Work&life balance

Walentin Stefanov, un lider care recrutează prin prisma potențialului

Sebastian Radu › Mar, 2016-10-18 10:37
Walentin Stefanov spune că e român get-beget, chiar dacă după nume nu ai zice asta. Toată viața a lucrat în domeniul financiar, iar la PepsiCo a ajuns la interviu cu avionul. Acum Senior Commercial Finance Manager și Sales and Operations Planning pentru East Balkans (România, Bulgaria și Moldova), în cadrul aceleiași companii, Walentin Stefanov ne spune, într-un interviu dat exclusiv pentru Revista CARIERE, despre cum arată viața de Lider al unei companii FMCG de top, care sunt provocările pe care le întâlnește și cum le depășește, dar și despre cum arată succesul într-un domeniu în care nicio zi nu este ca cea din urmă. 

Când nu își petrece timpul cu familia, în special cu fetița sa de doi ani sau nu citește ori face sport, Walentin Stefanov, brăileanul cu descendenți din Bucovina, Basarabia și Bulgaria conduce departamentul financiar din East Balkans al PepsiCo și are în subordine echipe multiculturale, dar și provocări zilnice pe care trebuie să le gestioneze, în calitate de Leader.

Stefanov și-a început cariera într-o companie cu o cifră de afaceri de 1 milion de euro, unde și-a pus bazele profesionale, împreună cu MBA-ul pe care l-a urmat la o Universitate de top din Slovenia.
„Întreaga carieră a fost în aria financiară și am avut ocazia să activez în toate specializările, de la contabilitate, control, taxe și audit, la consultanță, planificare și strategie. La începutul carierei am activat puțin și în zona vânzărilor, ca agent de vânzări”, povestește el.

Cum vă amintiți primul șef pe care l-ați avut? Vă motiva? Care sunt lecțiile ‹furate› de la el, pe care le aplicați și Dumneavoastră?

De la primul șef cred că am rămas cu cea mai bună lecție. Lecție care m-a îndrumat să văd lucrurile dintr-o perspectivă pragmatică și realistă. Îmi amintesc că nu am acordat la timp suportul necesar unuia dintre agenții de vânzări ai firmei, iar ce mi-a spus atunci am în minte și acum și cred că acolo va rămâne mereu: ‹Cea mai grea meserie din lume este să vinzi, să convingi consumatorul să cumpere un produs, să îi explici de ce produsul tău este mai bun decât al competiției, clientul fiind cel care face un business să existe. Mentalitatea fiecărui department trebuie să fie ghidată de acest lucru›. Poate sună puțin exagerat, însă esența mesajului este adevărată.

Cum arată o zi de lucru pentru Dvs.?

O zi de lucru diferă forte mult de la una la alta, iar acesta este un lucru bun. Ceea ce încerc de fiecare dată să fac este să-mi planific cât mai bine timpul și agenda, astfel încât să găsesc un echilibru între birou și familie.

Ziua mea începe nelipsit cu sport și recomand tuturor să transforme acest lucru într-o rutină. Are un efect nebănuit.

Zilnic sunt la curent cu ce se întâmplă la nivel macro, ce trenduri apar, ce mai face competiția și asta îmi oferă o perspectivă de ansamblu, care mă ajută să văd lucrurile în dinamica în care se întâmplă și nu doar ancorate în activitățile de zi cu zi. Restul timpului de la birou se împarte între diferite proiecte, pe care fie le gestionez în departamentul financiar, fie sunt proiecte cross-departamentale, pe care le conduc sau în care fac parte din echipă.

Ceea ce îmi propun zilnic este să reflectez asupra zilei trecute sau a săptămânii trecute. În general, îmi notez ceea ce voi face diferit data viitoare, ce mesaje să transmit echipelor, bazate, bineînțeles,  pe ce am observat și învățat - sunt încă un adept al caietului de notițe, în ciuda trendului digital. Seara este dedicată familiei și, de cele mai multe ori, petrecută în parc, la locul de joacă pentru cei mici.

Ce ați fi dispus să sacrificați pentru a vă atinge un scop profesional?
 
Ce am sacrificat cel mai mult până acum este timpul, dar acest lucru poate fi văzut ca o cheltuială sau ca o investiție. Eu aleg să o privesc ca pe o investiție. Cu cât faci alegeri mai potrivite și mai eficiente, cu atât vei obține și maximul pe care ți-l propui. Partea care trebuie pusă în balanță este partea personală - familia, prietenii. Cu cât alegi să aloci mai mult timp dezvoltării profesionale și carierei, riști să-ți limitezi viața socială și de familie. E ca și cum ai jongla cu mai multe bile. Cele legate de carieră sunt de cauciuc și, de obicei, revin dacă le mai scapi câteodată, pe când cele personale sunt din sticlă și riști să le spargi dacă le scapi.
 
Ați făcut sacrificii până acum?
 
Poate că unul dintre cele mai grele momente a fost când am ieșit din zona financiară pură și m-am mutat în zona comercială și de strategie. A fost o perioadă grea, de reset, aș spune, dar pot afirma că mi-a oferit un imbold și o motivație și mai mare, fiind mult mai aproape de adevăratul obiectiv al unui business – de a face fericiți consumatorii și de a găsi formula optimă prin care să fim în topul preferințelor lor. Poate că am sacrificat o carieră mai facilă și la îndemână, dar am ales ceea ce îmi place mai mult și unde cred că pot aduce un plus de valoare în viitor.

Principalele realizări de până acum?

Cea mai mare realizare este fetița mea, Clara, care, alături de soția mea, îmi oferă și cea mai mare motivație.

Pe plan profesional, am condus atât echipe numeroase, de peste 100 persoane, în care focusul a fost pe procese și suport tranzacțional, dar și echipe mici, cu obiective legate de strategie.
Am avut responsabilități locale, în România, dar și regionale, în zona extinsă a Balcanilor. În fiecare dintre proiectele profesionale, cea mai mare realizare este să reușești să lași o amprentă durabilă în urma ta, iar aici mă refer la competențele insuflate unei echipe sau unui membru al echipei.

Care sunt provocările în domeniul în care activați?

Cea mai mare provocare este să rămâi în top și să te menții pe primul loc în preferințele consumatorilor. Activând într-un mediu foarte dinamic și competitiv, este foarte important ca tot mecanismul să funcționeze la intensitate maximă, iar departamentul financiar are un rol foarte important. Îl pot compara cu bordul unei mașini, el confirmând faptul că obiectivele sunt îndeplinite, iar viteza este cea dorită.

Ce ați învățat din provocările de care v-ați lovit până acum?
 
Provocările s-au ivit atunci când am schimbat roluri și am fost nevoit să ies din zona de confort, iar PepsiCo mi-a oferit din plin aceste oportunități. Am pornit ca Finance Lead - Controller (cu responsabilități pe contabilitate, audit, reporting, credit control și taxe) în departmanetul Financiar. La fiecare doi ani am schimbat rolul, trecând de la coordonarea echipelor locale la cele regionale în Balcani, de la responsabilități tranzacționale sau de procese la responsabilități legate de bugetare sau strategie.

De fiecare dată am acceptat noile provocări, chiar dacă uneori mi-a fost destul de greu să schimb perspectiva și să-mi ajustez modul de a privi lucrurile. Dar, am învățat că șansa de reușită crește exponențial dacă provocarea este transformată într-una de echipă.

Cheia reușitei este să construiești o echipă care să fie în rezonanță cu obiectivele companiei, iar lista obiectivelor să acopere atât intersele companiei, cât și pe cele de dezvoltare personală ale membrilor echipei.

Ce înseamnă succesul, în viziunea lui Walentin Stefanov?

Succesul  înseamnă să ai curajul să ieși din zona de confort, să reușești să-ți depășești limitele și să aduci plus valoare prin ceea ce faci. Recunosc că nu este ușor și tendința este să rămâi într-o zonă sigură, cunoscută, dar cred că este doar un început al pantei spre eșec.

Cred că trebuie să accepți provocările și să încerci să-ți testezi limitele atunci când ți se oferă ocazia. Provocările apar în viața fiecăruia. Dacă le acceptăm, le amânăm sau le refuzăm, decizia ne aparține în totalitate.
 
Cum definiți Leadership-ul?

Dorința de a schimba lucrurile în mai bine, începând chiar cu propria persoană. Acest proces trebuie să fie unul constant. Am un citat cu care aș putea explica mai ușor ce doresc să spun: ”dacă faci un lucru pentru că așa s-a făcut dintotdeauna, cu siguranță nu îl faci bine”.

Care sunt principiile Dumneavoastră de Leadership?
 
Cred că lupta cea mai aprigă este cea prin care vrei să te autodepașești, iar dorința de a schimba lucrurile în mai bine îmi guvernează mereu deciziile.

Cum ați face față provocărilor unei echipe multiculturale?

Am condus echipe multiculturale în zona Balcanilor. Cred că principiul comun în coordonarea echipelor este să faci lucrurile cu un scop și în mod transparent. Cred că obiectivele trebuie să fie la fel ca o carte deschisă între tine și echipă. Fie că vorbim de echipe locale sau regionale, oamenii au aceleași nevoi. Important este să rămâi conectat cu echipa și să lași echipa să facă jocul, iar tu să-ți asumi rolul de antrenor și să dai sfaturile care pun în valoare echipa.

Ce le lipsește liderilor de azi pentru a atinge acel succes recunoscut nu numai de propria echipă, dar și de cei din afara organizației?

Cred că le lipsește definirea unor obiective care transcend interesul imediat și uneori pe cel personal. Din păcate, tendința este de a sacrifica unele obiective cu beneficii mari în viitor, dar care presupun sacrificii pe termen scurt. Alegerea corectă este cea care poate face diferența și conduce la adevăratele oprtunități pentru companie, client, comunitate, asigurând o creștere durabilă.

Ce trebuie să facă un lider responsabil pentru a înlătura rezistența la schimbare pe care o manifestă angajații?

Rezistența la schimbare nu este neapărat un lucru rău. Eu o văd ca pe o tensiune care duce la un rezultat mai bun și pe care trebuie să o iei în considerare și să o înțelegi. Nu cred că înlăturarea rezistenței este scopul, ci mai degrabă energia trebuie focusată în latura bună a schimbării și crearea acelei argumentații care scoate în evidență avantajele și interesele comune companie-angajat.

Ați avut de-a face cu o astfel de situație? Ce strategie ați aplicat?
 
Schimbările sunt la ordinea zilei în compania și mediul în care lucrez, fie că e vorba de reorganizări sau  implementări de noi procese/sisteme de lucru, cel mai important aspect este managementul schimbării.  Acest lucru înseamnă să păstrezi deschisă platforma de planificare și comunicare în care atât compania, cât și angajații își declară și aliniază obiectivele și interesele comune. Atâta timp cât se identifică acel interes comun, succesul este garantat.

Cum le câștigați încrederea oamenilor pe care îi conduceți?

Nu mi-am propus niciodată acest lucru ca un scop în sine și cred că depinde de multe alte date de context intern sau extern. În schimb, ce mi-am propus de fiecare dată, a fost să fiu transparent cu echipa mea și mi-am dorit ca gândurile mele să fie precum o carte deschisă, care să poată fi citită și în care să putem scrie ca echipă.

Dacă ar fi să alcătuim o listă de abilități cheie de leadership pe care ar trebui să le aibă un project manager, un lider, ce ar conține aceasta?
 
1)          O viață echilibrată, cine nu se poate coordona pe sine și să aibă un echilibru personal (business/familie), nu cred că va reuși să conducă echipe sau afaceri;
2)          Obiective clare însoțite de o prioritizare și alocare selectivă de resurse;
3)          Acceptarea faptului că lucrurile pot fi văzute și altfel decât le vezi tu;
4)          Recunoștința (celebrarea rezultatelor) pentru rezultate mari, dar și pentru victorii mărunte.
 
Inteligență emoțională sau socială? Care este de nelipsit liderului sau unde ar putea fi considerată în echilibru balanța?

Fără a desconsidera acest topic la modă, aș spune că un lider se definește prin propriul stil, dar ceea ce cred că aduce succesul vine din suprapunera scopului cu caracterul liderului și simpatizarea echipei cu primele două. Când aceste elemente sunt în congruență deplină, energia care se dezvoltă este nebănuită. Am avut norocul să simt acest efect și este mediul ideal de a realiza performanță.

Care este strategia de recrutare pe care o abordați când e cazul?

Mereu am recrutat prin prisma potențialului și nu neapărat prin cea a pregătirii pentru rolul imediat.Îmi place să mă implic atât în procesele de recrutare din departamentul pe care îl conduc, cât și atunci când sunt solicitat pentru poziții din afara acestuia.

Care sunt beneficiile profesioniștilor din domeniul Dvs.?

Beneficiile cele mai importante sunt atunci când duci la bun sfârșit proiecte complexe și, mai mult, atunci când efortul tău se vede dincolo de obiectivele pe terment scurt. Mai exact în dezvoltarea/promovarea unui membru al echipei, implementarea unui mod de lucru mai eficient și mai simplu, mulțumirea unor parteneri de lucru, aprecierea unui coleg, impactul în rândul consumatorilor. Sunt lucrurile care îți aduc cea mai mare satisfacție. Evident, sunt și beneficii materiale pe măsură ce avansezi în carieră și ierarhie, dar tot lucrurile simple îți aduc cea mai mare satisfacție.

Ce sfaturi aveți pentru manageri (lideri)?
 
Nu m-aș pune în postura de a oferi sfaturi, dar, dacă ar fi să formulez câteva recomandări unor prieteni, aș spune:
1)          Încearcă să ieși din zona de confort și acceptă schimbările în carieră;
2)          Concurează doar cu tine însuți și încearcă să fii mai bun decât ieri;
3)          Alocă timp pentru pentru dezvoltarea ta personală, dar și a echipei.
 

0 comentarii 3146 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter