Strategie

Cum să te faci auzită și ascultată la job? Descoperă-ți și antrenează-ți autoritatea feminină

Daniela Palade Teodorescu › Joi, 2018-02-15 11:31
Autoritatea e un concept asociat cu masculinitatea. Așa am fost crescuți și e foarte greu să acționezi în afara amprentei culturale. De aceea, în loc să te poziționezi împotriva curentului, în competiție cu bărbații, bazează-te pe calitățile feminine și exercită o autoritate bazată pe feminitate. Această atitudine aduce mai mult echilibru, normalitate și autentic în cultura profesională.

Când vine vorba despre felul în care femeile se fac ascultate la birou, vorbim despre trei aspecte ale comunicării – primul este despre felul în care discursul feminin diferă de cel masculin și de ce există această diferență. Al doilea se referă la modul în care femeile pot fi mai asertive în ședințe și la job, în general. Al treilea aspect e legat de modul în care femeile îi pot contracara pe cei care le întrerup foarte des intervențiile la job.

Un studiu menționat de Harvard Business Review arată că în interacțiunile discursive de la birou, femeile sunt întrerupte mult mai des decât bărbații.

Încă mai asociem autoritatea cu masculinitatea

O vreme am urmărit pe TVR2 un sitcom, The Office,  considerat unul dintre cele mai bune sitcomuri britanice din ultimul deceniu. Personajul principal este David Brent, directorul unei companii care vinde hârtie.

Realizat sub forma unui documentar al BBC despre viața cotidiană într-o companie de provincie, serialul pune la zid imbecilitatea, mediocritatea, ipocrizia și snobismul, întâlnite de multe ori în relațiile dintre șefi și subalterni, dar abordează foarte fin și relația bărbați-femei, exercitată la nivel ierarhic, cu multe derapaje, printre care și cele legate de discurs. Sunt câteva imagini în serial care arată foarte clar evoluția acestui discurs, mai ales că acțiunea se petrece cu ceva vreme în urmă, când la birouri funcționau doar telefoane fixe, iar computerele erau un lux.

Ierarhia organizațională impunea clar discursul, și cum toate femeile angajate erau subordonate șefului bărbat, e interesant de făcut o comparație cu contextul actual în care din ce în ce mai multe femei lucrează cot la cot cu bărbații sau chiar îi conduc din punct de vedere ierarhic.

Talentul de a te face auzit se deprinde din copilărie

Se pare că această abilitate se deprinde din copilărie și felul în care suntem încurajați sau nu să ne spunem deschis opiniile și să ne susținem punctul de vedere pornește de la relația părinte-copil. Acest lucru se poate remarca și din jocurile copiilor, din modul în care ei practică self-leadershipul. Dacă părinții sunt destul de educați și receptivi la aceste informații, au toate șansele să crească viitori adulți care să știe să se facă auziți, indiferent dacă sunt femei sau bărbați.

Descoperă-ți și antrenează-ți autoritatea feminină

RECOMANDĂRILE  SPECIALISTULUI

Alexandru Agarici

Femei, bărbați, toți comunicăm la job. Provocarea ar fi să găsim jobul în care comunicarea directă nu are nicio importanță! Putem să livrăm doar rezultatele muncii noastre fără să scoatem vreo vorbă? Mie îmi sună a pușcărie. Ce rol are comunicarea? Să pună în valoare ideile, să creeze motivație, să inspire, să unească, să pună în mișcare oameni și echipe. Comunicarea este ceea ce va diferenția omul de roboți, indiferent de cât de mult i-ar face pe cei din urmă să semene cu noi fizic, ca limbaj, ca voce sau ca aparențe a reacțiilor emoționale.

Statisticile arată o continuă echilibrare în ponderea de funcții de decizie, cu un procent în creștere pentru femeile care se fac din ce în ce mai văzute și mai auzite.

Nu e o surpriză pentru nimeni că, pe lângă experiență și pregătire profesională, e nevoie de competență în comunicare pentru activitatea managerială. Pentru că această zonă a fost deținută până de curând în exclusivitate de bărbați, modul de comunicare a fost creat și impus de ei.

Aflate în minoritate, preocupate de a demonstra că sunt competitive și performante, femeile s-au adaptat culturii masculine și modului lor de a comunica. În parte au și copiat din ceea ce li s-a părut a fi absolut necesar pentru a rezista într-un mediu ce nu le-a menajat de stresul suplimentar de a fi minoritare.
Prima reacție de apărare a femeilor a fost să-și reconsidere feminitatea. Pentru că la prima vedere pare o slăbiciune, feminitatea a fost ascunsă sub o aparență mai dură. De aici au apărut o serie întreagă de probleme legate de identitatea și esența femininității.

Dintotdeauna, femeile și bărbații în poziție managerială și-au dorit autoritate. Bărbații au avut de partea lor forța și masculinitatea în impunerea unei autorități cu nuanțe agresive, iar femeile au încercat să echilibreze balanța prin alte tendințe, la fel de greșite.

Ceea ce ar putea aduce mai mult echilibru femeilor este exercitarea unei autorități bazată pe feminitate.
Prima impresie și cel mai vizibil parametru de autoritate e dat de postura unei femei. Ea are un impact masiv asupra impresiei celor care o privesc. Am remarcat o dezechilibrare în postură, fie printr-o atitudine defensiv-agresivă, fie printr-una sfidătoare. În primul caz, am remarcat umerii ridicați în majoritatea timpului, capul dus mult în față, gura încleștată, iar brațele, uneori cu coatele lipite de coaste, întinse în mod agresiv înspre privirea interlocutorului, deseori cu palma strânsă și încordată.

Postura sfidătoare este în cealaltă extremă, cu un corp arcuit agresiv, pieptul bombat și o tendință de a ține mâinile în șold.

Sfatul meu, doamnelor, este să păstrați umerii jos. Triunghiul pe care îl fac împreună cu fruntea, triunghiul autorității, trebuie să aibă o suprafață cât mai mare.

Lăsați cutia toracică să se desfacă la bază. Nu o împingeți în față sau în sus. Nu vreți ca privirile să fie atrase către ea. Ar fi bine ca expirația să conducă vocea cât mai cursiv. Nu vorbiți „în rafale”. Puteți vorbi tare, dar cu o voce amplă, și cu intenția de a lăsa fraza „să curgă”.

Deschideți bine gura pe fiecare vocală. O mandibulă încleștată va duce la o voce „pițigăiată”, deranjantă, sau la o voce nazală. Aceeași gură încleștată exprimă îndârjirea.

Feminitatea are alte calități. Răbdarea, asertivitatea, bunătatea, empatia. Uitați de mitul inspirului pe nas și al gurii puțin deschise în vorbire.

Nu e niciun pericol să comunicați cu entuziasm, cu plăcere, să vă aratați pasiunea față de muncă, aprecierea față de colegi. O femeie puternică prin feminitate e o femeie respectată și apreciată.
Țineți cont de o recomandare pe care v-o dau din experiența de viață și cea de training. Se vorbește despre „masca de job” pe care unele femei și-o compun pentru viața la birou. La un moment dat, nu va mai putea fi dată jos de pe față, iar cei de acasă vor avea parte în permanență de „fața de birou”, dură și autoritară. Recomandarea mea este să fiți autentice în tot ceea ce faceți, fără a pretinde că sunteți altceva decât sunteți de fapt. Bărbații recunosc și respectă această autoritate autentică.

Cu speranța că am redat încredere în propria identitate femeilor, și poate am dat o temă de gândire bărbaților, mi-ar plăcea să aducem mai multă normalitate și naturalețe în cultura profesională.


Alexandru Agarici este expert în expresivitatea vorbirii. A structurat o metodă de studiu în comunicarea direct, atât în plan profesional cât și personal: Expresivitatea Vorbirii.
Un domeniu pe care îl abordează dintr-o perspectivă inedită, prin dicție, respirație, gestică, paraverbal și un nou canal de comunicare în afara celor deja studiate - canalul vocal.

Este artist liric la Opera Națională București și cadru universitar la Catedra de Vorbire-Canto a UNATC.


0 comentarii 2862 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter