Inspirație

Cum să nu-ți dispară cariera, ca un ghețar la soarele încălzirii globale

Felicia Luca › Vin, 2018-05-04 12:50

În aceste vremuri de schimbări frenetice, nici măcar oamenilor foarte competenți, cu cariere solide, nu le este ușor să aibă un loc de muncă. Despre cum să nu ni se topească ghețarul carierei la soarele încălzirii globale scrie Sharadon Smith, consilier în carieră.

foto: Pixabay

Pentru a rămâne competitiv pe piață, trebuie să rămâi valoros pentru organizații în timpul transformărilor profunde și constante cu care acestea se confruntă. Iar cariera ta trebuie să țină pasul cu schimbările care au loc în piață. Pentru a ne menține valoarea, sunt esențiale următoarele: învățarea continuă, rezolvarea problemelor nerezolvabile, colaborarea extinsă și cunoașterea domeniului de activitate. Această combinație de competențe te va face dorit pe piață și te va ajuta să faci față valurilor schimbării care zguduie organizațiile în mod regulat. Așa cum, după fiecare distrugere, companiile creează din nou, și tu trebuie să-și dezvolți această capacitate, ca să nu-ți dispară cariera ca un ghețar la soare.

 

Cunoașterea domeniului tău de activitate este vârful ghețarului carierei tale.

Expertiza pe care o deții îți crește credibilitatea și îți prilejuiește succesele cu care te poți face remarcat. Cunoașterea domeniului de activitate este necesară, dar nu mai asigură vitalitatea carierei tale. Au trecut vremurile în care identitatea profesională putea fi definită printr-o funcție sau denumire de post (manager de marketing, inginer software, profesionist în domeniul resurselor umane), pentru că funcțiile și domeniile de activitate tradiționale sunt și ele în curs de dispariție.

În noul peisaj profesional, identitatea noastră se cere a fi cea de discipol, care dispune de cele două competențe de cea mai mare importanță pentru o organizație:

Capacitatea de a rezolva probleme nerezolvabile și abilitatea de a dezvolta colaborări extinse.

Cum să rezolvi problemele pe care ceilalți încă nu le pot rezolva? Trebuie să depășești limitele, până la urmă auto-impuse, ale carierei tale.

Simte-te confortabil în haos. Inovația în haos se întâmplă. În cartea sa, „The Complex Dynamics of High-Performance Teams” („Dinamica complexă a echipelor de înaltă performanță”), M. Losada spune că „haosul fundamentează capacitatea noastră de a reacționa flexibil la lumea exterioară și de a genera noi tipare de acțiune”. Ce avem noi de făcut este să găsim tipare noi în haos și să identificăm noi moduri de utilizare a abilităților pe care le avem.

Fii curios. Ce citești? Ce explorezi, ce aprofundezi? Ieși în afara domeniului tău de activitate, caută și învață soluții noi la probleme dificile. Ce contribuție ai putea tu să aduci, cu expertiza pe care o ai? Cei care știu să îmbine tendințe și adevăruri din multe domenii diferite sunt cei care spulberă miturile care ne împiedică să rezolvăm probleme complexe.

Fii cu ochii pe balizele schimbării. Amplasează balize care să-ți semnaleze schimbarea din timp. Dar amplasează-le inteligent, mult în afara domeniului tău de activitate, pentru că cel mai adesea schimbarea vine din afară. Învață mereu, implică-te într-o gamă cât mai largă de domenii de activitate, cunoaște și întâlnește-te cu specialiști interesanți din branșe diferite și din toate categoriile sociale și grupele de vârstă. Sunt multe mijloacele de extindere a rețelei noastre sociale. E eficient ca în rețeaua ta să existe un echilibru între relațiile pe care le dezvolți pe bază de asemănări și relațiile pe care le dezvolți pe bază de deosebiri.

Dobândește noi abilități și competențe. E bine să ai un cont în care să depui bani pentru studii în fiecare an. Învață mereu, întotdeauna avem nevoie de idei noi. În procesul de învățare un rol esențial îl are dezvățarea. Dar dacă ești mereu cu ochii pe balizele schimbării, vei ști exact de ce trebuie să te dezveți ca să ai loc și energie pentru ce trebuie să înveți.

Buna colaborare cu oamenii este o abilitate esențială

Buna colaborare nu înseamnă doar să știi să vorbești cu oamenii, ci ține de atitudine și de modul tău de a acționa. Buna colaborare trebuie să facă parte din fibra ființei tale. Pentru asta trebuie:

Să creezi spațiu emoțional pentru posibilități și creativitate, după cum spune M. Losada. În studiul realizat de Google cu privire la echipe acest concept apare sub denumirea de „siguranță psihologică” și se creează prin empatie și prin conversații de calitate, în care oamenii se ascultă unii pe ceilalți și vorbesc pe rând. Pentru asta e nevoie să pui întrebări și să manifești grijă și respect pentru ce gândesc ceilalți, în loc să vorbești tot timpul sau să te simți expert în toate.

Trebuie să știi cum să creezi echipe creative și dinamice, formate din oameni din culturi și domenii diferite, în care oamenii să se simtă în siguranță. În cartea sa, „Coaching zi de zi – Spune mai puțin, întreabă mai mult și schimbă pentru totdeauna felul în care conduci”, Michael Bungay Steiner scrie: „Când creierul tău se simte în siguranță, poate opera la cel mai sofisticat nivel. Gândirea ta devine mai subtilă și îți crește capacitatea de a gestiona ambiguitățile. Presupui automat că cei din jur au intenții pozitive și ajungi să poți folosi inteligența colectivă. Te simți implicat și motivat să mergi mai departe.”

Abilitatea de a stabili o bună colaborare cu ceilalți nu poate lipsi din arsenalul tău de puncte forte.

Să fii furnizor de talente. Găsește oamenii potriviți și adu-i la locul potrivit în momentul potrivit. Crește-ți rețeaua de cunoștințe, pentru că asta te face valoros. Când ești angajat tu, este angajată și întreaga ta rețea de cunoștințe.

Cunoaște-ți domeniul de activitate, dar învață, inovează, reînnoiește-ți cariera pentru a-i păstra vitalitatea. Iar pentru asta ai nevoie de o mentalitate de discipol care practică învățarea continuă.
*
Sursă:
Sharadon Smith – Is Your Career Iceberg Melting? - LinkedIn

0 comentarii 774 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter