Antreprenor

PUFULETII (care) au invins tranzitia

Roxana Achim › Mie, 2009-07-22 23:51

Poate ca sunteti nostalgici dupa gustul pufuletilor "comunisti" sau poate nici macar nu vi-l mai amintiti... Cu sau fara nostalgia noastra, acest produs se incapataneaza sa supravietuiasca si in zilele noastre. Chiar si pe timp de criza. Cererea de pufuleti in Romania de astazi este peste nivelul de oferta. Acest lucru are o singura traducere: romanii sunt in continuare mari amatori de pufuleti. Si nu orice fel...

148-antreprenor2

 

Ideea

Afacerea cu pufuleti despre care urmeaza sa vorbim a pornit de la un alt business. Cu inghetata. Din dorinta de a acoperi timpul ramas liber din facultate si pentru suplimentarea veniturilor, Eliodor Apostolescu si Catalin Nour au inceput o afacere cu inghetata, care le-a deschis apetitul pentru antreprenoriat. Ei au reusit sa faca economii de aproximativ 2.000 de dolari, pe care i-au investit in primul aparat de inghetata. Din acel moment, profitul obtinut a fost reinvestit continuu pentru dezvoltarea afacerii si pentru imbunatatirea tehnologiei. Cei doi au ales sa se lanseze in industria inghetatei pentru ca este un produs cu volume mari de vanzari pe durata verii. "Dar cum vroiam sa ne asiguram continuitatea veniturilor, impreuna cu Catalin, m-am gandit sa dezvoltam o afacere cu activitate pe toata perioada anului", povesteste Eliodor Apostolescu. S-au decis pentru businessul cu pufuleti fara sa aiba vreun contact cu aceasta piata. In opinia lor, afacerea nu necesita o experienta profesionala bogata. Cu entuziasm si ambitie, au dat nastere fabricii de pufuleti Phoenix de la Baicoi, judetul Prahova.

Pregatirea afacerii

Inca de la lansarea proiectului, antreprenorii au facut mutari simple, bazandu-ne foarte mult pe ceea ce vedeau in jurul lor. Nu au dezvoltat un plan de afaceri complex asa cum procedeaza in prezent pentru fiecare decizie de business pe care urmeaza sa o ia. Au plecat cu pasi mici si au adaugat treptat fiecare veriga a businessului. Asa se face ca, dupa 17 ani, proprietarii fabricii de pufuleti considera ca au luat decizii inspirate. Au inceput cu achizitionarea expandorului - aparatul care produce pufuletii. Pentru sediul activitatii, in primii patru ani, au folosit subsolul casei in care locuia unul dintre fondatori.

Investitia initiala

Initial, cei doi antreprenori erau singurii angajati ai firmei. Dupa primii patru ani de existenta pe piata romaneasca numarul angajatilor a ajuns la 25. "S-a simtit in mod constant nevoia angajarii de noi oameni", spune unul dintre proprietari, "pentru ca, pe masura ce progresam, faceam tot mai greu fata cererii venite din partea consumatorilor". In prezent, echipa fabricii a ajuns sa numere 320 de oameni. In primul an, in mod surprinzator pentru acele timpuri, afacerea a mers bine, a supravietuit schimbarilor de climat politic si celor de tranzitie la economia de piata. Pentru ca erau foarte concentrati pe rentabilitatea afacerii, antreprenorii nu isi amintesc care a fost cifra de afaceri din primul an. In schimb, isi aduc aminte ca la sfarsitul primului an, compania s-a aflat pe linia de plutire. Cei doi considera ca motivul principal de reusita al afacerii este acela ca au fost constienti de resursele de care dispuneau. In plus, si-au stabilit scopuri realizabile, nu foarte ambitioase.

La inceputul businessului, partea de promovare a fost sustinuta de cei doi antreprenori prin intalniri repetate cu clientii si prezentarea produselor firmei. In acest fel, afaceristii au stabilit contacte directe si apropiate cu partenerii, cu care au incheiat colaborari pe termen mediu si lung.

Cifre de afaceri

In anul 2008, cifra de afaceri inregistrata a fost de aproximativ 15 milioane de euro, din care peste 90% a reprezentat afacerea cu pufuleti. Pentru anul in curs, antreprenorii nu si-au propus un target ambitios, fiind un an schimbator, in care climatul economic international influenteaza toate industriile, inclusiv cea alimentara. In ultimii ani, politica organizatiei a fost aceea de a creste cu peste 50% vanzarile de la un an la altul. Si pentru 2009 firma isi mentine estimarile de crestere si tinteste o cifra de afaceri situata la 21-22 milioane de euro. Evolutia vanzarilor din ultimele doua luni a companiei arata ca sunt toate sansele de atingere a acestei sume, dat fiind faptul ca s-au inregistrat volume peste media obisnuita ale acestor luni de vara.

Momente grele

Dupa o scurta analiza a evolutiei businessului de-a lungul celor 17 ani de existenta pe piata, antreprenorii spun cu sinceritate ca au trecut printr-un moment critic in perioada 1995-1996. Anii respectivi au fost marcati atat de schimbarile regimurilor politice, cat si de instabilitatea economica impusa de tranzitia de la economia centralizata la o economie de piata. Oamenii de afaceri povestesc ca se loveau foarte des de imposibilitatea de a lua decizii rapide pe fondul unui lant lung al factorilor de decizie. Cu toate acestea, pana in prezent, nu au luat decizii gresite care sa fi avut o influenta fundamentala in evolutia afacerii. In linii mari, ele s-au dovedit a fi inspirate, insa Apostolescu si Nour considera ca fiecare hotarare presupune o maturizare si o constientizare a alegerii facute. De-a lungul timpului, cei doi au incercat sa priveasca constructiv fiecare provocare, sa invete si sa aplice experienta dobandita in urma deciziilor luate si sa construiasca un business sanatos.

Productia si cererea

"Putem spune cu mandrie ca suntem inventatorii propriilor noastre utilaje", se lauda antreprenorii. Acestia au lucrat si au imbunatatit utilajele cumparate pana cand le-au schimbat complet. In acest moment, in fabrica de la Baicoi se lucreaza dupa o tehnologie proprie, pe care proprietarii au si patentat-o in 2007. Productia rezultata ajunge si pana la peste 1 milion de pungi de pufuleti pe zi, una dintre cele mai mari cifre la nivel european. Chiar si in aceste conditii, fabrica nu reuseste sa acopere cererea de pufuleti din Romania, la care se adauga si o cerere din ce in ce mai ridicata venita de la export. De aceea, pentru urmatoarele luni, antreprenorii intentioneaza sa se concentreze pe dezvoltarea productiei, pe construirea de noi spatii de productie in fabrica de la Baicoi, care sa le suplimenteze oferta atat pe plan intern, cat si extern.

Peste 2 milioane de pungi de pufuleti din productia aferenta fiecarei luni sunt exportate in Italia, Spania, Germania, Grecia, Bulgaria, Moldova, Suedia, Olanda, Irlanda si Anglia.

Competitie si strategie

De-a lungul anilor, piata romaneasca de pufuleti a fost marcata de o crestere a numarului de producatori locali. Cei care si-au facut simtita prezenta si au avut un cuvant de spus pe aceasta piata au fost insa companiile multinationale, Star Foods si Best Foods. Fabrica Phoenix Y a adoptat o strategie independenta de cea a competitorilor sai, alegand sa investeasca in mod constant in tehnologie si, implicit, in calitatea produselor. Aceasta strategie este dublata si de planurile prioritare ale antreprenorilor referitoare la dezvoltarea si investitiile in infrastructura, distributie si resurse umane.

Criza

Climatul economic international afecteaza in mod cert pe toata lumea, de la companiile multinationale pana la cele mici, locale. Insa, cei doi antreprenori vad partea plina a paharului: efectul educativ pe care il are actuala situatie economica asupra afacerii. Fiecare decizie in parte se face intr-un mod mai responsabil si rational. Astfel, pe piata are loc o selectare mai dura a agentilor economici existenti, iar firmele care vor reusi sa supravietuiasca vor fi "sanatoase" din punct de vedere economic. Revenind la afacerea cu pufuleti, antreprenorii afirma ca actuala criza ii afecteaza, dar nu major, mai ales ca si-au impus inca de la inceputul businessului un comportament economic responsabil. Cu alte cuvinte, sunt pregatiti pentru astfel de vremuri extreme.

Promovarea, in prezent

Pentru ca toata lumea vorbeste despre criza, proprietarii pufuletilor incearca sa sfideze actuala situatie economica si ii provoaca pe romani sa zambeasca printr-o campanie de promovare pe TV. In linii mari, este vorba despre o campanie care cuprinde pe langa cele doua spoturi difuzate pe TV, "Dogface" si "Headless", o multitudine de alte activitati pe care compania intentioneaza sa le organizeze in perioada urmatoare. Scopul intregii campanii este ca romanii sa zambeasca din nou si sa fie mai optimisti, oricat de mult efort ar presupune acest lucru. Tocmai de aceea nu exista un buget clar al intregii campanii. Referitor la efectele campaniei de promovare, afaceristii se arata multumiti, mai ales ca din iunie se observa o crestere vizibila a vanzarilor. Comparativ cu lunile de vara din anii trecuti, in ultimele doua luni din acest an s-au inregistrat vanzari "de exceptie", spun proprietarii pufuletilor. Per total, antreprenorii se asteapta ca in urma acestei campanii de promovare, cifrele sa creasca cu 30%.

0 comentarii 5111 vizualizări
 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter