Inspirație

Cum să participi la proteste fără să fii concediat

Marilena Ispas › Lun, 2018-07-09 13:23
Trăim în vremuri încărcate politic. Proteste sunt și se pare că vor mai fi, așa că nu strică să luăm în considerare unele lucruri care ne pot schimba viața pe alocuri.
Foto: vesti.md

Rich Bellis, colaborator pe secțiunea de Leadership pentru Fast Company, expune într-un material câteva situații la care trebuie să ne gândim înainte de a participa la un protest, indiferent de natura lui. Cu toate că se referă în principal la legislaţia americană, sfaturile prezentate pot fi repere şi pentru angajaţii din ţara noastră.

Libertatea de exprimare este un drept constituțional, dar exercitarea acesteia poate avea unele consecințe pentru cariera ta. Dacă intenționați să vă alăturați unui protest sau să vă angajați într-o formă de activitate politică, este util să știți care pot fi riscurile legate de locul de muncă. Iată câteva indicații și măsuri de precauție care acoperă câteva circumstanțe obișnuite:

Sunteți un angajat care depinde în exclusivitate de voința angajatorului (at-will employee)

Mulți angajatori trasează directive în rândul angajaților, solicitându-le „să nu se angajeze în nicio activitate care poate dăuna reputației profesionale sau brandului angajatorului", explică analistul de resurse umane  Laura Handrick, (scrie pentru FitSmallBusiness.com). Aceste clauze pot oferi angajatorilor mult spaţiu de manevră, permițându-le să concedieze angajații prin „a spune că au încălcat politica companiei", avertizează Handrick, care adaugă că acest lucru se întâmplă mai ales atunci când nu sunt de acord cu acele lucruri faţă de care se protestează.

Angajații așa-numiți "at-will" sunt deosebit de vulnerabili la astfel de directive discreționare. „În mod intenționat, companiile au conceput termenul de angajare „at-will” ceea ce „înseamnă că ei vă pot înceta activitatea în orice moment și fără niciun motiv, cu condiția ca motivul să nu fie ilegal", explică Handrick. Deci dacă nu sunteți sigur dacă sunteți sau nu un angajat „at-will", nu ezitați să vă întrebați șeful sau pe cei de la HR în legătură cu acest aspect.

Ești un angajat care reprezintă firma și în timpul liber

Angajatorii pot concedia de obicei angajații pentru lucrurile pe care le fac în afara biroului, nu doar în interiorul acestuia (așa cum a aflat Briskman). Acest aspect se bazează uneori pe gradul în care un angajat e perceput de ceilalți, adică dacă reprezintă imaginea angajatorului lor chiar şi atunci când nu sunt la datorie. Deci, luați-vă măsuri de precauție pentru a evita orice asociere evidentă între activitățile personale și rolul dvs. de angajat. „Nu purtați niciodată îmbrăcăminte care să aibă logo-ul angajatorului  în timp ce participați la proteste", spune Handrick şi „nu protestați în fața biroului angajatorului dvs."

Cu toate acestea, instanțele americane au decis în nenumărate rânduri că angajatorii au dreptul de a cere daune morale angajaţilor, pe motiv că le-a fost afectată reputaţia de o acţiune întreprinsă de un angajat în timpul liber.

„Să presupunem că angajatul este agent de asigurări, agent imobiliar sau planificator financiar", spune Handrik, „iar oamenii vor asocia în mod firesc acțiunile acestuia cu agenția pe care o reprezintă". „Știu despre un angajat care a fost concediat de la o şcoală pentru că făcea declarații politice în timp ce lucra cu jumătate de normă ca DJ de radio", adaugă ea. „Acest lucru a fost posibil deoarece statul [Arizona] permite doctrina "la dispoziție", iar cerința de a fi profesionist și apolitic, chiar în afara muncii, a fost clar precizată ca fiind interzisă în fișa postului unui profesor. Ei au simțit că acele comentarii făcute de el au avut un effect prost asupra școlii și ar putea influența negativ elevii săi de liceu".

După cum a subliniat specialistul în legislaţia muncii americane de la XpertHR, David Weisenfeld, într-un articol publicat anul trecut, aproximativ 30 de state din S.U.A. au o anumită formă de protejare a companiei, menţionată în termenii contractului de muncă, referitoarea la acţiunile din afara serviciului întreprinse de angajaţi. 

Protestați împotriva propriului angajator

Storch subliniază că "legea federală poate limita în alte moduri angajatorul" în a lua atitudine faţă de angajaţi. "Secțiunea 7 din Legea privind relațiile naționale în domeniul muncii, interzice angajatorilor să întreprindă acțiuni împotriva angajaților care participă la diverse activități cu scopul unui ajutor reciproc sau care are legătură cu protejarea angajaţilor". Storch subliniază că „un angajator nu a putut lua măsuri împotriva unui angajat care a participat la o manifestație politică legală ce are legătură cu condițiile de muncă sau de muncă în general".

În ultimele luni, angajaţii din Silicon Valley au contestat contractele încheiate în domeniul apărării militare de angajatorii lor. Din moment ce condițiile de muncă nu reprezintă subiectul protestului, cea mai mare întrebare este dacă acţiunile lor au impact asupra afacerilor. "Google, Amazon și Microsoft au parte de publicitate negativă din partea presei din cauza protestelor recente ale angajaților", continuă Storch. "Dacă aceste companii pot să demonstreze că afacerea lor are de pierdut din această cauză, pot să pună capăt contractelor angajaților care participă la proteste.”

Vă simțiți confortabil în a vă anunța șeful de intențiile dumneavoastră

"Angajații ar trebui să ia în considerare mai degrabă binecuvântarea sau aprobarea sefului lor decât permisiunea lor", spune Handrick, "deoarece ei au dreptul la libera exprimare, dar nu doresc în mod necesar să-și asume riscul de a-și pierde locul de muncă în timpul unei dezbateri politice sau a unui protest. Pot să întrebe ceva de genul: Aveți vreun motiv să mă înscriu la protestul XYZ în acest sfârșit de săptămână? Acest lucru îi dă angajatorului posibilitatea de a pune condiţii sau de a stabili nişte limite, astfel încât toată lumea să fie mulţumită", explică ea.

"Angajatorul poate spune: Da, poţi participa la protest, dar să nu porți îmbrăcămintea cu logo-ul companiei sau chiar nu aș vedea afacerea noastră asociată în niciun fel cu acea cauză ". Alegerea e a ta, dar va fi mult mai ușor să îţi dai seama ce ai de făcut odată ce știi și părerea angajatorului tău.

Folosiți social media

"Angajatorii au mai multe variante/politici de funcționare acceptate atunci când vine vorba despre folosirea social media. Unele companii limitează ceea ce angajații pot posta sau la ce evenimente pot participa", spune Storch, adăugând că politicile privind social media tind să fie mai aplicabile din punct de vedere juridic din două motive: , ele sunt adesea formulate destul de precis și, în al doilea rând, "dovada discursului politic pe social media este mai ușor disponibilă pentru un angajator și mai dificilă pentru un angajat de a o nega, decât ar fi participarea la un miting într-un spațiu public".

"Acesta este motivul pentru care unii angajați păstrează un cont separat în mass-media, fără prieteni, făcut special pentru serviciu", spune Handrick, pentru ca aceștia să poată posta comentariile lor politice cu un risc mai mic de a afecta afacerea sau compania pentru care lucrează."

Participați la un protest fără a-l conduce

Handrick spune că este un lucru inteligent din partea unui angajat să "evite orice fel de profanare în timp ce protestează și să facă tot ce este mai bun pentru a nu fi intervievat de televiziuni." Riscul la locul de muncă crește dacă sunteți cel din fruntea marșului, cu un megafon în brațe, mai degrabă un conducător decât un alt participant din mulțime. Ca regulă generală, ea adaugă: "Cel mai bine, dacă nu aveți binecuvântarea angajatorilor dvs. și vreți să vă păstrați job-ul, ați putea să protestați în moduri care să nu pună într-o lumină proastă angajatorul".

Rich Bellis este editor asociat al secțiunii Leadership a Fast Company.
Sursa Fast Company.

2 comentarii 419 vizualizări

Comentarii

2018-07-09 14:35

STEPAN

Articol

Cata relevanta credeti ca au prelucrarile dupa articole referitoare la alte tari, economii, legislatii, etc.?

2018-07-09 14:57

MARILENA ISPAS

Bună ziua,

Mulțumim că ne citiți.

În legătură cu întrebarea dumneavoastră, așa cum este scris și în articol, „Cu toate că se referă în principal la legislaţia americană, sfaturile prezentate pot fi repere şi pentru angajaţii din ţara noastră.”
O zi bună,
Marilena

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter