Antreprenor

Un business fara cravata

Roxana Achim › Joi, 2009-03-19 01:46

Preda antreprenoriatul la Institutul de Stiinte Politice din Paris si este fondatorul si presedintele Fundatiei Gentica, care va activa in Romania in domeniul antreprenoriatului. Alexandre Almajeanu a inventat in anul 1999, in Franta, un business util si inteligent pentru utilizatorii de internet care cauta informatii despre calatorii si destinatii turistice. Dupa cativa ani de la lansare, site-ul devine lider pe comparatoare de oferte turistice.

Alexandru Almajeanu

Pentru inceput, trebuie spus ca Alexandre Almajeanu este un roman stabilit de mic in Franta. A urmat studiile Scolii Superioare de Comert din Paris, iar dupa absolvire, in 1995, a infiintat prima firma de consultanta care facea studii de piata pentru companii. Dupa trei ani, a inchis firma pentru ca isi dorea sa faca altceva.

Ideea

Totul a pornit de la timpul indelungat petrecut pe internet in cautarea unor informatii despre calatorii. Asa ca, in Franta inceputului de secol XXI, Alexandre Almajeanu, impreuna cu doi prieteni, a creat site-ul

www.voyagermoinscher.com.

La acea data, nu era atat de simplu sa multumesti pe toata lumea si sa aduni toate informatiile intr-un singur loc. Practic, scopul celor trei antreprenori era de a pune pe picioare un serviciu util pentru utilizatorii de internet care cautau pachete turistice. Este adevarat ca atunci totul parea simplu pentru a incepe o afacere pe internet. Mai ales modalitatea de a gasi bani pentru a lansa un business. Pentru pregatirea afacerii, cei trei asociati au lucrat pe hartie in jur de trei luni. Dupa aceea, alte trei luni au fost alocate pentru a face o verificare beta online. Mai exact, au facut o versiune beta fara design pentru a verifica functionalitatea website-ului.

Investitia

Urmatorul pas - banii. Primii investitori pe care i-au contactat erau surprinsi de suma mica de bani ceruta. "Trebuie sa cereti mai multi bani pentru ca noi avem mai mult de dat", spuneau ei. Pana la urma au negociat o prima investitie de 75.000 de euro cu un business angel. Era suma pe trei luni pana cand venea milionul, primul milion. Insa, milionul nu a venit niciodata. Banii au fost utilizati pentru a crea site-ul, atat partea de design, cat si cea informatica, iar ce a mai ramas au fost investiti in promovare.

Primii ani

Primii doi ani au fost foarte grei, povesteste Alexandre. Cauza: timp de doi ani nu au avut nici un venit. "Pentru colegii mei a fost mai dificil deoarece si-au lasat joburile pentru a se implica in aceasta afacere. Eu eram deja antreprenor si eram obisnuit sa nu am bani", spune Alexandre Almajeanu.

Trebuie spus ca in aceeasi formula, de trei angajati, au ramas pana la final.

Din totalul de capital, investitorul a luat 10%, restul de 90% a fost impartit intre fondatori. Afacerea a functionat in acest mod timp de doi ani, pana cand atat internetul, cat si piata turismului din Franta au inceput sa se dezvolte. Au reusit sa-si convinga partenerii si clientii ca afacerea lor are potential. Astfel, au castigat increderea agentiilor de turism si tour operatorilor. Firma avea un instrument de masurare a numarului de utilizatori ai site-ului. Numarul vizitatorilor era mare. Acesta era argumentul lor in fata clientilor. "Noi va putem aduce luna aceasta aproape 1.000 de persoane care cauta o calatorie. Luna viitoare va aducem 2.000", spunea Alexandre. Cu toate acestea, firma a ramas in sistem de low-cost pana la final. Cheltuielile erau destul de mici, iar sediul era amplasat intr-un apartament inchiriat, in care locuia unul dintre fondatori.

Designul, interfata site-ului si motoarele de cautare au fost facute de o firma specializata din exterior. In sapte ani, designul site-ului a fost schimbat de doua ori. Intr-o zi obisnuita de lucru, cei trei antreprenori lucrau si pe partea de marketing si pe comercial ori administrativ. Si pentru ca erau doar trei, cheltuielile ramaneau mici. In momentul in care situatia s-a echilibrat financiar, profitul a inceput sa urce cu o viteza incredibila.

Profitul

In primii doi ani, beneficiul a fost egal cu zero. In urmatorul an suma a fost mai mult simbolica, se ridica la cateva mii de euro, iar in al patrulea an profitul ajunsese la 300.000 euro. Dupa sapte ani, cand bussinesul a fost vandut, cifra de afacere arata trei milioane de euro, iar profitul era de doua milioane. In mod normal, la agentiile de turism si tour operatori, cu cat cifra de afacere este mai mare, cu atata cresc si costurile. Acestea se materializeaza prin noi angajati sau departamente de call-centere. "Pe cand, noi nu aveam statut de agentie, nu vindeam nimic direct, eram intermediari. Afacerea era foarte agreabila ca model", povesteste Alexandre Almajeanu.

Ziua de lucru

Ziua de lucru incepea in jur de ora noua dimineata si se termina aproape de ora opt si jumatate seara. Cu pauze de Nintendo, pentru ca Alexandre era un mare fan al jocurilor video.

Cat despre vestimentatia antrepreno-rilor, Alexandre spune ca au incercat sa rastoarne codurile practicate in business. Regula era sa nu ai cravata, sa nu porti costum, daca se poate, si sa fii foarte natural. Ziua de lucru continua cu o intalnire, de obicei cu reprezentantii agentiilor de turism. Alexandre Almajeanu spune ca, la varsta de 24 de ani, era dificil sa convinga o agentie cu 30 de ani de experienta pe piata ca viitorul tine de internet. "La inceput a fost foarte greu. Agentiile nu vroiau sa plateasca ceva nou pentru a aparea pe un site. Pentru ei nu avea nici un sens. Incepeau sa constientizeze aceasta nevoie in momentul in care apareau concurentii. Asa ca am convenit, pentru inceput, sa directionam gratis traficul de pe site-ul nostru, catre ei", povesteste Alexandre. Apoi, agentiile de turism au vazut ca le aduceau clienti si si-au indreptat atentia catre serviciile lor. Alexandre Almajeanu recunoaste ca, la vremea aceea, nu stia prea multe despre industria turismului, motiv pentru care agentiile si tour operatorii erau foarte reticente cand primeau propunerile de colaborare. Agentiile credeau atunci ca trendul internetului va trece. Insa, multe dintre ele nu au mai rezistat pe piata.

Indoieli

Alexandre Almajeanu spune ca a avut de multe ori senzatia ca bussinesul s-ar putea sa nu mearga. Totul se intampla la aproape un an si jumatate de la lansarea afacerii. "Probabil era un amestec intre situatia noastra personala, grea, si businessul care incepea foarte incet, spune Almajeanu. "In plus, clientii nu se castigau usor si nici nu ne plateau atat de bine... Au fost cateva luni in care ne-am intrebat daca merita sa continuam sau nu", spune antreprenorul. Cu toate acestea, cei trei asociati au mers mai departe. Mai intai, au aparut micile satisfactii: vizitatori care ii felicitau pentru utilitatea serviciului, apoi clientii care la randul lor incepeau sa aiba o strategie pe online si veneau catre ei. Riscul... era mai mult de ordin personal. "Nu pierdeam aproape nimic, practic, ne era doar rusine de investitor". Acesta nu conta pe banii pe care ii investise, dar, evident, nu ar fi apreciat daca firma ar fi intrat in faliment.

Parteneri

"Pentru mine, cele mai grele momente au fost atunci cand, fiind trei asociati, deciziile se luau doi contra unul. De multe ori eram in minoritate in ceea ce privea deciziile. Si acest lucru nu mi se parea deloc corect. Cu toate acestea, acceptam regulile. Recunosc ca adeseori nu aveam dreptate, dar pe moment, mi se parea nedrept", spune Alexandre. In afaceri, din cauza banilor, asociatii se mai cearta. Insa, in cazul lor, nu se punea aceasta problema pentru ca nu aveau bani. "Problemele incep cand sunt bani. Cand nu sunt bani, toti dorim sa mergem in aceeasi directie. Ne certam doar atunci cand unul dintre noi nu avansa destul de rapid".

Criza din 2001

Alexandre spune ca afacerea lor s-a confruntat cu o criza in anul 2001, in momentul in care au avut loc atentatele din Turcia si Africa de Nord. Erau destinatiile preferate de francezi pentru vacante. "Am remarcat insa, ca scaderea cererilor pentru zonele acelea de turism erau compensate cu cereri pentru alte destinatii. Pe noi ne-a afectat mai putin pentru ca grupam pe site toate destinatiile internationale". La acea vreme, piata turismului din Franta arata ca aproximativ 80% dintre francezi optau pentru locurile turistice din tara lor, iar 20% dintre ei alegeau alte tari pentru petrecerea vacantei. Turcia se numara printre destinatiile preferate ale francezilor, urmata de Republica Dominicana, Tusinia, Maroc si Statele Unite. Romania nu figura printre preferinte, cel putin nu online.

Cum se fac banii

Sfatul lui Alexandre Almajeanu pentru antreprenori suna asa: sa nu-ti propui sa faci bani! "Daca intr-o afacere pleci cu ideea de a te imbogati, sunt sanse mici sa o realizezi. Felul in care se fac banii depinde de ideea pe care o dezvolti, de dinamica pe care o creezi sau valoarea adaugata pe care o aduci afacerii. Dupa aceea, banii vin destul de usor", spune el. Pentru Alexandre Almajeanu "banii inseamna timp" si nu invers. Cum este si normal, daca ai mai multi bani, ai si mai mult timp. "Acum, cand am reusit sa am mai multi bani, pot sa-mi iau oricand o zi libera. Este adevarat ca nu o fac foarte des si, cateodata, prietenii si cei dragi se plang ca as lucra si mai mult de cand am vandut firma!". Exista si un final fericit al acestei povesti! Dupa sapte ani, timp in care cifra de afacere a firmei s-a rotunjit simtitor, site-ul a fost vandut catre www.priceminister.com, liderul segmentului de classifieds din Franta. Fiecare dintre cei trei antreprenori si-a urmat propria cale. In prezent, Alexandre Almajeanu este un cunoscut business angel care sustine site-urile metropotam.ro, urbee.ro, florilabucuresti.ro, myngle.com sau erepublik.com.

0 comentarii 4913 vizualizări
 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter