Antreprenor

Liftul ridica businessul pana la cer

Roxana Achim › Joi, 2009-04-30 00:50

Nu stiu sa existe persoane care nu au calatorit niciodata cu liftul, insa cunosc foarte multe care s-au plictisit extraordinar in lift. Asa a debutat si aventura reclamei in lift. Totul a inceput de la o calatorie plicticoasa cu ascensorul. Tudor Maxim este protagonistul ei, iar ideea s-a materializat in Elevate.

142-antreprenor

Ideea

Toata povestea s-a consumat intr-un bloc cu lift in care Tudor Maxim, fondatorul Elevate, se mutase.

"Stateam la etajul sapte si ma plictiseam foarte tare cand urcam spre apartament. As fi vrut sa gasesc ceva interesant de citit/vazut in lift", spune el.

Desi era student si nu era familiarizat cu afacerile, decat din experienta cu asociatiile studentesti, Tudor a contactat un prieten si i-a propus sa lanseze un business in publicitatea indoor. Zis si facut! Totul se intampla in primavara lui 2005, iar afacerea a fost dezvoltata de trei persoane care aveau pregatire in Drept, Finante si Politehnica. Dupa ce au luat decizia, au facut cateva cercetari de piata si au observat ca publicitatea indoor nu era dezvoltata la nivel mondial decat sub forma video, in Asia si America. In Europa, acest tip de advertising nu se practica nici atunci si nici acum nu s-a dezvoltat pe scara larga.

Pregatirea afacerii

De la idee pana la lansare nu s-au consumat decat... trei zile. "Asta este si una dintre particularitatile antreprenoriatului", spune Tudor, "te misti foarte repede". Impreuna cu doi prieteni, au facut o prima analiza SWOT a businessului, iar apoi au trecut la planificare. "Pentru asta, am folosit mai multe instrumente de management pe care le-am utilizat in ELSA (European Law Students' Association), de la analiza SWOT pana la matricea logica in care iti definesti misiunea, obiectivele principale, rezultatul si activitatile care stau la baza atingerii acestora si un instrument de mind-mapping", spune Managing Directorul Elevate.

Dupa finalizarea planificarii, si-au facut portofoliul de locatii. Lucrurile s-au miscat atat de repede incat in doua saptamani au inregistrat firma pe plan juridic.

Cei trei asociati aveau backgrounduri oarecum diferite. Doi dintre ei facusera parte dintr-o serie de asociatii studentesti in care au dezvoltat proiecte si au coordonat echipe, iar celalalt asociat avea experienta in imobiliare.

De ce reclama in lift?

Pentru ca reprezinta o forma de comunicare intima cu un potential client. Astfel, mesajul nu este bruiat de zgomote sau de reclamele altor companii. Ca sa va faceti o idee, intr-un bloc de locuinte, cu un numar mediu de 80 de locatari, cu 160 de vizitatori pe luna, care efectueaza patru calatorii pe zi cu liftul si cu o durata a calatoriei cuprinsa intre 30 si 80 de secunde, numarul mediu de expuneri intr-o luna se ridica la 10.240. Elevate a evoluat de la opt cladiri de birouri in 2007, la 18 cladiri in 2008, ajungand la 40 de cladiri de birouri in prezent. Reclamele firmei sunt intalnite in 1.500 de locatii din Bucuresti si din 10 mari orase din tara.

Investitia

Suma initiala investita a fost de aproximativ 3.000 de euro. Pentru ca au investit inclusiv banii de buzunar in afacere, distractiile au disparut din programul celor trei studenti. Cat despre angajati, daca la inceput erau trei, in prezent, la patru ani de la lansare, numarul lor se ridica la 20.

Primul an

Au fost multe luni in care afacerea a mers practic "intr-un mare gol". Totul era atat de inovativ, astfel incat lumea nu intelegea despre ce e vorba si de ce ar trebui ca o firma sa apeleze la serviciile Elevate.

"Adevarul e ca nici noi nu ne puteam imagina foarte bine cum ar putea arata ramele in lift inainte de prima campanie", spune Tudor Maxim. "Am avut o perioada de trei luni, cand am negociat intens cu un general manager foarte experimentat pe care l-am convins sa intre cu o campanie, si, in plus, sa ne si plateasca un avans astfel incat sa putem demara prima investitie mai importanta".

Ca orice business aflat la inceput de drum, era nevoie de fonduri, asa ca unele sume au venit prin credite, altele prin diferiti asociati. Au existat cateva etape pe parcursul carora cei trei antreprenori au atras niste asociati, ca investitori mici, care au ajutat businessul sa se dezvolte.

In cifre

In primul an, cifra de afaceri a fost de 4.000 de euro, suma care nu a intrat in buzunarul celor trei asociati, ci a fost folosita pentru alte cheltuieli. Un an mai tarziu, cifra de afaceri a crescut simtitor pana la 91.000 de euro, pentru ca in 2007, cifra aproape sa se dubleze.

In 2008, cifra de afaceri s-a ridicat la 500.000 de euro, iar in acest an, Managing Directorul Elevate spune ca, intr-o bugetare pesimista medie, cifra va fi apropiata de cea realizata anul trecut, asta in conditiile in care a reusit sa reduca unele cheltuieli.

Potrivit lui Tudor Maxim, piata de indoor din Romania va ramane, in 2009, la cinci milioane de euro, situandu-se la acelasi nivel ca anul trecut.

Strategii de criza

Pe timp de criza, majoritatea companiilor isi regandesc strategia. Cea mai importanta miscare pe care cei de la Elevate au facut-o a fost aceea de instruire a angajatilor. Adica au investit in traininguri, in tot felul de cursuri, care sa-i ajute pe oameni sa se dezvolte personal pentru a putea fi mai buni decat concurenta de pe piata.

"A fost un efort mare sa construim o echipa complexa, care sa acopere tot ce aveam nevoie. Asa ca, daca ar trebui sa micsoram echipa, cred ca ar fi cel mai rau lucru care ni s-ar putea intampla", spune Tudor. Mai mult, potrivit acestuia, salariile au ajuns la un nivel decent si chiar s-au facut mici cresteri salariale.

Potrivit fondatorului Elevate, desi rata de incasare este inca slaba, sunt mari sanse ca echipa si salariile sa nu sufere deloc in aceasta perioada.

O alta strategie a constat in cautarea surselor suplimentare de venit. "Am mai preluat in afara retelei proprii, la vanzare, anumite spatii publicitare din zona de cladiri de birouri sau blocuri de locuinte, care au adus deja un plus important de venituri", spune Tudor Maxim.

Tot pe lista atragerii de surse suplimentare se afla si internationalizarea brandului Elevate. Insa nu s-au gasit, pana in prezent, resursele financiare pentru a face acest pas.

Din strategia de criza mai face parte si eficientizarea si optimizarea costurilor. O astfel de masura deja s-a concretizat: firma s-a mutat intr-o locatie cu o chirie mai mica. Au renuntat la o vila cu curte in detrimentul unui apartament la bloc. Practic, s-au intors de unde au plecat, la bloc. Un alt lucru important pentru Elevate este renegocierea chiriilor. "Am renegociat chiriile actuale si, mai important, ne straduim sa incasam banii de la clienti. Am dat in judecata niste firme care ne sunt datoare, pentru ca si noi la randul nostru acumulam datorii la furnizori. In prezent, deja avem un proces castigat. Dar genul acesta de firme debitoare sunt cele mici, cu marii clienti nu avem astfel de probleme", povesteste Tudor Maxim.

Concurenta

In prezent, amenintari nu mai sunt, spune acesta. Erau in trecut cand unii dintre competitori, mai putin profesionisti, au copiat prezentarile sau site-ul. "In timp, s-a demonstrat ca e bine sa avem un concurent serios, sa ne uitam la cifra lui de afaceri, la cota de piata, la strategie, sa stim cu cine avem de-a face".

Un concurent serios, in opinia sa, este Brand Management. Desi serviciul lor principal este publicitatea in malluri, zona in care se intersecteaza cu Elevate este in blocurile rezidentiale si in cladirile de birouri.

Pentru ca fiecare se afla in zonele amintite de ceva timp, cele doua businessuri au un rol relativ egal, si, in plus, nu se intampla ca vreunul dintre ei sa castige cota de piata pe seama celuilalt. "Ne straduim fiecare, cu mijloacele proprii sa ne promovam, sa ne dezvoltam, sa fim o concurenta sanatoasa", mai spune fondatorul Elevate.

Momente grele

"Cel mai greu moment", povesteste Tudor, "a fost dupa primele doua luni de la lansarea afacerii, cand asociatul cu care am pornit a fost nevoit sa plece la Bacau sa-l ajute pe tatal sau care avea o firma e software si nu mai putea face fata singur. A trebuit sa ne paraseasca si am fost nevoiti sa ne descurcam fara el". Tudor spune ca la inceput a crezut ca vor renunta, mai ales ca nici macar nu investisera prea mult in afacere. Dar lucrurile nu au evoluat in acest fel.

Creatia

De partea de creatie se ocupa agentiile de publicitate. Elevate are contracte cu toate agentiile de publicitate. Se mai intampla ca departamentul de marketing sa vina cu cateva propuneri speciale. De ce speciale? Pentru ca un simplu "afis in rama" nu functioneaza tot timpul, si atunci cei de la Elevate s-au gandit ca ar trebui schimbata, de exemplu, podeaua unui lift cu o macheta.

Planuri

Viitorul suna bine. Sunt cateva "businessuri de suflet" pe care Tudor Maxim doreste sa le lanseze. Un hostel in Bucuresti pentru studentii tineri, in special cei straini, sau lansarea unei pensiuni la mare, "Dor de mare", sunt doar cateva dintre proiectele pe care le are in plan Tudor.

Si in zona de publicitate sunt in continuare multe de facut. Elevate a reusit sa urce trei pozitii, situandu-se in prezent pe locul patru intre agentiile de publicitate indoor. Asa ca imbunatatirea si consolidarea acestei pozitii se afla in planurile de viitor ale Elevate.

0 comentarii 1915 vizualizări
 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter