Cum să

Mame și antreprenoare în România

Eugenia Mihalcea › Joi, 2017-09-28 11:52
„După venirea pe lume a copilului meu…” Cu această frază își încep poveștile câteva tinere mame care au renunțat la joburile pe care le aveau înainte de naștere. Ele s-au orientat spre forme diferite de muncă, tipuri de activități care să le aducă un venit, dar care să le permită, în același timp, să petreacă mai mult timp cu familia. Poate deveni acesta un model?

Cristina Ropotan a decis, acum patru ani, odată cu venirea pe lume a lui Matei, să renunțe la jobul pe care îl avea și să se dedice creșterii copilului, dar și unui proiect nou. Înainte de sarcină era fotograf și PR al unei școli de tango din București. După ce a născut, pentru că își dorea să petreacă mai mult timp alături de familie, s-a îndreptat către design grafic. „Am reînvățat să desenez alături de fiul meu, Matei, cu creioane colorate pe caiete reciclate și hârtie de scris. Iar acest lucru s-a păstrat până acum: când lucrez la un proiect, îmi place să testez ideile mele în mediul analog (cu creioane, carton, foarfece și lipici) și abia apoi să le transpun în lumea digitală”, povestește Cristina.
Ea deține o agenție de publicitate care oferă servicii de genul: pachete personalizate de creare de identitate vizuală pentru start-upuri, creare de web-design și vizualuri pentru campanii, copywriting sau grafică personalizată.

Echilibrul dintre viața privată și cea personală

Schimbarea nu a fost însă ușoară. Pe de o parte, financiar. A început să lucreze pe laptopul personal, iar achizițiile ulterioare au fost făcute pe măsură ce gama de servicii pe care dorea să o acopere era mai mare.
Apoi, din punct de vedere al timpului. Muncind de acasă, cea mai mare provocare a fost să delimiteze spațiul și timpul de lucru față de cel petrecut cu familia. Mai exact, să creeze și să respecte un ritual al zilei, de care cel mic avea nevoie, chiar dacă lucra la proiecte cu termene-limită și existau cereri care nu puteau fi amânate.
Mai târziu s-a înscris într-o comunitate de mame – Work At Home Moms România – care au aceeași perspectivă asupra păstrării echilibrului dintre viața privată și cea profesională. „Aici am cunoscut persoane minunate alături de care am avut acel dialog creativ care m-a ajutat mult în dezvoltarea mea ca antreprenor”, mai spune Cristina.

Comunitatea mamelor care vor schimbare

Asociația Work At Home Moms România a fost înființată de Elena Gorun, care, în 2014, după venirea pe lume a lui Vlad, a simțit că adaptarea vieții ei profesionale la cea de familie va trebui să se producă într-un mod care să includă copilul. În acel proces de căutare și experimentare, Elena a inițiat comunitatea Work At Home Moms, pentru a aduce împreună mamele care își doresc aceeași schimbare în viețile lor. Activitățile profesionale pe care le întreprind mamele din comunitate sunt dintre cele mai diverse, de la artizanat la consultanță online. 

Elena, sociolog de profesie, a observat, în timpul plimbărilor prin parc sau vizitelor în magazinele de jucării și la locurile de joacă, faptul că jucăriile cele mai promovate la ora actuală sunt și cele mai nepotrivite pentru copii. Astfel, a întețit căutările online pentru a descoperi și altfel de jucării, iar de curând a luat decizia înființării centrului Ludotech. „Am adus în același loc o gamă variată de jucării educative, ateliere practice, cerc de lectură și vizionări de filme premiate la festivalurile de filme pentru copii.”

Centrul Ludotech din București este un start-up educațional, care facilitează accesul la activități, cărți și jucării educative în scopul familiarizării timpurii a copiilor cu știința, tehnologia, ingineria, matematica și artele. „Am ales abordarea educației informale, în joacă, împreună cu părinții, pentru a respecta tendința firească a celor mici de a explora liberi, împinși de curiozitatea naturală, nu urmând o curriculă strictă”, explică Elena.
Investiția inițială pentru dezvoltarea businessului este în totalitate din surse proprii, dar ia în calcul și aplicarea la finanțări.
De asemenea, ca în viața oricărui antreprenor, sunt și momente de îndoială, de drumuri aparent închise, după cum spune Elena. Din fericire însă, experiența profesională de președinte al unui ONG a ajutat-o foarte mult în administrarea resurselor, a proiectelor și a disciplinei de lucru.

Un business mai complex

Pentru Elena Andrei, schimbarea de statut a însemnat şi lărgirea afacerii după ce a devenit mamă. La bază, ca formare și studiu, artist plastic, Elena, care inițial picta tablouri, a observat că este foarte greu să trăiești numai din asta, așa că s-a hotărât să deschidă o firmă de pictură pe porțelan. S-a gândit să ducă arta la nivel practic, accesibilă și celor care şi-o doresc sau sunt admiratori ai ei, dar nu reușesc să investească într-un tablou.

În 2011, a înfiinţat brandul Istoriato – The Alchemy of dreams. Istoriato realizează, la comandă, obiecte personalizate, pictate cu platină, sidef și aur. Arse la cuptor la temperaturi între 700 și 850 de grade Celsius, obiectele capătă rezistență, iar culorile își păstrează strălucirea și vivacitatea. Colecțiile de bijuterii sunt modelate exclusiv manual și arse la temperaturi de peste 1.200 de grade.

Colecția de bijuterii s-a concretizat după ce a născut, moment în care Elena a simțit nevoia să-și extindă brandul. „Când am intrat în comunitatea mamelor, am început să fac conexiuni la alt nivel și a trebuit să mă adaptez și cererilor diferite față de cele pe care le aveam până să rămân însărcinată”, mărturisește Elena Andrei. Astfel, ea a lansat și colecții pentru botez, mărturii pentru nuntă și botez, cadouri personalizate pentru nași etc., toate lucrate în tehnica porțelanului.

Mai mult, din 2017, a început să se orienteze și către pictura pe țesături (pe tricouri, rochii, tricouri aniversare, tricouri pentru evenimente familiale), dar și către pictura pe produse din piele naturală.

O altă percepție asupra timpului

Inițial, Elena a înființat firma ca pe un SRL-D, tocmai în ideea de a atrage niște fonduri, dar nu a reușit la acel moment. După câteva încercări nereușite, a renunțat să mai depună vreun proiect. S-a bazat pe ceea ce știe și mai ales pe brandul construit, fără să atragă fonduri suplimentare.

Din acest motiv, lipsa fondurilor, partea de marketing și social media a fost dificilă la început, deoarece a trebuit să se ocupe ea de toate și să învețe lucruri care nu ţineau propriu-zis de zona ei de pregătire. „Însă fiecare provocare nouă este benefică, ne ajută să ieşim din zona de confort şi să ne reinventăm.”
Businessul i-a permis însă să fie o WAHM (o mamă care lucrează de acasă, prin prisma jobului). Să petreacă timp alături de cei dragi și, în principal, alături de băiețelul ei (Gabriel, de 1 an și 10 luni). Elena Andrei face parte din mai multe grupuri: Work At Home Moms, BWFR – Business Woman Forum Romania, dar colaborează și cu asociații și fundații în diverse proiecte de voluntariat, în care consideră că merită să-și investească timpul. În plus, realizează și cursuri de pictură pentru copii și adulți, câteodată pro bono, tocmai în ideea de a ajuta pe oricine care dorește să înveţe mai mult despre el și despre partea sa creativă.


Articol preluat din numărul 239/august 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici   


0 comentarii 3764 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter