Contribuitori

Spune-mi cum te îmbraci ca să îți spun unde lucrezi. Cum se îmbracă managerii din diferite industrii

Redacția CARIERE › Mie, 2018-04-11 08:38
Atunci când schimbi locul de munca, te poți întreba cum să te îmbraci adecvat chiar dacă nu cunoști codul vestimentar al companiei. Ca manager, e cu atât mai important să pornești de la bun început cu o ținută potrivită, deoarece aceasta contribuie la mesajul pe care îl transmite imaginea ta. În general, costumul este ținuta cu care pare a fi asociat managerul, însă realitatea este mult mai diversă. 

Fiecare companie are propriile politici legate de ceea ce pot purta angajații, dar, de cele mai multe ori, acestea sunt în conformitate cu normele industriei. În plus, ținuta unui manager ar trebui sa fie mai formală decât cea a subalternilor; cu toate acestea, dacă este prea formală, poate sugera un aer inabordabil.

Există câteva articole vestimentare acceptate pentru manageri indiferent de stilul recomandat, parte din motiv fiind versatilitatea acestora. O cămașă poate da rareori greș pentru ținuta unui manager. Pentru stilul business casual, sunt potrivite modele de camasi barbatesti cu un grad mai mare de diversitate în croială și culori. Pentru stilul business formal, nu e valabilă aceeași flexibilitate, de obicei fiind preferate cămășile albe.

Codul vestimentar business casual

Stilul business casual reprezintă codul vestimentar principal pentru managerii din domenii precum învățământ universitar, arhitectură, marketing sau design. În unele industrii, stilul business casual poate fi adoptat în zilele mai libere și mai relaxate, în care nu au loc întâlniri importante. În altele, cum ar fi industria IT, codul vestimentar poate indica acest stil ca fiind adecvat în situații precum conferințe, ședințe, întâlniri cu clienții, târguri sau expoziții.

Numele acestui stil vestimentar ne poate induce în eroare, nefiind pe atât pe informal pe cat pare. Financial Management Association explică despre stilul business casual că „ar trebui sa arate potrivit chiar și pentru ocazia întâlnirii cu un CEO” și că nu ar trebui să arate „ca o ținută de cocktail, petrecere sau picnic”.

Toate piesele vestimentare trebuie să fie bine călcate și îngrijite. Se acceptă articole vestimentare precum pulovere și, în cazul femeilor, fuste, topuri cu mânecă scurtă și veste. Nu există un grad mare de strictețe când vine vorba de culori. Pantalonii bărbaților pot fi închiși la culoare, kaki sau în nuanțe de maro deschis, iar blugii nu sunt acceptați. Cămașa trebuie să fie una cu mâneci lungi. Se acceptă tricouri tip polo sau de golf, dar numai dacă situația o cere (de exemplu, în aer liber, dacă e foarte cald). Nu sunt adecvați pantofii tip sport. Hainele trebuie însoțite de pantofi și curea din piele, iar cravata nu este necesară.

Codul vestimentar business formal

Acest stil este folosit în mod tradițional în domenii de activitate precum cel bancar, legal, contabil și de consultanță în afaceri, fiind folosit, totodată, și de managerii din corporații. Unele din aceste companii încep însă să accepte și ținute mai relaxate, conform IQ Partners.

Fiind cel mai puțin flexibil stil vestimentar, acesta presupune costume în culori neutre, cum ar fi gri, negru sau bleumarin. Cu cât managerul este mai sus pe scara ierarhică din cadrul companiei, cu atât e mai mare șansa să fie nevoie de costume realizate la comandă.

Codul vestimentar smart casual

Acest cod vestimentar e purtat în mediul academic și de managerii care au contact cu clienții, dar nu au nevoie să proiecteze aceeași imagine cum e cazul în domenii precum serviciile legale sau financiare. Smart casual nu este la fel de formal ca business formal, dar nici atât de relaxat ca business casual.

În raport cu business casual, codul vestimentar smart casual permite mai multă flexibilitate pentru gusturile proprii. Bărbații pot purta cămăși și cravate în culori sau cu modele, dar însoțite de sacouri mai serioase. La femei, sunt recomandate bluze după preferințe, însoțite de sacouri și fuste cu aspect profesionist, dar în pas cu tendințele, conform Business Insider.

Codul vestimentar casual

Acest stil a devenit asociat cu domeniul IT, dar se extinde ușor și spre altele. E permis în special angajaților care muncesc la birou și nu au contact cu clienții. Așadar, acesta este un stil vestimentar de care managerii se pot bucura mai rar, chiar dacă este cel mai confortabil și mai relaxat. Chiar și în companiile în care e permis, exista zile în care se renunță la acest stil pentru unul mai elegant.

Parte din codul vestimentar casual sunt articole precum tricouri polo, bluze și blugi. Modelele acestor piese vestimentare trebuie alese cu grijă. De exemplu, chiar dacă se acceptă blugii, croiala acestora trebuie să fie clasică. Sunt inadecvate modelele cu rupturi, imprimeuri și talie joasă. În general, hainele trebuie să fie confortabile, dar decente și bine îngrijite.  

Sursă foto: Shutterstock

0 comentarii 2911 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter