Actual

Șase principii pentru a construi o afacere de familie solidă – de la Florin Madar, CEO-ul grupului Temad

Daniela Oancea › Vin, 2016-08-19 11:27
În cazul în care acționarii unei afaceri antreprenoriale au părţi relativ egale într-o firmă, cel mai rău lucru este ca unul dintre ei să încerce să-şi impună viziunea „cu forţa”, fără a ţine seama de ceilalţi asociaţi. Divergenţele de opinie se pot rezolva numai prin dialog și comunicare adecvate. În opinia lui Florin Madar, CEO-ul grupului Temad, personalităţile complementare ar putea avea cel mai mare randament într-o asociere dacă se pot armoniza, în primul rând, prin recunoaşterea meritelor fiecăruia.
Florin Madar, Director general...

În cazul acestei afaceri, hotărârile cu risc mai ridicat au fost luate în mai mare măsură de fostul său asociat principal. După despărţirea de acesta însă, ca asociat unic, Madar s-a văzut nevoit să ia singur toate deciziile.

Începuturi haotice

Prima parte a anilor '90 a fost caracterizată de schimbări economice și sociale radicale, iar cei care voiau să fie antreprenori erau priviţi de către cei din jur‒ inclusiv de familie ‒ ca fiind „un pic nebuni”. Din fericire pentru Florin Madar, familia a acceptat această nebunie şi i-a oferit încă de la început sprijin necondiţionat. Madar spune că nu au început cu trei-patru angajaţi, așa cum scrie presa, ci au fost trei asociaţi. „Nu ne-am fi permis niciun angajat la început. În primul an, nici noi, patronii, nu eram foarte siguri că ne vom putea plăti salariile la sfârşitul lunii.”

„În acei ani, toată lumea care începea o activitate privată făcea ‒ sau încerca ‒ să facă comerţ. Aşa am început şi noi să facem comerţ cu ce se nimerea, de la textile, piese de schimb auto la alimente, utilaje etc.” Distribuţia de adevizi ‒ în acest moment cea mai importantă parte a afacerii ‒ au început-o în 1993, „mai mult din întâmplare, decât după un plan". Distribuţia serioasă de materiale auxiliare pentru construcţii a demarat prin anii 1997-1998, „când aveau deja, cel puţin, o idee de strategie de business".

La început de tot însă, cei trei asociaţi făceau de toate. „Specializarea” fiecăruia era mai mult legată de timpul disponibil şi ținea de personalitatea fiecăruia. „Eu, ca economist, cu ceva experienţă în comerţul internaţional, mă ocupam cu achiziţiile din import. Unul dintre acționari, care avea o personalitate foarte puternică, se ocupa de relaţiile legate de clienţi, transport, reparaţii auto; celălalt de relaţiile cu autorităţile.”

Florin Madar povestește că în perioada 1991-1999 s-a asociat cu diferite persoane, dar că a avut un asociat constant, cu care de altfel a şi început aventura antreprenorială şi căruia îi datorează, în bună măsură, decizia de a-și fi abandonat statutul de angajat pentru activitatea pe cont propriu. În decursul utimilor ani ai decadei '90, viziunile lor au început să difere şi în 1999 au hotărât să se despartă și să își separe activităţile. Madar a preluat partea de distribuţie de materiale auxiliare de construcţie.

O afacere de milioane

„Începând cu acel moment am construit, practic, ca unic asociat, reţeaua de 14 filiale din ţară şi un joint venture în Republica Moldova, am dezvoltat şi am diversificat baza de produse, de furnizori şi de clienţi. Ideea de a investi într-o linie de producţie pentru plasa din fibră de sticlă a venit de la echipa de vânzări şi de management.” În 1999 aveau 12 angajaţi şi o cifră de afaceri de 1,3 milioane de euro, astăzi grupul Temad are 220 angajaţi și o cifră de afaceri de 30 de milioane de euro.

Iată câteva dintre principiile pe baza cărora, în ciuda oricăror obstacole sau divergențe intervenite între acționari, Florin Madar e convins că poți construi o afacere antreprenorială de milioane:

- nimic nu se obţine fără muncă;

- fii un exemplu pentru toţi cei cu care lucrezi. Trebuie ca tu să respecţi regulile pentru ca aceste reguli să fie respectate de către angajaţi. Dacă vrei să fii respectat, trebuie să respecţi;

- oamenii sunt esenţiali. Oamenii să fie respectaţi în primul rând ca oameni şi după aceea ca angajaţi;

- fii corect cu toţi partenerii din afacere: asociaţi, angajați, furnizori, clienţi, stat;

- respectă-ți cuvântul dat înainte de orice;

- sprijinul familiei este esenţial, chiar dacă nu este implicată, la un anumit moment, direct în afacere. 

0 comentarii 1136 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter