Actual, Antreprenor, Inspirație

Un mesaj și o identitate vizuală foarte puternice: „ZESTREA“ Lilianei Ţuroiu

Roxana Roseti › Mar, 2017-03-07 19:42
A început o colecție inspirată de ce este românesc și de România, intitulată, în mod natural, și ca un fel de chemare metaforică a strămoșilor – „Zestrea”. Dar a avut răbdarea să ajungă la maturitate artistică și să realizeze un proiect de anvergură. 

Pentru ea, dincolo de locul unde trăiește, mediul în care s-a format este sursa de inspirație, reperul la care se raportează și pe care, în acest moment, simte cu toată ființa că poate și trebuie să îl promoveze așa cum merită. Liliana Țuroiu este artist plastic și designer, Lector Universitar Doctor în cadrul Departamentului de Modă al Universității Naționale de Arte București, membru al Uniunii Artiștilor Plastici Profesioniști din România și femeie de afaceri.

Liliana Țuroiu (foto) a promovat în mod constant, în cei 20 de ani de carieră, costumul și tradițiile autentice româneşti prin expoziţiile sale de artă și veșmânt contemporan și prin numeroasele conferințe susținute în cadrul unor prestigioase instituții academice internaționale.
În 2015 ia naștere proiectul cultural „Zestrea by Liliana Ţuroiu”, cu un mesaj și o identitate vizuală foarte puternice. Proiectul cuprinde o colecţie de veșmânt contemporan inspirată din iile, fotele și brâiele românești tradiționale și un catalog de artă și costum „Zestrea”, realizat după un shooting de excepție la castelul Bran. După evenimentele expoziționale din Italia, Franța, Austria, Germania, SUA, Portugalia și România din perioada 2015-2016, „Zestrea” a devenit, dintr-un proiect personal, un curent cultural.

UN NUME CU MULTE ÎNȚELESURI

Există foarte multe proiecte în afară de Zestrea în care este implicată și în cadrul cărora încearcă să reinventeze, cu adâncă reverență, valorile românești. „În toată această mișcare de promovare a valorilor tradiționale românești, cred că proiectul Zestrea are un loc foarte special alături de celelalte la care lucrez și acoperă un domeniu sau un loc care nu a fost încă acoperit.”

Colecția are un nume cu multe înțelesuri, pe care Liliana Țuroiu spune că le-a căutat îndelung. Depinde de tine drumul pe care-l alegi când auzi cuvântul Zestrea. „Vreau să creez niște punți, niște poduri «zestrea» între tradiția românească și tradiția europeană, pentru că e nevoie să ne promovăm încontinuu în context european și să aducem un plus valorii europene prin tradițiile românești. Știu că sunt cuvinte mari, dar e foarte mult de făcut în sensul acesta. Chiar în acest moment lucrez pentru vernisajul de la Veneția care va fi pe 18 februarie. Piesele vestimentare ale colecției vor fi expuse într-o galerie superbă din piața San Marco, chiar în perioada carnavalului de la Veneția. E un moment extraordinar să promovăm România cu aceste bijuterii textile, respectiv broderiile românești și să ne facem cunoscuți. Mă bucur că pot să fac și eu puțin din multul care trebuie făcut.”

Și după Veneția? După Veneția urmează să onoreze multe alte invitații: la Roma, la Beijing, Viena, Tel Aviv, SUA. Liliana Țuroiu se bucură că proiectul Zestrea a avut și are propria lui viață. „Am avut surpriza că a plecat din București, din atelierul meu, acum doi ani și jumătate, a ajuns la Roma și de la Roma a avut propriul destin/itinerar: de la Milano, la Expoziția Mondială, s-a întors la Castelul Bran, unde a fost expus cinci luni. Acolo am avut probabil cel mai spectaculos feedback, pentru că Bran e cel mai vizitat obiectiv turistic românesc. Au fost nenumărate mesaje și am trimis foarte multe dintre piesele colecției Zestrea în SUA, dar și în Franța, Germania, Italia.”

O AFACERE SEPARATĂ, CU PROPRIILE RIGORI

Are propria ei fabrică, propriul ei brand, clienții ei sunt fie personalități, fie oameni din mediul de business. „Aceste piese vestimentare sunt vizionate în diverse locuri și se cumpără atât din magazine, dar mai ales online. Pe multe dintre doamnele care le achiziționează nu le-am cunoscut niciodată, dar de fiecare dată le transmit rugămintea să trimită fotografii, așa încât probabil pot să scriu o carte și să o ilustrez cu foarte multe fotografii cu piesele Zestrea trimise în toate colțurile lumii!”.

A avut marea bucurie ca, în decembrie 2016, la vernisajul de la Ateneul Român, să expună aproximativ 35 de piese, pentru că atât permitea spațiul foaierului, și 50-60 de doamne să poarte ținutele Zestrea!
Mult timp a avut solicitări de a crea piese pentru bărbați și a venit un moment în care nu a mai putut să spună nu. „Zestrea e altfel”, i se spunea. „Și am vrea o cămașă sau un sacou, o piesă pe care să o purtăm, să aibă eleganța și echilibrul acestei colecții.” A fost o provocare, pentru că trebuia să creeze un nou proiect la nivelul proiectului-mamă. Când prima cămașă bărbătească a fost gata, maestrul Gheorghe Zamfir și-a dorit-o pentru un concert și ulterior pentru aparițiile sale în presă. „Am făcut prima cămașă Zestrea care i-a fost dedicată și am văzut cu câtă dragoste o poartă. Evident că am venit foarte repede și cu următoarele. Așa a ajuns și o cămașă la Andre Rieu, pentru că, acum doi ani, maestrul Gheorghe Zamfir cânta la București cu el. Așa au început să fie cunoscute și cămășile bărbătești Zestrea care, în momentul acesta, devin o afacere separată, cu propriile rigori.” Articolele bărbătești se pot comanda și ele online. Există în anumite rețele de magazine și sunt înregistrate la OSIM sub brandul Zestrea, ca și celelalte modele, pentru că sunt diferite și vrea să le păstreze.

 LA GRANIȚA DINTRE MODĂ ȘI ARTĂ

Evident că piesele Zestrea nu sunt mass-market, sunt piese targetate, unicat. De exemplu, în catalogul Artmark, realizat pentru licitația de valori tradiționale, alături de artefactele lui Brâncuși, s-au licitat două dintre piesele colecției Zestrea. Una dintre ele s-a vândut atunci cu 3.100 de euro. Cu o altă ocazie, o rochie personalizată s-a vândut cu 6.500 de euro. Dar acestea sunt creații speciale. În colecție există mai multe tipuri de piese (unicat, serie scurtă, mare), iar prețul lor variază.
„E clar că diferența dintre o piesă de magazin și una care a fost expusă în spații prestigioase din lume e mare. E normal să fie așa.”

Liliana Țuroiu este antreprenor, așa încât, dincolo de expunerile în muzee și galerii, s-a concentrat pe vânzări în magazine și în mediul online, probabil cea mai importantă parte a activității sale. „Trebuie să vă spun că predau un curs de antreprenoriat în design vestimentar nu numai din cărți, ci le împărtășesc studenților și din experiența personală.“ Nu se consideră designer, pentru că sensul acestui cuvânt este unul care depășește granițele modei și, de asemenea, crede, așa cum au spus foarte mulți critici de artă, că ceea ce face e la granița dintre modă și artă. Și va rămâne consecventă acestui demers.

MOMENTUL ÎN CARE A DESCOPERIT SIMBOLURILE

Într-o vară a văzut pentru prima oară, în realitate, o piesă vestimentară a lui Pierre Cardin inspirată din fota tradițională românească, expusă la celebrul hotel Negresco din Nisa. „Au fost minute în șir în care cred că am adunat tot ce am putut din această piesă. Am fost foarte mândră și, în același timp, mi-am dat seama că sunt foarte norocoasă să văd absolut întâmplător așa ceva.” Au mai fost momente extraordinare, ca atunci când a descoperit cu alți ochi castelul Bran unde s-a căsătorit. „Sunt de părere că lucrurile se întâmplă întotdeauna cu un scop. Bran este un castel asupra căruia «Regina Inimilor», Suverana Maria a României, a răspândit binecuvântarea sa.” Așa se face că Liliana Țuroiu a îmbogățit, la un moment dat, cu noi piese, scenografia unică a castelului Pelișor, purtând amprenta inspirațională și vibrația Reginei Maria.
Un alt moment important în demersul său creativ l-a constituit întâlnirea cu o doamnă în vârstă, care a cusut mii de ii în viața ei și care i-a explicat, într-o discuție de câteva ore, simbolurile pe care le cunoaște din generație în generație. Acesta a fost „declicul”. „Momentul în care am descoperit pătratul, pe care l-am perpetuat alături de romb, coloana, elementele florale, alături de coarnele de berbec, crucea. Sunt simboluri pe care le-am descoperit și cercetat, în foarte multe locuri, am încercat să le găsesc semnificațiile. M-a pasionat descoperirea unor semnificații uitate, iar toate acestea s-au regăsit ulterior în proiectul Zestrea.”

A avut nenumărate încercări de styling cu ia românească, pentru a o aduce într-un context modern, încercări care n-au fost cele mai reușite de fiecare dată, și a dorit foarte mult să pună accent pe latura educativă a proiectului. Crede că acest demers începe să dea roade.
„Dacă ne referim la colecția Zestrea, trebuie să vă spun că există și un simbol vizual pe coperta catalogului, pe care toată lumea îl remarcă. Sunt acolo câteva elemente precum pătratul care face trimitere la «pătratul reginei», dar și cercul descoperit pe o fotă argeșeană, care face trimitere către Univers și către Pământ. Există în acel simbol și coarnele de berbec, despre care se spune că sunt purtătoare de noroc. E un proiect care transmite mesaje la toate nivelurile, inclusiv afectiv, pentru că multe dintre doamnele care au purtat și poartă aceste ținute rezonează cu ele și afectiv. Piesele trezesc emoții, amintiri ale bunicii care țesea, ale familiei care a creat zestrea personală a fiecăreia și cred că este încă un beneficiu al acestui proiect – beneficiul afectiv.”
Liliana Țuroiu are, la rândul său, amintiri emoționante din copilărie. „Mama îmi cumpăra săptămânal câte un metru de material şi reuşeam să fac în fiecare săptămână câte o ţinută pentru mine, pentru păpuşi sau pentru sora mea mai mică. Lucruri pe care le-am păstrat. Multe dintre lucrurile pe care le-am făcut atunci s-au dezvoltat în interiorul meu ca om. Contează enorm ceea ce se întâmplă în copilărie. Cred că vocația artistică – moștenită, se pare, de la cei doi bunici ai mei – a fost mai puternică decât pasiunea pentru matematică. Am absolvit ca șefă de promoție Facultatea de Arte Decorative. Au urmat apoi un master și un doctorat în estetică.”

 „DACĂ FRUMOSUL POATE FI REINVENTAT, TU AI REUŞIT!”

Pe Liliana Țuroiu o bucură enorm că Zestrea a devenit un curent, cu atât mai mult cu cât tinerii sunt foarte atenți la ce a realizat: „Am primit feedbackuri extraordinare, mai ales de la tineri din străinătate.”
Probabil unul dintre cele mai frumoase momente din viața ei rămâne întâlnirea cu maestrul Gheorghe Zamfir: „Mi-a spus că «nu crede să fi văzut vreodată ceva mai simplu și mai frumos, iar dacă frumosul mai poate fi reinventat, tu ai reușit!» Cred că Zestrea așa a început: să spună lucrurile altfel. Iar eu voi continua, ca artist, să descopăr diverse feluri în care putem vorbi despre tot ce înseamnă România, români, sentimente românești, valori românești, patrimoniu cultural românesc!”.

Articol preluat din numărul 234/februarie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici  

0 comentarii 1118 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter