Leadership

Gândești strategic când știi să-ți imaginezi viitorul

Felicia Luca › Mie, 2018-04-18 11:25
Într-o lume aflată în continuă și rapidă transformare, deja nu ne mai putem baza pe ce a fost ca să intuim ce va fi.  Pentru a ști să ne imaginăm viitorul e nevoie să ne menținem gândirea proaspătă, să avem o abordare unică a realității, să cautăm întrebări, să creăm probleme noi. Gândirea strategică are nevoie de inovație și creativitate la fel de mult cum are nevoie de realism.
Foto: Unsplash

De strategie avem nevoie indiferent de munca pe care o facem și de postul pe care-l ocupăm, așa că să vedem ce putem face pentru a fi buni strategi.

Fă-ți timp pentru a gândi. Timpul nu atât se are, cât se face. Sarcinile zilnice ne vor copleși întotdeauna dacă nu suntem atenți. Trebuie să fim proactivi și să ne facem timp pentru a ne concentra pe viitor și a înțelege cum să ne dezvoltăm până acolo. Timpul dedicat gândirii strategice este o investiție bună. Pentru a-l găsi e nevoie să prioritizăm corect sarcinile zilnice. Iar dacă nu reușim să-l găsim, poate e nevoie să apelăm la introspecție pentru a constata dacă nu cumva ceea ne ține ocupați nu sunt atât treburile, cât diverse temeri și anxietăți personale pe care e important să le vindecăm.

Observă și cunoaște lumea. Viitorul nu se creează în vacuum. E nevoie să vezi și ce se întâmplă în jurul tău, să cauți tendințele, să înțelegi oamenii. Folosește de realitățile prezentului și lasă-le să te ghideze în procesul de luare a deciziilor și de identificare a celor mai bune oportunități. Lasă-te inspirat.

Caută întrebări (mai mult decât răspunsuri). Întrebările sunt limbajul strategiei. Fii curios, dezvoltă-ți perspectiva, caută puncte de vedere noi, diverse, neașteptate, care s-o amplifice pe a ta și să-ți mențină mintea mereu proaspătă. Pentru a găsi răspunsurile corecte, trebuie să cauți întrebările bune. Ferește-te de întrebările deja puse. La răspunsuri noi, întrebări noi.

Ascultă. Ascultă pentru a învăța și a înțelege. Când știi să asculți, oamenii au încredere să-ți vorbească. Ascultându-i, vei vedea multe și diferite aspecte ale realității și vei întreține un climat de colaborare și bună-credință.

Vorbește. Structurează-ți comunicarea verbală și scrisă pentru ca esența mesajului tău să fie limpede. Trebuie să gândești și să comunici clar pentru a-i ghida (și a te ghida) prin hățișul provocărilor de pe drumul către inovație: contestarea status quo-ului, discutarea ideilor preconcepute, crearea unui cadru comun de înțelegere și luarea de decizii strategice.

Dezbate, provoacă și lasă-te provocat. Pune la îndoială – nu cu cinism, ci din curiozitate. Explorează, cercetează, întreabă, caută indicii și adevăruri. Identifică prejudecățile altora și fii conștient de propriile tale prejudecăți.

Împacă-te cu ambiguitatea. Pe teritoriile nedescoperite nu sunt drumuri bătute. Dar asta căutai, nu?
Gândește-te până la capăt. Înțelege consecințele tuturor opțiunilor și cum se traduc ele în viața de zi cu zi. Gândește-te la implicații, la argumente pro și contra, la varianta care ar oferi cele mai bune oportunități pe termen lung. Asigură-te că alegerile tale nu se contrazic reciproc, ci se potrivesc între ele și pot asigura un flux continuu, natural, firesc. Gândește până la capăt.

Cum să fii, ca să fii gânditor strategic:

  • Concentrat  pe viitor. Anticipează schimbarea și fii mereu în căutare de oportunități și idei.
  • Curios. Fii interesat de ce se întâmplă în departament, în companie, în domeniul tău de activitate și în viață, în general.
  • Concentrat pe termen lung. Investește azi pentru a câștiga mâine.
  • Dispus să-ți asumi riscuri. Nu te limita la idei trecute sau prezente, ci fii merue în căutare de metode noi.
  • Capabil să stabilești priorități. A fi ocupat nu înseamnă a fi eficient. Pune accent pe proiectele cu un mai mare potențial de impact și de câștig.
  • Agili. Fii dispus să-ți ajustezi și să-ți schimbi abordarea.
  • Căutător de ceva nou de învățat. Caută activ să-ți îmbunătățești abilitățile și cunoștințele și caută să le transmiți mai departe.
  • Creativ. Deschide cărări noi.

Cum să nu fii, ca să fii gânditor strategic:

  • Reactiv, cum este cel care nu contribuie cu idei și așteaptă să i se spună ce să facă.
  • Izolat, cum este cel care lucrează fără aportul celorlați și fără să le înțeleagă obiectivele și aspirațiile.
  • Concentrat pe termen scurt, cum este cel care nu se gândește la impactul potențial al acțiunilor asupra obiectivuliu pe termen lung.
  • Prudent, cum este cel căruia îi este teamă de schimbare și nu îi place să conteste sau să i se conteste status quo-ul.
  • Incapabil să prioritizeze, cum este cel care tratează sarcinile de lucru în mod egal, fără să se gândească la diferențele de impact ale acestora.
  • Inflexibil, cum este cel care nu e dispus să-și modifice planurile, nici măcar dacă ar obține un rezultat mai bun.
  • Satisfăcut, cum este cel pe care nu-l interesează să învețe și să se dezvolte.
  • Previzibil, cum este cel care calcă numai pe cărări deja umblate.

Să gândești strategic nu este întotdeauna confortabil. Uneori te simți ca atunci când bate vântul și îți intră praf în ochi. Viziunea ta va fi adeseori tulburată de neliniștile și de emoțiile căutării, nesiguranței și ambiguității. Dar odată ce praful se așază, vei fi bucuros că ți-ai asumat riscul de a alege să fii în bătaia vântului.

Surse:
0 comentarii 748 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter