Management

Succesul Samsung în România, strategie şi grijă pentru talente

Adriana Coblişan › Mar, 2017-12-05 18:13
În anul 2010, când puțini jucători importanți din domeniul electro-IT aveau o prezență masivă pe piața din ţara noastră, Samsung a luat decizia de a lansa filiale în România și Bulgaria. Hotărârea a fost una extrem de profitabilă, asigurând o creștere rapidă a businessului Samsung Electronics în toate segmentele de activitate reprezentate la nivelul acestor două țări. 

În același timp, implementarea culturii organizaționale coreene în aceste două țări a fost o provocare. Compania explorează în prezent noi posibilități de extindere a serviciilor acoperite de centrul din România.
Samsung Electronics România a apărut ca subsidiară de vânzări complet autonomă în iunie 2010, într-un moment de creștere generală a pieței electro-IT în sud-estul Europei. Subsidiarei de vânzări de la București i-a fost adăugat și biroul de vânzări de la Sofia, Samsung Electronics România devenind astfel responsabilă și pentru creșterea vânzărilor Samsung din țara vecină. „Au fost pași absolut normali pentru o companie care viza o creștere importantă și accelerată pe toate piețele importante la nivel global și implicit pe cea europeană”, spune Alexandru Aldoescu, Head of HR, General Affairs & Procurement Samsung Electronics Romania.

Provocările intrării pe piața din România

Intrarea pe piața românească a fost, ca orice început, unul provocator. Cu o cultură organizațională total diferită față de specificul românesc sau bulgar, Samsung a deschis porțile biroului de la București cu așteptări și standarde de performanță foarte înalte, după cum explică Alex Aldoescu. În acest context, formarea într-un timp foarte scurt a unei echipe performante, care să pună bazele parteneriatelor strategice pe termen lung cu principalii operatori de telefonie mobilă și cu principalii jucători ai pieței de retail, pe de o parte, precum și implementarea sistemelor administrative interne au fost principalele provocări întâmpinate în anii de început.
A face recrutare într-un startup nu este ușor pentru nicio companie, iar Samsung nu a făcut excepție de la această regulă, cu atât mai mult cu cât rigoarea, disciplina și atenția accentuată asupra detaliilor specifice culturii sud-coreene nu fac neapărat parte din apanajul cultural specific zonei noastre geografice”, spune Alex Aldoescu.

Cu consecvență, însă, au reușit punerea la punct, într-un timp foarte scurt, a unui sistem de recrutare care să permită atragerea angajaților de top de care compania avea nevoie. Mulți dintre primii angajați se regăsesc astăzi în poziții de top management în cadrul Samsung Electronics România.
Într-o primă etapă au fost angajați 70 de oameni, o echipă inițială care genera o cifră de afaceri de aproximativ 150 milioane de dolari în ultimele șase luni ale anului 2010. În prezent, s-a ajuns la o echipă de aproximativ 150 de oameni, care generează o cifră de afaceri de aproximativ 860 milioane de dolari în anul 2017, țintind în anul 2018 pragul psihologic de un miliard de dolari.

Deschiderea SSC
(Centrul de Servicii partajate)

Începând cu primăvara anului 2016, Samsung a pus bazele primului Centru de Servicii partajate (SSC) care deservește țările din Europa, în strânsă colaborare cu Headquarterul din regiune. Este, de altfel, primul SSC la nivel global pentru Samsung.
SSC deservește 19 entități de vânzări, marketing și logistică din Europa, care la rândul lor acoperă 30 de țări. Serviciile oferite de SSC se concentrează pe trei zone principale: servicii financiare (procesarea creanțelor, a facturilor și contabilitate generală); service clienți (raportare intervenții service, procesare solicitări înlocuire produs, suport comenzi piese de schimb); resurse umane (servicii de recrutare, raportare, training, management al datelor HR, precum și salarizare).
Modelul după care funcționează SSC este unul hibrid, în care se lucrează în parteneriat cu o companie de outsourcing, având în total un număr de 300 de angajați, așa cum explică Cornelia Balcanu, Head of HR, Samsung Shared Services Centre Europe.
Aceasta spune că angajații cel mai greu de recrutat sunt cei din rolurile de experți/leaderi de proces, precum și cei care posedă anumite combinații de limbi străine (de exemplu, germană) cu abilități tehnice (contabili, specialiști pe recrutare etc.).

Angajații SSC-ului au în medie o experiență profesională de 8 ani în domeniile în care activează, o parte dintre aceștia fiind vorbitori de germană, franceză, italiană sau spaniolă.
Din echipa de management fac parte Wonsok Kim și Cătălin Iorgulescu. Președintele Wonsok Kim are o experiență de 25 de ani în cadrul Samsung, ocupând roluri-cheie, precum cel de director financiar (CFO) în subsidiarele din Mexic și Polonia. Cătălin Iorgulescu deține poziția de director general, anterior ocupând rolurile de director general la WNS România, CEO la Craft Worldwide România și ocupând alte poziții de management la McCann Erickson Group și Deloitte.

Atragerea talentelor și retenția angajaților, obiective principale

Cornelia Balcanu conduce echipa de HR a centrului și gestionează și operațiunile de resurse umane oferite de SSC către subsidiarele din Europa. Cornelia a petrecut ultimii nouă ani la Oracle, unde a înființat și condus trei departamente regionale operaționale de resurse umane.
„Unul din avantajele de a fi parte a echipei SSC îl reprezintă tocmai posibilitatea de a contribui la construcția și dezvoltarea acestuia, datorită expunerii la toate fazele proiectului de implementare și a posibilității de a interacționa direct cu colegii din alte țări”, spune Cornelia Balcanu. În același timp, compania pune accent pe atragerea talentelor din piață, precum și pe retenția angajaților. Ei beneficiază de un pachet atractiv de compensații și beneficii, precum și de oportunități de dezvoltare, prin accesul la traininguri de formare profesională – fiecare angajat poate accesa minimum 60 de ore de training pe an.
O atenție deosebită a fost acordată, în ultimul an, și consolidării echipei SSC, prin organizarea de activitati specifice dedicate angajaților. Într-o industrie în permanentă schimbare, angajații sunt încurajați să fie agili și flexibili și să se reinventeze constant, pentru a putea păstra standardul de excelență care a asigurat succesul de excepţie al companiei.
 
 

«Ai grijă de angajații tăi și ei vor avea grijă de afacerea ta» a fost, până în acest moment, regula de bază în cadrul Samsung Electronics România. Ne-am bazat în permanență nu pe oameni în general, ci pe cei mai buni oameni care au făcut constant diferența între o companie cu rezultate notabile și o companie de succes, care a înregistrat nu doar o creștere impresionantă, dar și una constantă în timp.”
 
Alexandru Aldoescu, Head of HR, General Affairs & Procurement Samsung Electronics Romania
 
 
„Primul an și jumătate de la lansarea Samsung SSC în România a reprezentat o perioadă de dezvoltare intensă și – de ce nu? – o adevărată aventură. Colegii care s-au alăturat echipei au fost implicați încă de la început în preluarea de activități de la subsidiarele pe care acum le deservesc, în definirea noilor procese și în stabilizarea operațiunilor, odată ce transferul activităților s-a finalizat.”
 
Cornelia Balcanu, Head of HR, 
Samsung Shared Services Centre Europe


Articol preluat din numărul 242/noiembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click AICI 

0 comentarii 492 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter