Contribuitori

Ești șef tânăr, proaspăt promovat. Ce faci?

Diana Maria Voicu › Mar, 2017-09-19 14:31
E oficial de-acum – generația Y cucerește pozițiile manageriale într-un ritm rapid și susținut, mai iute decât au fost promovate alte generații înaintea lor. Ce înseamnă asta pentru leadership-ul din organizațiile nostre? Să vedem!

Internul – dacă vreți o imagine stilizată dar apropiată de realitate, revedeți filmul Internul în care Robert De Niro, un intern de 70 de ani, are o șefă cu nici jumătate vârsta lui și lucrează într-un mediu tipic pentru multe companii high-tech astăzi unde media de vârstă este sub 30 de ani. Mda, e ficțiune și e un pic exagerat dar povestea e amuzantă și spune multe despre ce schimbări apar odată ce generația mileniu a început să ocupe birourile manageriale.


Tineri, energici și entuziaști, mulți orientați către progres rapid in carieră - sunt, totuși, membrii acestei generații pregătiți pentru provocarea de a conduce oameni?

Context – În lume astăzi generația Y este deja cea mai numeroasă la locul de muncă și rapiditatea cu care sunt promovați face ca ideea filmului (liderul mai tânăr decât subordonații) să nu constituie nici pe departe o excepție. Un studiu al Ernst&Young din 2013 arată că în plină criză 87% dintre managerii Y chestionați în peste 1.200 de companii americane au fost promovați în prima lor poziție de conducere chiar în perioada 2008-2013, spre deosebire de 38% generația X, de exemplu. Același studiu – deși subliniază că managerii din generația X sunt cei mai apreciați pentru calitățile lor de lideri – arată că abilitatea millennials de a coordona echipe cu grad mare de diversitate este recunoscută deja de către colegii lor în companii. Aspecte limitative? Ați ghicit: lipsa de experiență în a conduce oameni și vârsta.
Dacă vă numărați printre managerii care aparțin acestei generații știți despre ce vorbesc. Colegii mai în vârstă sunt de multe ori sceptici, critici sau plini de sfaturi binevoitoare sau condescendente. Despre cum faci față acestor atitudini, în partea a doua a articolului, luna viitoare. Nu e ușor să îți manifești autoritatea. Sau să faci echilibristică între stilul ierarhic, mai formal al top managementului și atitudinea degajată, colaborativă a echipei proprii pentru care funcția nu este o sursă reală de putere. Și despre aceste lucruri în partea a doua.

Așadar, ești șef tânăr, proaspăt promovat. Ce faci?

Ghid rapid de adaptare pentru Managerii Y– Să ne întoarcem la filmul cu De Niro (Ben) și Anne Hathaway (Jules, șefa lui Ben) ca să ilustrăm câteva provocări pentru ”șefii tineri” și câteva idei practice bune de reținut când ești Y și proaspăt promovat. A se revedea filmul pentru maxim efect.
1.     Ai tehnologia la degetul mic și colegii mai în vârstă pot învăța din asta.
Jules îi setează contul de Facebook lui Ben care își dorește să fie în pas cu timpul. Pentru managerii Y asta înseamnă două lucruri: încurajează curiozitatea colegilor și deschiderea la nou dar alocă-ți și timp pentru a-i sprijini să se adapteze, altfel unii pot rămâne în urmă sau pot deveni mai rezistenți și refractari la schimbări.
2.     Fii Need for Speed dar ia-ți timp pentru lucrurile esențiale.
În start-up-ul lui Jules totul se petrece cu viteză, business-ul crește peste noapte și adaptările se fac din mers. Nu e de mirare că Jules își supraîncarcă asistenta personală și o aduce fără să vrea în pragul unei căderi nervoase. Ben este cel care echilibrează lucrurile, cu o intervenție demnă de cele mai bune practici de leadership: ascultă, încurajează, recomandă și arată înțelegere și apreciere. Oricât am stăpâni tehnologia care ne ajută sa comunicăm, contactul uman, răbdarea și adaptarea la stilul fiecărui angajat mențin motivația și productivitatea.
3.     Work hard, play hard – în proporțiile corecte
În toată cariera lui, Ben nu mai pomenise să i se facă masaj la birou! Ba chiar momentul îl pune într-o oarecare încurcatură amuzantă. Evident că vede avantajul, ba chiar o invită pe maseuză la o cină romantică. Bine, nu faceți asta la birou! Din ce în ce mai multe companii se preocupă de starea de bine a angajaților iar în organizațiile care au mulți tineri au devenit obișnuite spațiile de recreere, chiar săli de jocuri, sălile de fitness și momentele de masaj. Dar aceste beneficii moderne și minunate nu sunt suficiente pentru a avea angajați motivați și – ca regulă de aur – nu toată lumea se relaxează în același fel pentru a-și menține energia. Ca lideri va trebui să descoperiți rețeta potrivită pentru echipa voastră – managing people is also managing energy.
4.     Nu face totul singur!
Copleșită de cerințele unui business care explodează și presată de familie, în film Jules este pe cale să predea conducerea executivă pe mâna unui ”profesionist”. Sprijinul, încurajările și sfaturile lui Ben o fac să renunțe la idee, asumându-și în continuare rolul de principală sursă de inovație și inspirație pe care adesea îl au antreprenorii. Ce e de învățat de-aici pentru managerii Y? Păi, exact asta: să creadă în creativitatea lor și ideile inovatoare, dar să aibă alături un mentor de la care să învețe din mers. (va urma)
 

Diana Maria Voicu, 

Senior Learning Architect MMM Consulting

În prima parte a carierei sale, vreme de opt ani, a fost ziarist de radio și televiziune în România, a lucrat pentru agențiile de presă (Reuters și Associated Press) și a lansat ca redactor șef revista Elle în România. Din 1998 a început să lucreze în business, mai întâi ca director de marketing al unei mari companii de distribuție. După 4 ani în acest domeniu, Diana s-a alăturat lui Ion Țiriac în cadrul Fundației Olimpice Române pentru a promova și construi marca olimpica. A fost director de marketing al Alexandrion Group și director de conferințe în cadrul grupului Forum Invest-Media On.
Începând cu anul 2004, Diana a ales o carieră de trainer și consultant de resurse umane, mai intai in cadrul companiei Response, apoi pe cont propriu. Din 2008 Diana a creat și coordonat în cadrul MMM Consulting proiecte de instruire și dezvoltare a resurselor umane. Diana este consultant certificat Persona Global și tutor al programelor Chartered Institute of Marketing, UK. 

0 comentarii 1830 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter