Inspirație

Viața pe print digital. O poveste de marketing, intuiție și pricepere la dezlegarea „enigmelor”

Roxana Roseti › Mie, 2018-07-11 17:06
În 1997, Mihai Baciu, Managing Director Agrafa Print, punea bazele agenției de publicitate Speed Promotion, din care, în 2004, se desprindea Agrafa Print. Compania a început cu o investiție mică în echipamentul pentru print digital, care, la momentul respectiv, părea o oportunitate de dezvoltare.
 
foto: IQads

Şi s-a dovedit a fi adevărat. Restul e o poveste de marketing, intuiție și pricepere la dezlegarea „enigmelor”, după cum veţi descoperi din interviul de mai jos.

                                                                                ***

 Ați înfiinţat Agrafa Print în urmă cu 15 ani. Cum se vede longeviva companie acum, după atâția ani de la înființare?

Cred că longevitatea este determinată în principal de dorința noastră permanentă de a fi din ce în ce mai buni. Ne privim mereu prin ochii clienților, astfel vedem ce își doresc de la funizorul lor de print și punem imediat în practică. Asta înseamnă că în permanență avem ultimele tehnologii din domeniu, diversificăm gama de produse și servicii, site-ul și serviciile web sunt actualizate și, nu în ultimul rând, ne bazăm pe un departament de client service profesionist, extrem de prietenos și cu experiență.

Care este amintirea cea mai pregnantă din perioada când ați înființat compania?

Ca orice început, a fost greu. Învățam din mers ce presupune un business, ce înseamnă această industrie și nu a fost deloc ușor, am greșit de multe ori. Nu exista acces la informație rapid, așa cum este acum. Un exemplu: dacă voiam să cumpărăm un echipament, nu știam uneori nici cum se numește, nici unde se găsește. Acum, dacă mă interesează un echipament anume, găsesc pe internet tot ce am nevoie, uneori chiar mai mult decât atât: de la caracteristicile tehnice, la videoclipuri pe YouTube, ca să văd cum funcționează, precum și acces imediat la ofertele de preț.

În 2004, datorită numărului mare de comenzi din sfera printurilor digitale, s-a înfiripat ideea de a crea un nou departament şi mai apoi o marcă, strict responsabile cu acest tip de comenzi. În urma unor investiții importante în echipamente profesionale și a unui plan de business bine stabilit, a luat naștere marca Agrafa Print. Ce înseamnă, mai exact, un plan de business bine stabilit?

Planul nostru de business a fost și este bazat pe o țintă clară, urmată de o etapizare bine stabilită. Știm pas cu pas cum să jungem acolo unde ne-am propus. Asta nu însemnă că nu suntem flexibili, nu schimbăm din mers și nu profităm de oportunitățile care apar sau de experiența pe care o acumulăm; traiectoria însă o menținem, mergem către aceeași țintă.

Coordonați activitatea din cadrul companiei, având o experiență îndelungată în producţia publicitară. Care este cea mai grea provocare într-un asemenea domeniu?

Cea mai mare provocare este că nu există „relaxare” în aceste domenii. Dinamica lor este uriașă însă, iar asta îmi place cel mai mult, nu ai nicio șansă să te plictisești sau ca lucrurile să intre într-o rutină.

Care sunt tendințele în materie de hârtie și care este importanța acesteia în prezent?

Chiar dacă pe anumite segmente de hârtie, în ultimii ani, s-a înregistrat o scădere a consumului (un exemplu fiind hârtia pentru ziare și reviste), per total consumul de hârtie crește, în principal datorită cererii de ambalaje, dar nu numai. Hârtia este mult mai prietenoasă cu natura în comparație cu alte materiale, este biodegradabilă și se reciclează ușor, suportă până la șase cicluri de reciclare fără a fi necesară adăugarea de fibre noi. Fiindcă celuloza este obținută din lemn, producția este mult mai strict controlată. La Agrafa Print folosim doar hârtie certificată, ceea ce înseamnă că pentru producția ei a fost  folosit lemn special, iar energia utilizată în producție este preponderent verde.

Există o dimensiune a pieței pe acest segment?

În România, nu există rapoarte oficiale în industria noastră, nu beneficiem de statistici sau de o centralizare a cifrelor, de aceea este greu să determinăm cu acuratețe piața sau trendurile. Fiecare companie are propriile estimări, calculate după algoritmi proprii, fiind conștientă că există o marjă de eroare.
 
De ce Agrafa Print? Ce v-a făcut să alegeți această denumire?

Numele are o istorie a lui pe care o împărtășim bucuroși de fiecare dată. Totul a început cu un brief simplu care avea următoarele cerințe: să fie un nume legat de birou/ birotică/ papetărie, să fie cu litera A (era un avantaj de a fi printre primii în orice listă ordonată alfabetic) și să spună cu ce ne ocupăm. În urma unui brainstorming, a apărut cuvântul „print” lângă „agrafa”.

Printați chiar și pe apă! La un moment dat, ați personalizat materiale prin gravarea unei… lămâi. Cum ați reușit asemenea performanțe?

Performanța și spectaculozitatea sunt generate de creativitate. Nouă ne place să inovăm și asta înseamnă să testăm, să avem mașini performante cu care poți să pui în practică idei neconvenționale. Orice idee nouă este primită cu bucurie și pusă în practică, așa am găsit soluții la multe provocări sau cerințe interesante venite de la clienții noștri sau din interiorul companiei.
Fiecare membru al echipei, indiferent de poziția pe care o ocupă, vine cu idei sau proiecte și, cu ajutorul tehnologiei de care dispunem și cu implicarea celorlalți colegi, le poate transforma în produse. Toți contribuim la proiecte, chiar ne bazăm pe expertiza și pe creativitatea fiecăruia și nu în ultimul rând pe ceea ce pot face mașinile.
Gravarea lămâilor, de exemplu, a pornit de la o idee de self-promo în cadrul unui eveniment la care am participat. Am vrut să ne prezentăm altfel, așa că am creat o carte de vizită comestibilă. Am gravat mai multe fructe și până la urmă am ales portocalele – aveau culoarea potrivită, le-am ambalat individual și am introdus un mic carton cu detalii lângă.

Cum considerați că sunt clienții dv.?

Diferiți. Au nevoi și proiecte diferite. Dar au și trăsături comune. Toți își doresc să fie tratați cu respect și profesionalism, să beneficieze de toată atenția noastră atunci când lansează o comandă, să le fie respectate cerințele tehnice și nu numai, să fim prompți și să livrăm la timp produsele și lucrările, să primească sugestii și recomandări de la noi, să le dăm soluții eficiente pentru problemele care se ivesc.
Dacă analizăm pragmatic portofoliul de clienți, avem aceeași structură întâlnită în majoritatea companiilor și definită foarte bine de principiul lui Pareto, 80/20. Avem clienți mari, care derulează proiecte pe tot parcursul anului, cu nevoi și comenzi complexe, clienți pentru care suntem „de-ai casei”, lucrează cu noi de ani mulți, noi le știm exact proiectele, iar ei doar sună și spun „vrem”; există, evident, și clienți pasageri, care comandă rar sau doar o dată.

Putem vorbi despre o cifră de afaceri?

Pentru anul acesta, am bugetat o cifră de afaceri de 2 milioane de euro. Dacă menținem rata de creștere, iar începutul este mai mult decât promițător, vom depăși 2 milioane de euro în 2018.

Probleme și avantaje?

Probleme are toată lumea, noi suntem antrenați să găsim soluții.
Avantaje avem câteva și suntem conștienți că fără ele niciun business nu se poate diferenția. Noi am investit mult în tehnologie, în oameni și în soluții care să le facă clienților viața mai ușoară. Aceste investiții susținute pe termen lung au generat beneficiile percepute astăzi de clienți.

Ce înseamnă pentru dv. o carte de vizită reușită?

Înseamnă o provocare. Provocare venită din partea unui client, asumată de noi prin punerea ei în practică și obținerea unui rezultat peste așteptările acestuia.
Concret, o carte de vizită reușită este cea care își face treaba. O carte de vizită remarcabilă are mai multe șanse de a fi păstrată o perioadă lungă, crescând astfel șansele de a fi contactat și de a face afaceri cu cei cărora le-ai înmânat-o.

Proiecte de viitor?

La acest capitol stăm foarte bine, avem o listă dinamică… Fără viitor, ce rost ar avea prezentul? Serios vorbind, ne gândim la un sediu nou sau la un alt punct de lucru, unde să aducem câteva tehnologii de imprimare noi, pe care nu le avem încă în portofoliu, dar în care ne-am propus să investim.
 
Ce înseamnă succesul pentru dv.?

Succesul personal înseamnă să învăț și să descopăr lucruri noi în acest vast domeniu și nu numai. Cifra de afaceri, numărul de clienți și alte cifre asemănătoare sunt extrem de importante în definirea succesului, însă principalul meu KPI este „rata de reușită a punerii în practică”.

Articol preluat din numărul 248/iunie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.       

0 comentarii 318 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter