Studii&Analize

Reprezentari metaforice ale consultantei si consultantului HR in Romania

D&D Research › Joi, 2005-04-21 00:00
In perioada ianuarie-februarie 2005, firma D&D Research a realizat un studiu referitor la reprezentarile metaforice pe care specialistii din HR le au despre consultantii si despre procesul de consultanta din acest domeniu.

Interesul pentru acest studiu s-a nascut din necesitatea de a cunoaste ce rol joaca actul de consultanta si profesia de consultant in realitatea romaneasca. Intrucat domeniul HR nu are in Romania o istorie considerabila, piata nu a beneficiat de instrumentele care sa desprinda caracteristicile acestui domeniu. Studiul de fata, realizat cu sprijinul portalului HR-Romania, poate deveni un astfel de intrument, valoros atat pentru firmele de consultanta, cat si pentru companiile care cer consultanta.

Extragerea metaforelor utilizate in chestionare

Etapa I: extragerea exemplelor practice de utilizare a metaforelor in situatii efective de consultanta.

Etapa II: trasarea unei harti conceptuale a metaforelor culese si explicitarea semnificatiilor lor.

Etapa III: discutia expertilor.

In urma acestor trei etape, au fost operationalizate 14 metafore despre consultanta si consultanti, grupate pentru evaluare pe sapte arii de semnificare. Acestea sunt:

1. viziunea generala despre propria organizatie;

2. viziunea despre propria organizatie, atunci cand se impune un demers de consultanta;

3. viziunea despre dificultatile prin care trece organizatia;

4. viziunea despre activitatea consultantului;

5. viziunea despre aportul consultantului;

6. viziunea despre timpul petrecut de consultant in organizatie;

7. viziunea despre finalitatea consultantei.

Explicitarea metaforelor utilizate

1. Consultantul ca MEDIC

Persoana care a cerut consultanta isi priveste organizatia ca pe un organism bolnav, pe care consultantul trebuie sa-l vindece. Nu se implica profund in problema aparuta, ci solicita ajutorul specialistului, caruia ii recunoaste neconditionat competenta. Participarea celui consultat este minima, el trebuie doar sa fie prezent si sa respecte tratamentul prescris. Medicul vine in organizatie, scrie reteta si pleaca, urmand sa mai treaca de cateva ori pentru a verifica daca tratamentele au fost administrate corect.

2. Consultantul ca politist

Organizatia este un cadru reglementat de norme stricte, respectarea acestora fiind vitala. Scopul consultantului este identificarea celor vinovati de devierea de pe traseul normal si inlaturarea lor. Politistul este persoana care intervine in momentul in care una dintre norme a fost incalcata. El trebuie sa se documenteze, sa urmareasca, sa fie detectiv. Uneori, mai ramane putin in organizatie si pentru a asista la aplicarea pedepsei/instaurarea noilor proceduri, pentru ca abaterile sa nu mai aiba loc. Consultantul ca politist este un model utilizat in principal in situatii de accidente (de munca, ecologice), ori a altor probleme cu implicatii legale.

3. Consultantul ca psiholog

Organizatia este asemuita cu un creier bolnav. Acest model este folosit si atunci cand nu exista simptome, ci oportunitati de dezvoltare: organizatia are potential, dar nu este suficient de increzatoare in fortele proprii; in consecinta, ea trebuie consiliata pentru a-si fructifica calitatile. Este important ca organizatia sa vrea sa se schimbe. Psihologul ajuta la constientizarea problemei - nu prescrie tratamente, precum medicul, ci este un facilitator care ajuta organizatia sa atinga un nivel de articulare superior.

4. Consultantul ca astrolog/actuar

Organizatia in care intervine astrologul este o entitate ce evolueaza intr-un mediu economico-social turbulent si dinamic, pe care este nevoita sa-l anticipeze, pentru a avea un comportament proactiv pe piata. Organizatia are nevoie de la consultant de o harta, de o analiza a mediului de activitate si de predictii legate de traseul viitor. Consultantul colecteaza datele necesare fundamentarii analizei, le prelucreaza si prezinta rezultatele. Rolul lui este de a creiona viitorul si de a-l clarifica.

5. Consultantul ca profesor

Organizatia este o entitate ce invata in continuu si care trebuie sa fie evaluata permanent, fiind preocupata de evolutie. Consultantul trebuie sa depisteze nevoile de training sau dezvoltare si sa le completeze. El poate interveni la intervale stabilite sau atunci cand se constata ca pregatirea angajatilor nu mai corespunde cerintelor impuse de tehnologie sau in situatia in care organizatia pune accent pe invatarea angajatilor pentru dezvoltarea lor profesionala. Consultantul vine si ii invata pe altii, da teme, evalueaza si ii "pedepseste" pe cei ce nu si-au facut corect temele.

6. Consultantul ca pompier

Organizatia asupra careia intervine pompierul este similara unei cladiri in care a izbucnit un incendiu. Consultantul intervine in plina criza, de aceea isi risca "viata" (adica reputatia sau cariera) pentru a aplana incidentul. Intrarea lui in organizatie se face in tromba, iar dupa ce a stabilit cauza, isi strange ustensilele si pleaca, lasand in urma lui un teritoriu "distrus". Dupa interventia sa, raman zone devastate si sechele, dar organizatia a este salvata de la disparitie. Masurile pentru refacere nu sunt luate neaparat de pompier.

7. Consultantul ca strateg/comandant

Organizatia este o armata ce are nevoie de un strateg pentru a imagina planurile bataliilor de pe piata. Comandantul este chemat cand organizatia isi schimba "directia de actiune" si are nevoie de o mana puternica sa o ghideze; el intervine si in momentul in care organizatia are de-a face cu o criza; se pregateste un razboi si trebuie stabilite strategiile si tacticile de lupta. In cazul in care organizatia intra intr-un razboi de lunga durata, strategul petrece o perioada destul de lunga in sanul organizatiei.

8. Consultantul ca mecanic/inginer

Inginerul intervine in organizatiile vazute drept entitati mecanice, care, pentru a fi performante, trebuie sa aiba toate componentele functionale, defectiunea unei "rotite" afectand si restul. Totul este extrem de bine calculat, iar consultantul cunoaste deja matematica organizatiei, astfel incat se va indrepta direct spre veriga stricata, fara a deranja restul componentelor. In urma interventiei, rezulta un vehicul ce functioneaza conform standardelor, cu intreruperi putine si scurte.

9. Consultantul ca preot/initiat

Organizatia are nevoie de un duhovnic, pentru a cauta drumul cel mai corect catre atingerea scopurilor. Viziunea asupra organizatiei este una umanista, iar cunoasterea consultantului nu este superioara si revelata. Este un guru, sta putin timp in organizatie, uneori chiar nu vine deloc, ci este vizitat din cand in cand pentru doza saptamanala/lunara de intelepciune si ghidare. Consultanta este un proces continuu, relatia organizatie-consultant devenind una de dependenta.

10. Consultantul ca fermier

Fermierul actioneaza intr-o organizatie ce se aseamana cu un teren agricol, care, daca nu este ingrijit, nu da o productie buna. El intervine atunci cand unele activitati vitale nu au fost planificate si astfel au avut loc evenimente neplacute. Pentru a obtine rezultate bune, consultantul trebuie sa fie capabil sa anticipeze si sa planifice "rotatia culturilor". El sta in organizatie cel putin un ciclu de productie, revenind ulterior pentru a analiza daca rotatia culturilor a avut efectul scontat.

11. Consultantul ca stilist/estetician

Intervine intr-un mediu care este expus publicului si care trebuie sa fie cat mai atractiv. Organizatia este matura si functionala, are doar nevoie de ajustari legate de imagine, "trebuie sa fie in pas cu moda". Stilistul intervine in momentul in care imaginea are de suferit. Interventia lui nu se rezuma la cosmetizarea detaliata a companiei, ci si la promovarea acestei imbunatatiri.

12. Consultantul ca antrenor

Organizatia este similara unei echipe, in care fiecare persoana ar trebui sa isi cunoasca rolul, iar intregul functioneaza in urma colaborarii tuturor membrilor. Antrenorul intervine in momentul in care jucatorii isi pierd unele aptitudini, dar si in momentul in care e nevoie de adaptare la noutatile din domeniu, pentru a face fata luptei cu concurenta. El se caracterizeaza prin charisma, are cunostinte psihologice, dar si un bagaj de cunostinte in domeniul tehnicilor de antrenament si al strategiilor de joc.

13. Consultantul pe post de calauza

Organizatia se afla la inceput de drum sau in fata unei relansari si are nevoie de ghidaj. Consultantul este cel mai potrivit sa indice optiunile si sa parcurga traseul mana in mana cu organizatia, pana la final. El aduce asadar o harta a destinatiei, dar descrie si itinerariile ce pot fi urmate; insoteste organizatia pe tot parcursul excursiei si o ajuta sa treaca de cele mai dificile portiuni ale drumului.

14. Consultantul ca arhitect

Organizatia este privita ca o cladire. Este un edificiu care trebuie din cand in cand consolidat, anumite zone fisurate cerand reproiectare/zugravire. Scopul sau este de a armoniza noile dependinte ridicate cu restul edificiului si de a consolida intregul ansamblu. Intervine in organizatie atunci cand este chemat, se bazeaza pe gust si fler, dar si pe calcule de rezistenta. Constructia ulterioara nu este responsabilitatea sa, decat in putine cazuri, si atunci in mod limitat.

www.ddresearch.ro

(continuare in numarul viitor)

0 comentarii 1370 vizualizări
 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter