trăiri experimentate de toţi antreprenorii din România care pornesc afaceri pe cont propriu, cu finanțare proprie și care se dezvoltă doar din propriul profit.
„Rochiile create de mine nu sunt doar simple rochii. Ele reprezintă o poveste de fericire, oportunitatea de a fi apreciate și puse în valoare. O mamă îmbrăcată la fel ca fetița ei este o atracție garantată oriunde s-ar afla. Dar Family Fashion nu creează doar rochii, ci și pantaloni, cămăși, veste sau cardigane. Iar din imaginea de familie și băieții sau tații fac parte, purtând veste și papioane asortate cu ținutele fetelor”, explică Luiza Willems.

Mamă, antreprenor, designer și fotomodel

Patru dintre cele mai importante roluri ale vieții sale reprezintă totodată pilonii de bază ai afacerii ei. Luiza recunoaşte că pe parcursul a 24 de ore, rolurile se succed și se schimbă cu o rapiditate atât de mare, încât uneori se întreabă cine e ea acum:
Mamă a două fetițe: Anna Sophie (8 ani și 6 luni) și Eva Nicole (4 ani). „Dintre toate, cred că rolul de mamă este cel mai amplu, cu responsabilitățile și provocările cele mai importante. De ce? Pentru că îmi doresc să fiu o mamă bună, să fiu un exemplu pentru ele. Îmi doresc să cresc copiii fericiți, viitori adulți plini de încredere și respect pentru ei înșiși și față de ceilalți. Ca angajat, mi-am permis să plec dintr-o companie sau alta pentru că: valorile mele cu cele ale angajatorului nu au mai convers, însă din rolul de mamă nu pot și nu vreau să plec vreodată”, spune Luiza.
„Ca Antreprenor, am multe responsabilități pe care le asemăn cu cele din viața de părinte. Știu că sunt responsabilă pentru deciziile pe care le iau atât în ceea ce privește strategia de produs, de promovare, precum și confortul și dezvoltarea angajaților mei”, susţine Luiza.
Designer - „Primele haine cu care am început au fost niște fuste cu imprimeu floral și influență tradițională. Au avut un succes imediat și în fiecare an reinventez rochiile Etno. Pentru mine, marketingul și designul vestimentar au foarte multe puncte comune. Amândouă propun concept și ambele vând povești, valori, aspirații. Așa cum în trecut foloseam un concept creativ și îl declinam pentru a se potrivi mai multor canale media (TV, presă scrisă, Internet), acum aleg un concept vestimentar sau un material din care creez rochii, pantaloni, bluze. Pentru a aduce și mai mult marketing mai aproape de designul vestimentar, am urmat un curs de design care m-a ajutat să văd întreaga imagine”, mărturiseşte Luiza.
Fotomodel -  „Încă de la început am ales să promovez hainele împreună cu fiica mea mare, Anna Sophie. Pe atunci amândouă eram timide și aveam emoții pentru fiecare poză. Dar și cele mai stângace fotografii au fost apreciate pentru că transmit emoție. Fericirea, bucuria dintre o mamă și fiica ei sunt emoții pe care un manechin profesionist și orice fetiță frumoasă nu le pot crea. Pentru mine, fiecare haină are o poveste a ei și pentru fiecare poveste caut un loc special pentru fotografii, care să o pună în valoare. Aleg personal locul, cadrele, accesoriile…
E ca și cum aș scrie o poveste adevărată, ilustrată prin poze, în care noi suntem personajele principale”, mai precizează Luiza.

Family Hub: Când educația merge mână în mână cu HR-ul

Family Hub a luat fiinţă din pasiunea Ancăi Moldoveanu (foto) pentru resurse umane şi pentru educaţia copiilor, două domenii în jurul cărora şi-a construit experiența profesională ce se întinde pe parcursul a 22 de ani.
„Din 1999 am lucrat în domeniul resurselor umane, în corporații care sunt lideri în domeniul lor de activitate, ceea ce mi-a permis să înțeleg și să anticipez care sunt nevoile actuale și viitoare ale angajatorilor. De aici a apărut ideea de a fi aproape de companiile care doresc să se diferențieze ca angajator, oferindu-le acestora soluții prin care să păstreze echilibrul angajaților lor între viața profesională și cea de familie. Soluții prin care angajații vor rămâne productivi și loiali, indiferent de provocările pe care le au cu copiii.
Family Hub îmbină pe de o parte dorința de avea o contribuție la educația din România, iar pe de altă parte bucuria de a veni în spijinul companiilor care doresc să treacă la o nouă etapă în evoluția unei culturi organizaționale, respectiv centrată pe well-being-ul angajaților (mai pe românește spus, pe starea de armonie, de împlinire și de echilibru)”, mărturisește Anca Moldoveanu.
În cadrul Family Hub, ea şi reprezentanţii unei companii identifică principalele provocări cu care se confruntă angajații-părinți din companie, apoi stabilesc care dintre serviciile oferite de Family Hub poate contribui la păstrarea productivității angajaților, indiferent de grijile pe care le au ca părinți, la prevenirea absenteismului cauzat de responsabilitățile pe care le au în familie, la creșterea angajamentului și loialității față de angajator.
 
Ca atare, Family Hub dezvoltă grădinițe și/sau creșe sponsorizate de angajatori, pentru angajații acestora.
„Acest beneficiu este nou în România, deși în Vest (America, Europa Occidentală), compania le oferă deja angajaților acces la grădinițe/creșe proprii, acesta dovedindu-se un factor de retenție în strategia de resurse umane (93% dintre angajații unui studiu realizat în SUA consideră angajatorii care oferă un astfel de beneficiu ca fiind «employer of choice»)”, explică Anca.
Un alt serviciu pe care îl oferă este Back-up Care in-home, ce se adresează angajatorilor care doresc să prevină absenteismul și să crească productivitatea angajaților-părinţi. „Cu alte cuvinte, oferim companiilor posibilitatea de a avea acces permanent la o soluție de rezervă pentru angajații-părinți, în situația în care aceștia nu au cu cine să lase copilul acasă, pentru perioade scurte (între 4 și 10 ore)”, spune Anca.
Între a oferi angajatului acces la o grădiniță și/ sau o creșă a organizației în care lucrează, care de obicei se află în apropierea biroului, versus a-l lăsa să se descurce singur, este o diferență extraordinară. Astfel, părintele scapă de stresul de a face cercetări de piaţă în rândul instituţiilor de învăţământ din oraş şi de a se grăbi seara de la job ca să îşi ia copilul la timp.

De asemenea, Family Hub organizează workshopuri la cererea companiilor pe teme de parenting, consultanță psihologică, parenting coaching pentru angajații care au sau vor avea statutul de părinte. „Noi organizăm în funcție de nevoi ateliere de lucru în aria de parenting (de genul «Pentru prima oară tată», «De când începe educația copilului cu adevărat?», «Cum descoperim și dezvoltăm talentele copilului și care este rolul nostru ca părinte»), dar oferim și asistență angajaților tot în aria preocupărilor lor ca angajați-părinți (ex: «Cum o să fac față provocărilor profesionale, după doi ani de concediu de maternitate/paternitate?», «Cum pot să diminuez impactul divorțului»), prin sesiuni de coaching și consiliere psihologică, livrate de specialiști certificați internațional de ICF și local de SPER”, spune Anca.
La fel de important este şi faptul că toate aceste servicii sunt integrate și construite pe o platformă de educație și dezvoltare holistică a adultului și a copilului, după cum punctează Anca.
 
Cum îți schimbă maternitatea sistemul de valori

Anca mărturiseşte că apariția copiilor i-a schimbat complet viziunea despre rolul copiilor în viața unei familii. Ea şi-a dat seama că cei mici reprezintă un factor declanșator pentru evoluția părinților și a familiei ca întreg.
„Generațiile născute după 2.000 au altă menire decât am avut-o noi, generația X. Copiii din ziua de astăzi sunt veniți ca să aibă o contribuție la un salt în conștiința societății. Ca atare, pentru mine, apariția primulul băiat a fost, pe rând, o probă de foc pentru flexibilitatea și pentru capacitatea mea de a gestiona «haosul», a fost o încercare pentru ceea ce înseamnă leadershipul pe care îl practic, căci singurul model viabil pentru lucrul cu generațiile Y și Z este cel colaborativ, inspirațional; a adus o serie de întrebări despre ceea ce este cu adevărat important în viață, care sunt adevărurile profunde după care ne ghidăm viața (de exemplu: «Sunt singurul responsabil pentru realitatea și viața personală!»)”, explică Anca.
Ea crede că mamele-antreprenor au în comun pasiunea și vocația pentru ceea ce fac, dorința de a contribui, dincolo de familia lor, la binele și la bunăstarea celor din jur. „Majoritatea mamelor-antreprenor care au copii mici (adică până la vârsta de 18 ani) înțelege că modul în care funcționează societatea actuală nu mai răspunde nevoilor copiilor lor, iar ca atare vor să participe, alături de ei, la o nouă societate”, susţine Anca.

Cât despre provocările cu care s-a confruntat ca antreprenor, ea spune că prima a fost să se desprindă de corporații, de „puterea” pe care ți-o dau ele, și să-şi testeze propria putere, fără să aibă un brand în spate şi fără resursele aferente.
A doua provocare a fost să accepte și să se împace cu ideea că pentru a avea un business în România trebuie să faci dovada unor „hărți”, „titluri” pe care statul român ţi le cere, dar care nu adaugă valoare businessului/clientului, dar fără de care nu poți opera legal.
„Un sentiment de bucurie profundă l-am avut când băiatul cel mare m-a validat că sunt potrivită pentru businessul pe care îl fac (căci l-am implicat și pe el în diferite aspecte, cum ar fi alegerea logoului). Dar cea mai mare împlinire va fi când voi vedea organizații care vor reuși să construiască o cultură centrată pe angajat, văzut ca persoană cu multiple roluri în existența lui, când voi vedea părinți care, deși muncesc, simt că au o viață de familie liniștită și împlinită”, reliefează Anca.
 
Oana Botolan: „Cred că mutam mai mulți munți un pic mai repede dacă apărea și copilul mai devreme” 

Oana Botolan (foto), South East Europe Managing Partner la Consulteam Human Capital, crede că odată cu maternitatea a devenit mai hotărâtă și mai responsabilă pe un orizont de timp mult mai lung.
„Cred că mutam mai mulți munți un pic mai repede dacă apărea și copilul mai devreme. În plus, toate conceptele acelea nobile și abstracte de genul dezvoltare durabilă, egalitate de șanse, responsabilitate socială au devenit o realitate în momentul în care realizezi că asta e lumea în care trebuie să trăiască și copiii tăi”, explică Oana.
Aceasta ne-a explicat cum a luat naştere Consulteam, cum a evoluat compania şi cum s-a dezvoltat ca profesionist în tot acest timp.
„A fost un Consulteam născut în 2005 în România, pe care l-am crescut frumos și lângă care m-am dezvoltat și eu, învățând împreună extraordinar de multe lucruri, exact așa cum se întâmplă cu propriul copil. Abia în 2015 a apărut în forma și structura actuală – un alt Consulteam, cu altă zodie, pe care sper să îl pot crește cât știu eu de bine. Pentru acest proiect tânăr, care și-a găsit un drum cu servicii distincte și cu accent pe alte zone decât cele ale predecesorului său , aducem în continuare branduri și produse noi, dar mai ales oameni noi în echipă. Și dacă trainingul și consultanța sunt în continuare punctele noastre forte, dezvoltăm acum și școala de coaching Erickson și alte programe-surpriză pe care le vom lansa în curând”, povesteşte Oana.
Se spune că de-abia atunci când devii la rândul tău părinte îi înțelegi pe cei cu copii și de ce se comportă într-un anumit fel. Dar Oana mărturiseşte că în cazul său a fost exact invers: „Nu i-am mai înțeles pe cei care au făcut din responsabilitatea unui copil o piedică în a-și împlini viața personală”. Ea spune că, de când are un copil, a călătorit mai mult și mai des, dar și cu mult mai multă bucurie decât înainte. În plus, a învăţat o lecţie importantă pe care o aplică şi în viaţa profesională.
„Am convingerea că absolut orice îți plăcea înainte să devii părinte (cu excepția exceselor, desigur) se poate întâmpla și după, și chiar e necesar să se întâmple asta, pentru un echilibru corect. Copilul este o provocare, nu o povară. Nu spun că este ușor, ci dimpotrivă – dar nu este nici pe departe imposibil. Trebuie doar mult mai multă pregătire logistică și inventivitate, dar și un ajutor, evident.
 
Exact asta este lecția pe care am învățat-o și în carieră: orice proiect nou este o provocare în sine, pe care o abordez cu toate resursele, pentru care gândesc soluții cu orice preț, atât la nivel operațional, cât și de business. Este nevoie de dorința de a face lucruri și de creativitate”, explică Oana.
Dar cum i-a schimbat sistemul de valori faptul că a devenit mamă? „Apreciez mult mai mult răbdarea, reținerea și încercarea de a înțelege și dorința celuilalt. Ele reprezentau niște valori și înainte, dar atunci când persoana cu care interacționezi e atât de evident o reflecție a ta și a alegerilor tale, perspectiva e mult mai clară”, încheie aceasta.
 

Articol preluat din numărul 245/martie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.   

 

0 comentarii 1022 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter