Inspirație

Ce beneficii nebănuite au vacanțele în locuri noi?

Felicia Luca › Joi, 2018-05-03 12:57

„Cel mai fericit moment din viața omului este când pleacă spre tărâmuri necunoscute”, crede Richard Burton. Despre beneficiile interesante ale călătoriilor către destinații necunoscute scrie, în Harvard Business Review, Todd. B. Kashdan – om de știință, vorbitor public și profesor de psihologie.

foto: Pixabay

Se apropie vara și multora dintre noi deja le fuge gândul la vacanță. Poate fi tentat să plecăm către aceleași destinații, în fiecare an: la cabana la care am mai fost, pe o plajă familiară unde mergem mereu, în orașul nostru preferat, în stațiunea unde le place copiilor cel mai mult. Adeseori alegem să ne cheltuim banii munciți din greu pe confort, previzibilitate și relaxare, iar acest lucru are câteva beneficii.

Dar psihologul din mine crede că, în general, ar trebui să călătorim pentru cu totul alte scopuri: ca să ieșim din zona de confort, ca să ne expunem nesiguranței, ca să păcălim un pic odihna de dragul de a explora și de a învăța. Așa creștem și ne dezvoltăm – căpătăm mai multă agilitate emoțională, devenim mai empatici și mai creativi. O călătorie pe care am făcut-o recent, în Sri Lanka, cu o oprire neplanificată în Tailanda, m-a făcut să mă gândesc mai bine la impactul pozitiv pe care îl au asupra noastră aventurile care sunt provocatoare pentru noi.

Primul beneficiu este agilitatea emoțională, care înseamnă să avem capacitatea de a nu reacționa imediat la emoții. În schimb, le putem observa cum se nasc, putem să încercăm să înțelegem de unde vin și putem alege conștient cum să le gestionăm. Într-un studiu desfășurat asupra a 485 de adulți din Statele Unite, s-a constatat că plecările  în locuri necunoscute are drept rezultat o mai mare capacitate de direcționare a atenției și a energiei, ceea ce i-a ajutat pe oameni să funcționeze eficient în diverse situații și să manifeste semnalele emoționale verbale și non-verbale corespunzătoare. Vizitarea de țări străine (amploare) sau expunerea la cultura locală (aprofundare) intensifică aceste efecte, care se mențin și după întoarcerea acasă. Petrecând timp în orașe sau țări necunoscute nouă, devenim mai toleranți, ajungem să acceptăm mai ușor disconfortul și devenim mai încrezători în capacitatea noastră de a ne descurca în situații cu un grad ridicat de ambiguitate.

Eu am simțit această creștere în cele două săptămâni pe care le-am petrecut în Sri Lanka. Niciodată nu m-am simțit mai străin ca în mijlocul acelei mulțimi de bărbați în vârstă, mici de statură, îmbrăcați în toate culorile curcubeului și vorbind singaleză. Eram sigur că nu aveam să mă descurc pe străduțele înguste, pline de tuk-tuk-uri, de biciclete și de oameni, unde eram și eu, în mașina mea închiriată. Iar gândul că trebuia să plătesc pentru transport, mâncare, haine sau obiecte de artă fără să am vreo idee de cât ar costa îmi dădea fiori. Dar, după ce am petrecut câteva zile acolo, aveam deja curajul să particip la un curs de yoga susținut în întregime în singaleză. Acum știu că anxietatea de la început este o simplă reacție, care trece imediat ce mă ocup de ea.

Empatia crește și ea atunci când călătoriile te duc în locuri noi. Același studiu desfășurat pe americani a demonstrat că cei care călătoriseră în străinătate aveau o mai mare capacitate de a nu judeca oamenii înainte de a obține mai multe informații decât cele de suprafață (vârstă, sex, rasă sau etnie). De asemenea, erau mai capabili să discearnă dacă acțiunile unui om reflectau trăsături profunde de personalitate sau dacă atitudinea lor era rezultatul unor circumstanțe de moment. Un studiu desfășurat în China, pe 197 de adulți, înainte și după o călătorie, a demonstrat influențe similare în ceea ce privește efortul depus pentru a aborda diferențele culturale semnificative prin normalizarea valorilor și a tiparelor de comportament. Oamenii care au călătorit în mai multe locuri au ajuns să aibă mai mare toleranță și încredere față de străini, ceea ce le-a modificat comportamentul nu numai față de străini, ci și față de colegi și prieteni când s-au întors acasă. Au ajuns să- i aprecieze mai mult pe oamenii cu cunoștințe, filosofie și abilități diferite de ale  lor.

În Sri Lanka, am văzut o statuie a lui Buddha din fildeș, într-o carcasă de sticlă înconjurată de lumini de neon țipătoare – nu tocmai pe gustul meu, dar sigur pe gustul localnicilor. La fiecare câteva străzi era câte-un polițist cu pușcă de asalt sau mitralieră – ceea ce a fost intimidant, la început. Dar apoi am văzut că polițiștii zâmbeau și intrau în vorbă cu trecătorii și mi-am dat seama că nu erau decât niște oameni care-și făceau meseria. Când m-am dus la sală și lucram pe bicicleta eliptică, cele trei televizoare atârnate de tavan difuzau un meci Kabbadi – care, în ochii mei, arăta ca și cum o mulțime de oameni se jucau de-a prinselea, și așa mi-am dat seama cât de diversă e și lumea sportului.

Al treilea beneficiu al vacanțelor neobișnuite este creativitatea. Un studiu realizat pe  de 46 lucrători olandezi  a arătat că, după ce au petrecut două sau trei săptămâni în străinătate, acestora le-a crescut capacitatea de a genera idei diverse de modalități alternative pentru utilizarea unor obiecte destinate utilizării zilnice – cărămizi, cauciucuri, linguri, creioane. Cercetătorii din Singapore au descoperit, și ei, că prin expunerea la culturi diferite - prin călătorii, prin legarea de prietenii cu oameni din străinătate, prin studierea de limbi străine, consumând mâncăruri și ascultând muzică specifice altor țări  - crește capacitatea de a găsi soluții neconvenționale pentru probleme.

În urma călătoriilor mele recente, am început să abordez altfel procesul de angajare pentru Well-Being Laboratory. Continui să le adresez candidaților întrebarea de interviu care prezice cel mai bine perfomanțele lor viitoare: „Ce știi despre centrul nostru de cercetare?”. Dar acum mai pun și alte întrebări, mai neobișnuite, cum ar fi: „Dacă ai putea retrăi orice moment din viața ta, pe care ai alege să-l retrăiești și de ce?”, ”Ce nu te întreabă nimeni despre copilăria ta, iar tu ți-ai dori să te întrebe?” sau „Ce convingeri neobișnuite ai?”. Și continui prin a-i întreba dacă aceste experiențe le-au influențat comportamentul sau modul de a gândi și cum au făcut-o? Nu e doar plăcut să fac asta. Mă interesează cu adevărat să pătrund mai adânc în exeriența culturală a candidaților pentru a vedea dacă ne-ar putea oferi o perspectivă nouă, care să dezvolte creativitatea noastră colectivă și care să ne adauge valoare. În acest fel, îmi prilejuiesc cel puțin câteva interacțiuni interesante și semnificative. În cel mai bun caz, însă, echipa noastră devine mai puternică și mai înțeleaptă.

Am scris toate acestea inspirat fiind de o călătorie care am avut norocul să mi se întâmple. Dar sunt convins că ne putem dezvolta la fel de mult și călătorind mai aproape de casă – într-o țară vecină, într-un oraș apropiat sau chiar mutându-ne dintr-o casă în alta, de la oraș la sat, de la nord la sud, de la răsărit la apus. Timpul petrecut într-un mediu care îți este străin, cu oameni ale căror exeriențe de viață și sisteme de credințe și valori sunt diferite de ale tale, te va crește.

Mult prea multe deplasări și călătorii personale și de afaceri sunt gândite pentru a asigura maxim de confort și minim de incertitudine (îmi vin în minte, excursiile în parcurile tematice, croazierele...). Dar în zilele noastre este nevoie de oameni agili, pentru care disconfortul este confortabil, care înțeleg punctul de vedere al altora și care inovează în loc să regurgiteze, pur și simplu, lucruri deja cunoscute. Nu numai la serviciu crești și te dezvolți.

Sursă:
Todd B. Kashdan - The Mental Benefits of Vacationing Somewhere New – Harvard Business Review