Inspirație, HBR

Când nu ești de acord cu o decizie și totuși faci „ce trebuie”

Marilena Ispas › Joi, 2018-06-14 12:10
Una dintre cele mai mari frustrări ale managerilor este faptul că liderii de vârf iau decizii care nu merg întotdeauna mână în mână cu dorinţele şi convingerile lor. Uneori, managerii participă în procesul de luare al deciziilor, alteori decizia este pur și simplu pronunțată. În oricare dintre cele două situații, managerul trebuie să se asigure că totul funcționează conform planului. 

O reacție naturală în această situație este de a merge în mod sincer pe cursul ales. S-ar putea să fiți chiar tentați să comunicați colegilor și supraveghetorilor că nu sunteți convins că aceasta este cea mai bună alegere.

Rezistați tentatiei. Misiunea ta este să îți ajuți organizația să reușească. Nu veți îndeplini acest rol dacă în mod intenționat sau neintenționat subminezi decizia. În schimb, începeți să vă întrebați dacă aveți încredere în organizația pentru care lucrați. Dacă - adânc în suflet - nu simțiți că superiorii iau decizii bune, este probabil timpul să începeți să căutați un alt loc de muncă.

Dar dacă aveți încredere în organizație, atunci începeți să vă convingeți că decizia este de fapt una bună. Aceasta a fost ceea ce a făcut Art Markman, dr. la Annabel Irion Worsham, profesor centenar de psihologie și marketing la Universitatea din Texas, Austin și director fondator al programului în dimensiunile umane ale organizațiilor, la începutul carierei sale academice când a primit comentarii pe o lucrare pe care a depus-o spre publicare. Fără eșec, ar exista cel puțin un comentator care a urât hârtia. Nu au ajuns la punctul meu de argumentare sau au avut rezerve cu privire la studiile pe care le-am făcut.

La început am urât acei comentatori și am presupus că nu mi-au citit cu atenție lucrarea. În cele din urmă, totuși, după ce am slujit ca recenzent pentru suficiente lucrări am constatat că autorii ale căror lucrări le recenzam au vrut să-mi respingă și mie comentariile; atunci a fost momentul în care am început să cred că recenzorii aveau puncte valide pentru care să îmi critice lucrările. Poate că acele puncte reflectă propria mea scriere rea sau poate că experimentele mele nu erau atât de strălucite cum credeam eu că sunt. În cele din urmă, încrederea că au puncte valide mi-a făcut lucrările mai bune.

Pentru a vă convinge de această decizie, puneți-vă în pielea cuiva care crede profund în decizia pe care a luat-o. Întrebați-vă de ce cineva ar face această alegere. Căutați factori pe care probabil că nu i-ați luat în considerare înainte, ceea ce ar face ca această opțiune să fie una bună. În timp ce sunteți sunteți în pielea lui, să fiți explicit când aduceți argumente pro și contra. Și acestea vor fi utile.
Odată ce ți-ai fixat bine în minte de ce această decizie a fost rezonabilă, atunci ești pregătit să începi să lucrezi cu echipa ta pentru a realiza noul plan.

Această abordare va ajuta și echipa dvs. Cum? În două moduri:

În primul rând, cât efort depune echipa în realizarea unui plan depinde în mare măsură de cât de mult crede în el. Dacă comunicați un nou curs de acțiune pe jumătate, veți obține mai puțină eficiență decât v-ați fi dorit, deoarece oamenii vor simți că nu sunteți entuziasmat de treaba pe care trebuie să o faceți.
De asemenea, chiar și cele mai bune planuri se confruntă cu unele dificultăți din mai multe motive: planul ar putea eșua, ar putea fi nevoie de mai mult efort sau echipa trebuie să inoveze pentru a găsi modalitatea corectă de a îl implementa. Modul în care oamenii cu care lucrați interpretează probleme inevitabile și ceea ce este necesar pentru a remedia situația depinde de angajamentul lor față de plan. Dacă, stimulați de frică, deja caută motive pentru care opțiunea va eșua, este mult mai puțin probabil să fie motivați de dificultățile cu care se confruntă decât dacă ei cred profund că planul va reuși. Comunicarea unui plan cu încredere poate contribui la crearea unei profeții auto-împlinite.

În al doilea rând, rezervele pe care le aveți asupra deciziei pot întări planurile pe care le dezvoltați împreună cu echipa dvs. Această listă de obiecții pe care ați făcut-o atunci când încercați să vă convingeți că planul este unul bun vine la îndemână aici: reflectă convingerile dvs. cu privire la posibilele obstacole în calea succesului. Sunteți deja conștienți de unele dintre motivele pentru care planul ar putea eșua. Utilizați această listă de obstacole pentru a dezvolta situații neprevăzute pentru a face față situațiilor care ar putea merge prost. Cercetările sugerează că, cu cât sunteți mai bine pregătiți pentru probleme înainte ca ele să se întâmple, cu atât veți fi mai capabili să le rezolvați atunci când apar.

În cele din urmă, învățați-i această metodă de a face față deciziilor dezamăgitoare și pe cei care lucrează pentru dvs. Când lucrați în organizație, este posibil să luați decizii care să pălească în fața a ceea ce unii oameni cred că este corect. Vrei să-ți tratezi alegerile cu suficient respect pentru a le oferi cele mai bune șanse de reușită.


Art Markman, dr. la Annabel Irion Worsham, profesor centenar de psihologie și marketing la Universitatea din Texas, Austin și director fondator al programului în dimensiunile umane ale organizațiilor. A scris peste 150 de lucrări științifice pe teme precum raționamentul, luarea deciziilor și motivația. Este autorul mai multor cărți, printre care Smart Thinking, Smart Change și Habits of Leadership.
Sursa: Harvard Business Review

Vă invităm să rămâneți alături de noi!

Sunteţi de acord să vă abonaţi la newsletter-ul nostru?



 
 
 


*Datele personale prelucrate pot fi: nume, prenume, adresa de e-mail, funcția pe care o dețineți în companie, numărul de telefon. Citiţi AICI mai multe informaţii despre prelucrarea datelor personale.

0 comentarii 474 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter