Editorial

Antreprenoriatul e o chestiune de educație. Făcută cât mai la firul ierbii

Daniela Palade Teodorescu › Vin, 2018-04-20 10:56
Sondarea spiritului antreprenorial al românilor – făcută împreună cu specialiștii invitați în panelul de dezbatere pentru coverstory - ne-a adus într-o zonă de discuție pe care o bănuiam, dar nu îndrăzneam să o formulez de una singură. 
Foto: Unsplash

 Am pornit de la cultura organizațională a companiilor, valori de leadership, business, cultură antreprenorială – concepte specifice sferei publice - și am ajuns la spațiul privat – cel al educației foarte timpurii, începută în familie și întreținută apoi de sistemul de educație.

Pare puțin deplasat să pui lipsa de spirit antreprenorial pe seama educației. Iarăși educația. De fapt, lipsa ei sau accentuarea unor aspecte care nu încurajează deloc spiritul antreprenorial. Deloc întâmplător, antropologul Vintilă Mihăilescu susține chiar că familia „post-modernă” tinde să fie alcătuită după chipul şi asemănarea marilor companii.

„Autonomă, cu un management interior performant care urmăreşte dorinţa „acţionarilor”, externalizînd funcţiile de care se poate dispensa pentru a spori eficienţa, mobilă şi flexibilă în timp şi în spaţiu (se face şi se desface după caz) şi nu în ultimul rînd urmărind fericirea obligatorie a membrilor săi, familia devine şi ea antreprenorială.”

De aici și până la conceptul de „părinte-manager” sau faptul că însuși demersul de părinte merită tratat din punct de vedere antreprenorial e o cale foarte scurtă și un semnal că toate bunele deprinderi, inclusiv cele manageriale și de leadership, încep de acasă și continuă în școală. Iar până la școala de business e nevoie de bune practici care să antreneze copilul în spiritul de autonomie, de liberă inițiativă, în asumarea eșecului, în reconsiderarea răspunsului unic pe care sistemul de educație anacronic încă îl perpetuează, în cultivarea valorilor și nu neapărat a tehnicilor.

Uitându-ne la ce se întâmplă în familie și în școală, constatăm că lucrurile se întâmplă exact pe dos.

Hiperprotecția părinților, goana după note mari, abstractizarea și reproducerea informației, concentrarea pe memorare, exacerbarea spiritului de competiție în absența colaborării, lipsa viziunii pe termen lung nu constituie deloc terenul propice care să producă antreprenori.

Este evident că trăim într-o țară cu o cultură antreprenorială deficitară, pe alocuri chiar anti-antreprenorială. Această paralelă făcută între cultura antreprenorială și familia de tranziție ar putea să ușureze puțin înțelegerea conceptului și să îl facă mai accesibil. În sensul că succesul antreprenorial nu se află doar în turnul de fildeș al școlilor de business, ci poate fi deprins de timpuriu, direct la firul ierbii, din școală și din familie.



Articol preluat din numărul 246/aprilie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici


1 comentariu 1306 vizualizări

Comentarii

2018-05-30 14:05

OCTAVIAN MICU

Noi nu avem loc in antreprenoriat din cauza coruptiei !

Salut ! Sa stiti ca noi, romanii, avem spirit antreprenorial foarte dezvoltat, dar nu avem loc din cauza coruptiei statului. Ne ratacim usor in birocratie. Daca vrei sa iti lansezi o afacere, iti trebuie obligatoriu sprijin pentru a reusi sa ai dreptul sa faci ceva. Trebuie neaparat sa ai parte de consultanta din partea unor experti care sunt costisitori, cel putin un expert contabil, un avocat, un jurist, un inspector resurse umane, un consultant in management, un inspector ssm si un om care sa ne ajute cu partea de promovare si vanzare. De cele mai multe ori, nu poti angaja un om vanzator, ca nu are cursul de vanzator, asa ca trebuie sa ii platesti tu cursul si sa astepti cateva saptamani sa termine cursul si sa dea examen. In speranta ca il ia, oricum trebuie platit si in acea perioada. DAca vrei oameni care au experienta, acestia sunt mai scumpi, asa ca nu ai buget sa ii platesti. Nu poti sa faci ceva ca nu ai nu stiu ce autorizatie sau hartie. Iti trebuie cel putin 3 luni ca sa poti sa ai dreptul sa ai o activitate economica legala. Apoi, noi nu suntem educati sa platim produse sau servicii. Astfel, e posibil ca primii tai clienti sa fie si ultimii, pentru ca oamenii, in special persoanele juridice vor sa cumpere de la tine, dar vor sa iti plateasca la 30-60 zile, chiar mai tarziu sau nu iti platesc deloc. Traim intr-o tara in care iti trebuie nervi de otel, iar daca vrei sa te dezvolti, trebuie sa ai neaparat contracte cu statul. Altfel, iti trebuie cel putin 3-4 ani de zile sa spui ca ai o afacere stabila si care iti aduce un venit constant. In acesti 3-4 ani, nu prea dormi si faci sacrificii mari pentru a putea sa supravietuiesti. La contractele mari nu ai acces, pentru ca nu ai bani sa dai spaga. Cu firmele mici sau nou-infiintate nu lucreaza nimeni cu bilet la ordin si cu cec, pentru ca vor sa le fure. Trebuie sa iti prestezi munca sau sa iti vinzi produsele si sa astepti sa fii platit. Daca vinzi cu amanuntul, in special persoanelor fizice, vei avea incasari dese si mici. Suficient cat sa platesti pentru tine o carte de munca si inca vreo 2-3 angajati. Daca ar fi mai putina coruptie, totul ar functiona mai bine. Trebuie sa stai cel putin 3-4 zile sa iti infiintezi o firma si cel putin 2 saptamani sa o radiezi. Unde e rapiditatea si eficienta in Romania ? Va doresc mult succes !

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter