Wellbeing, Actual, Inspirație

Ziua mondială a somnului. „Dormi pe tine”, fără sens peiorativ

Dana Badea › Vin, 2017-03-17 12:43
Corpul tău se simte epuizat dar mai ales mintea? Câte ore ai dormit în ultimele zile? Oamenii de știință subliniază că atât "calitatea cât și cantitatea" somnului sunt elemente foarte importante pentru sănătate. Există peste 100 de afecțiuni cauzate de lipsa somnului printre care depresia, hipertensiunea, bolile cardiovasculare, diabetul și starea de nervozitate. 

Între 30-45% din populația adultă este afectată de insomnie. Lipsa somnului pe o perioadă îndelungată poate duce la o serie de probleme de sănătate mai grave, printre care anxietate, depresie și psihoză. În unele cazuri s-a ajuns chiar și la deces. Țara Soarelui Răsare este locul în care, potrivit presei internaționale, mii de japonezi mor anual de suprasolicitare la muncă. În japoneză cuvântul este karoshi, sau "moarte din cauza suprasolicitarii." Japonezii caută forme de relaxare iar în 24 februarie 2017, la ora 15.00, (ora locală) angajații companiilor nipone au fost invitați să plece acasă. Programul introdus de Guvern nu este obligatoriu și se numește „Premium Friday”.

Somnul insuficient slăbește sistemul imunitar la nivel molecular și predispune la îmbolnăviri

Dacă mai era nevoie de încă o dovadă, o echipă de oameni de știință de la Școala de Medicină din cadrul Universității Washington susține că somnul este una dintre cele mai eficiente măsuri de medicină preventivă. Nathaniel Watson, neurolog și specialist în somnologie în cadrul instituției este de părere că această cercetare demonstrează că somnul insuficient poate bloca anumite procese genetice ce au loc la nivel celular și care formează sistemul imunitar, responsabil de lupta cu infecțiile și bolile. "Sistemul imunitar nu mai funcționează așa cum trebuie atunci când somnul este insuficient", a spus acesta. "Este o dovadă în plus cu privire la importanța somnului asupra sănătății și fiziologiei omului".

Echipa de cercetători susține că acest studiu ar fi primul care evaluează ceea ce se petrece la nivel de ADN atunci când organismul este privat de somn. Oamenii de știință au studiat unsprezece perechi de gemeni identici dintre care unul se odihnea cel puțin șapte ore pe noapte, iar celălalt dormea cu aproximativ o oră mai puțin, scrie Agerpres. La finalul studiului, oamenii de știință au prelevat mostre de sânge a căror analiză a arătat faptul că sistemul imunitar al celui care dormea un număr de ore mai mic era mai puțin activ în comparație cu cel al fratelui său care se odihnea mai mult. Cei care au dormit mai puțin produceau mai puține proteine, molecule pe baza cărora corpul nostru funcționează, precizează sursa citată. "Ei aveau un sistem imunitar neperformant", a spus Watson cu privire la persoanele private de somn, precizând că acest lucru "îi predispune la îmbolnăviri".

Ce elemente influențează calitatea somnului

  • Durata: ar trebui să dormi îndeajuns de mult pentru ca tot corpul tău să își revină și să poată fi funcțional a doua zi.
  • Continuitatea: Somnul cel mai bun este cel continuu, fără perioade de fragmentare.
  • Profunzimea:Ar trebui să dormi îndeajuns de profund pentru a te putea relaxa complet.

Știința ne-a dovedit că somnul este pastila supremă care ne poate amplifica performanțele iar dacă ne dorim să avem o viață mai bună, trebuie să dormim. 

O companie americană aduce „aţipitul“ la birou

Este vorba de un startup -Nappify- care vrea să schimbe percepţia aţipitului în spaţiul public. Ei propun somnul în mijlocul zilei, într-o capsulă în care poţi să dormi 30-40 de minute, pentru o reîmprospătare şi o energizare pentru a doua parte a zilei. Unele companii din Silicon Valley, în special cele de tip Google, au instalat temporar astfel de capsule pentru angajaţii lor. Pentru că multe companii mici nu au bani sau spaţiu pentru genul acesta de produs, startup-ul le închiriază pentru una sau două luni în parcarea lor, pentru a testa produsul. Aţipitul în mijlocul zilei nu este un semn de lenevie într-o ţară în care succesul se asociază non-stop cu munca. De fapt, studiile chiar confirmă că somnul ușor creşte eficacitatea angajatului, amplifică performanţa la job, iar somnul insuficient aduce costuri enorme. Un studiu realizat în Statele Unite estimează că problemele de insomnie îi costă pe americani între 92 și 107 miliarde de dolari.

#worldsleepday

Ziua mondială a somnului este o inițiativă a Asociației Mondiale a Medicinii Somnului, cu scopul de a atrage atenția asupra impactului pe care tulburările de somn îl au atât asupra individului, cât și asupra societății. Sunt promovate metode preventive care ne pot feri de problemele legate de somn și variante de tratament care să vindece sau măcar să trateze acest gen de afecțiuni. Anul acesta cea de-a 10 ediție a Zilei Internaționale a Somnului are loc pe 17 martie 2017 în peste 72 de țări din toată lumea. Evenimentul a fost inițiat de organizația World Sleep Society, sub sloganul „Sleep Soundly, Nurture Life”.

0 comentarii 1062 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter