Strategie

Excepţionalii de la Gifted Education

Dragoș Nicolae › Joi, 2012-05-17 09:52

Se spune că oamenii cu adevărat inteligenţi nu pot sta departe de succes. Ei vor ieşi întotdeauna la suprafaţă, indiferent dacă le-a fost dat să se nască cândva în secolul al XVIII-lea, într-un sat uitat de lume, sau într-un cartier sărac de la periferia unui mare oraş din Rusia, în zilele noastre. Şi totuşi, specialiştii susţin că un cumul de factori face ca cineva să aibă succes sau, dimpotrivă, să rămână toată viaţa sub posibilităţile sale.

Cei şapte copii îşi aşază scaunele în semicerc, cu faţa spre coach, şi se aştern la discuţii. E o după-amiază rece de primăvară, la şcoala nr. 169 din Drumul Taberei, la doar puţin timp după orele obişnuite din programa şcolară. Astfel că cei şapte s-au repliat cu întârziere. Au între 12 şi 13 ani şi un IQ de minimum 145. Grupa lor este cea mai mică, dar mai există încă două, şi în total adună aproape 50 de copii supradotaţi. Nu sunt supradotaţi pentru că aşa cred părinţii lor, ci pentru că aşa au arătat testele de IQ pe care le-au făcut cu o firmă de specialitate de la Cluj-Napoca. Dar nu sunt nici nişte extratereştrii, cum credeam. Sunt copii care par isteţi de la prima vedere şi care îmi amintesc de câţiva colegi de clasă. Pe doi dintre ei îi cheamă Tudor, unul poartă un tricou cu Akira Kurosawa şi e îmbrăcat în blugi. Este foarte extrovertit, aşa că nu-i mai tace gura, până când celălalt Tudor i-o retează scurt, spunându-i „te mai lauzi mult?“ sau „nu te mai mişca cu scaunul!“ Clasa în care suntem nu are bănci, ci numai nişte mese lipite de perete, un proiector şi multe foi de flip chart pe post de afişe, scrise şi desenate în timpul orelor. Profesorii nu au catalog iar copiii nu trebuie să respecte reguli stricte. Relaţia dintre ei şi coach, Monica Gheorghiu, se bazează pe bunul lor simţ, iar programul de la clasă, care pare mai degrabă interesant decât solicitant, îi ţine tot timpul activi şi ocupaţi.

Cum îi recunoaştem

„Copiii supradotaţi au o dezvoltare asincronă, adică prezintă o dezvoltare cognitivă mult mai rapidă decât dezvoltarea fizică şi emoţională“, spune Monica. „Acest tip de dezvoltare îi face dornici să afle informaţii pentru care nu sunt pregătiţi din punct de vedere emoţional, şi să fie trataţi ca şi când ar fi mai maturi decât sunt în realitate, din punct de vedere emoţional, şi implicit, să fie uşor de rănit, de manipulat, de discriminat etc.“ Ceea ce poate duce la un comportament care ar putea fi deranjant, autodistructiv sau extrem de justiţiar, agasant.

Aşa cum copiii cu dizabilităţi au nevoie de o programă şcolară diferită, la fel au şi cei cu o inteligenţă peste medie, cum sunt cei de la Gifted Education - Şcoala de Excelenţă pentru copii supradotaţi. Deşi aceşti copii se nasc cu potenţial, în viaţă nu toţi ajung să aibă succes. Capacitatea lor intelectuală trebuie cultivată şi formată pe tot parcursul perioadei de educaţie. De fapt, cei mai mulţi copii se nasc cu potenţial, dar numai o mică parte dintre ei reuşesc să îl şi atingă. „Cei care o fac, dovedesc în primul rând motivaţia de a duce la bun sfârşit ceea ce-şi propun“, explică prof. Florin Colceag, de la Universitatea din Utah, SUA. „Pe această bază se dezvoltă creativitatea care le permite să găsească mijloacele şi căile necesare atingerii obiectivelor, iar pe baza creativităţii dezvoltă abilităţile cognitive înalte, specifice supradotării.“ Domnul Colceag, care i-a fost profesor Monicăi când a făcut MBA-ul în SUA la Gifted Education, University of Utah, crede că este necesar ca părinţii să înţeleagă cum să îşi ajute copiii să-şi găsească un rost, să ducă lucrurile până la capăt şi să nu îşi refuze creativitatea cu componentele ei: libertatea de gândire, curiozitatea şi încrederea într-o lume deschisă. Copiii inteligenţi au abilităţi foarte diverse şi pot excela în arii foarte diferite. Îi puteţi recunoaşte dacă dau dovadă de curiozitate intelectuală şi o extraordinară capacitate de observaţie. Sunt şi copii cu talent academic, de obicei, cei care au note bune la şcoală şi iau întotdeauna premii. A treia categorie este rezervată celor cu abilităţi de gândire creativă, copii cu idei originale şi divergente. Apoi vin cei cu abilităţi de lider, adică acei elevi care se impun într-un grup şi care se evidenţiază prin putere, autocontrol şi abilitatea de a dezvolta o interacţiune productivă. Pe locul cinci sunt copiii care au abilităţi pentru arte, indiferent care ar fi acestea. Ultima categorie este a celor care au abilităţi psihomotorii deosebite, au performanţe sportive şi abilităţi manuale. Cu alte cuvinte, dacă vom califica pe cineva drept inteligent, atunci ar fi bine să specificăm la ce ne referim.

Cum s-a făcut selecţia

Prima etapă a constat într-o selecţie cu un test de inteligenţă: Matrici Progresive Standard Plus (SPM) printre elevii întregului Sector 6 al Capitalei. Aproape 40% (338 de copii din cei 835 testaţi) au obţinut scoruri ce îi clasează în primii 5% dintre copiii de vârsta lor (cu intelect de nivel superior). O concluzie deosebită a proiectului este că 63% dintre cei 835 de copii, participanţi la faza a doua a testării, au obţinut scoruri ce îi situează în primii 5% – 10 % dintre copiii de aceeaşi vârstă, ceea ce indică un intelect de nivel superior sau capacităţi intelectuale peste medie. Acest procent este extrem de important, semnalizând, o dată în plus, nevoia educaţiei diferenţiate şi a unor politici educaţionale care să susţină valorificarea potenţialului înalt al acestor copii.

1 comentariu 6343 vizualizări

Comentarii

2012-06-06 10:53

IOAN GROSU

o jucarie magica si dispozitiv didactic

Buna ziua Dna Monica Gheorghiu,
Va trimit doua link uri despre Titirezul Controlabil. Referintele lor
contin videouri cu mici filmulete care arata cum functioneaza.

http://orizontdidactic.wordpress.com/2012/04/16/inventie-romaneasca-cu-m...

http://www.romaniadindiaspora.ning.com/xn/detail/6327117:BlogPost:69652
Eu pot oferi cite un exemplar pentru fiecare copil............
Cu stima

Prof.dr.fiz.Ioan Grosu
ioan.grosu@chem.uaic.ro
Mobil : 0040 726 024 330

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter