Start-up

5 greșeli care pot face o conversație să fie dificilă

Felicia Stoica › Mie, 2013-03-20 14:32

Indiferent de locul nostru de muncă, relațiile eficiente cu oamenii care ne înconjoară, parteneri, prieteni, leaderii care ne conduc, colegi sau oamenii pe care noi îi conducem, reprezintă o necesitate pentru succesul nostru. Dorința de a avea relații bune cu cei din jur este una firească oricarei persoane. Fiecare dintre noi este unic, percepe, simte, se comportă diferit, de aceea motivațiile acțiunilor noastre sunt diferite.

Sursa: istockphoto.com

Însă, nu cred să greșesc dacă spun că fiecare dintre noi a experimentat, măcar odată în viață, conversații de care s-a temut, pe care ar fi dorit să le evite, care i-au creat disconfort. Nu există o tactică foarte ușoară de a spune unui client la mijlocul proiectului că nu îi putem îndeplini cerințele agreate inițial, de a ne concedia un prieten, de a exprima un feedback pentru rezultate slabe sau a ne declara dragostea sau sentimentele fața de persoane de care ne pasă cu adevarat.

În aceste condiții intrăm ușor într-un lanț al efectelor negative:

  • situațiile dificile ne epuizează de energie;
  • epuizarea de energie scade entuziasmul și duce la demotivare;
  • scăderea entuziasmului scade calitatea și performanța personală;
  • scăderea performanței duce la frustrare...și lista poate continua.

Totuși, pentru fiecare situație dificilă se pot găsi perspective noi, soluții la care nu ne-am gândit până acum și abordări diferite în așa fel încât să obținem rezultate mai bune.

Fiecare conversație dificilă înseamnă în realitate o combinație între 3 conversații

Experți la Harvard, Douglas Stone, Bruce Patton și Sheila Heen, au studiat sute de conversații de orice natură și s-au concentrat asupra cauzelor care produc dificultăți și motivele pentru care evităm anumite conversații. În final, concluzia lor este că, indiferent de persoană, context sau subiectul conversației, toate conversațiile au la bază o structură comună compusă de fapt din 3 conversații care rulează simultan:

1. Conversația despre Ce s-a întâmplat?

(cine a spus?, ce a spus?, ce a făcut?, cine are dreptateși cine greșeste?, cine ce vrea?)

2. Conversația despre Sentimente și emoții

(emoțiile mele sunt adecvate sau exagerez?, ar trebui să le exprim sau să le reprim?, ce ar fi bine să fac în legătură cu sentimentele celuilalt?, ar trebui să îmi ignor sentimentele sau să le iau în calcul?)

3. Conversația despre Identitate

(sunt o persoană bună sau rea?, sunt competent?, merit aprecierea celor din jur?, ce impact are situația asupra stimei și respectului față de mine însumi?)

Răspunsurile pe care ni le oferim la aceste întrebări determină echilibrul pe care îl vom avea în timpul conversației dificile, dacă ne vom simți în largul nostru sau dacă vom fi anxioși.

Care sunt greșelile pe care le facem transformând conversația într-una dificilă, dar și care sunt abordările constructive care duc la conversații asertive:

În conversația centrată pe Ce s-a întâmplat?

Greșeala 1. Presupunerea adevarului-„Eu am dreptate, tu greșești!”, „Știu tot ce am nevoie să știu pentru a înțelege ce s-a întâmplat.”

Scop greșit: să îl conving pe celalalt că eu am dreptate.

Abordarea constructivă - În conversațiile dificile, nu este vorba despre cine are dreptate și cine nu, ci despre ce este important (nimeni nu deține adevărul absolut). Este vorba de fapt despre un conflict între valorile, percepțiile și interpretările celor două persoane aflate în conversație. Este util să luăm în calcul că fiecare știe alte informații și vine cu percepțiile personale; informațiile fiecăruia sunt importante.

Scop constructiv: Explorez povestea celuilalt, modul în care a înțeles situația problematică și de ce.

0 comentarii 9120 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter