Actual, Specialist

Roxana Rugină e în TOP 100 lideri ai inovației din Europa Centrală și de Est

Luiza Gireadă › Vin, 2017-02-03 11:43
Programarea sau IT-ul nu sunt doar pentru cei care au absolvit o facultate de matematică sau informatică. Roxana Rugină, absolventă de Comunicare, e dovada vie: a urmat un curs intensiv în Franța – dedicat categoriilor sociale mai puțin prezente în IT și digital –, apoi a adus modelul de business social în România.
 

Datorită ei și start-up-ului ei Simplon România absolvenți de Muzică sau Geografie și tineri fără studii superioare și-au găsit de lucru în acest domeniu, unul dintre cele mai bine remunerate din România, câteodată fără să plătească nimic pentru cursuri.

Roxana Rugină – unul dintre românii incluși pe lista din acest an a celor 100 de lideri inovatori din Europa Centrală și de Est, în cadrul proiectului New Europe 100 (NE100), organizat de Res Publica, împreună cu Visegrad Fund, Google și Financial Times – și-a petrecut ultimii ani învățându-i pe copii să programeze, explicându-le unor tineri din Africa ce înseamnă antreprenoriatul sau selectându-i pe românii care să urmeze gratuit cursurile Simplon cu ajutorul cărora să-și găsească un loc de muncă.
Cursurile, inspirate de cele organizate în Franța, durează de la 3 zile până la 6 luni. Unele sunt de introducere în anumite tehnologii, cu rolul de a-i orienta pe participanți în IT, altele oferă specializare pe un anumit limbaj, framework sau tip de tehnologie.

„Avem cursuri cu taxă de participare pentru a ne asigura că participanții vor veni până la final și oferim burse pentru persoanele cu dificultăți care demonstrează că își doresc și chiar au nevoie de un anumit curs.” În alegerea cursanților se ține cont de nevoia de recalificare, de interesul pentru domeniu și tehnologie, dar și de gândirea logică și matematică, de motivația, flexibilitatea și autonomia candidaților. „Cred că oricine are capacitatea să învețe programare, dar nu toată lumea reușește. Dacă ești un bun autodidact, mai ai nevoie de foarte multă muncă, curiozitate, timp, dedicare, ambiție și o lipsă de respect sănătoasă pentru cei care spun că este imposibil.” Cursurile intensive se adresează în special tinerilor sub 25 de ani, fără diplome de studii superioare, celor care au nevoie de o calificare sau sunt şomeri în căutare de lucru, fetelor şi femeilor, celor care vin din mediul rural sau din familii cu venituri mici. De fapt, tuturor celor subreprezentaţi în IT.

„Ce ne dorim este să oferim tuturor o șansă la o carieră IT sau baza pentru a dezvolta o afacere în domeniul tehnologiei. Facem asta și cu copiii, la Digital Kids, și cu adulții prin programe de formare, cursuri intensive și workshopuri, programe de reorientare în carieră și dezvoltare a antreprenoriatului în IT.” În 2016 au susținut traininguri în Africa și în Europa în mai multe țări și vor să continue și în această direcție. „În ceea ce privește dev bootcamp-urile, cererea crește și am înregistrat până acum 225 de aplicații. Din păcate, doar 10% dintre candidați sunt selectați pentru cursurile intensive pe care le putem susține din fonduri proprii.” În prezent, cel mai mult se dezvoltă programele dedicate copiilor. Până acum au oferit cursuri la peste 750 de copii. Pentru ei dezvoltă în continuare cursurile săptămânale de programare și de robotică, ce vor fi duse și în zona rurală în 2017.
 
GRAD DE ANGAJARE DUPĂ ABSOLVIRE: 100%

După bootcamp, toți absolvenţii cursurilor au fost angajaţi sau au deschis un startup în domeniul IT, spune Roxana. Ceea ce e surprinzător având în vedere că unii dintre ei au pornit de la zero, la începutul cursului, în construirea carierei în IT. Marius urma un masterat la Academia de Muzică atunci când a aplicat la Simplon. Își dorea să învețe programare ca să dezvolte aplicații în domeniul muzicii. Astăzi este developer Ruby on Rails și lucrează la o aplicație care te ajută să detectezi cancerul de piele cu ajutorul unui smartphone.
„Din experienţa bootcampului anterior, avem exemple frumoase de oameni care au renunţat să plece la muncă în Anglia pentru a urma cursurile noastre în speranţa că pot reuşi şi acasă. Am avut tineri care studiau la Conservator, la Geografie sau la alte specializări cu care greu poți găsi un echilibru financiar în România sau chiar nu îți oferă nicio perspectivă”, povestește tânăra antreprenoare. „Pe lângă adulți, avem copii de nouă ani care programează aplicații pentru a controla roboțeii cu care facem întreceri sau pentru a livra pizza bunicii care e la pat.”
 
CUM DEVINE UN COMUNICATOR IT-IST

Roxana este absolventă de SNSPA – Relații Publice și Comunicare și a lucrat opt ani în marketing și publicitate. În România a fost PR Manager într-o agenție de publicitate din București, înainte de a pleca la Paris pentru a-și continua studiile. A urmat un master de Spectacol, Mass Media la Centrul de Excelență în Studiul Imaginii și un altul în Industrii Creative, la Paris VIII. Pe piața muncii a trebuit să o ia de la zero odată ajunsă în capitala Franței. A organizat evenimente la început, când nu știa bine limba, a făcut vânzări, dar și marketing digital, ca freelancer. „Cu o specializare în marketing și comunicare, am avut ocazia să lucrez cu clienți din foarte multe industrii și domenii – IT&C, sănătate, imobiliare, cultură, educație – și de foarte multe feluri: de la instituții guvernamentale până la ONG-uri și start-up-uri. Toate experiențele m-au ajutat să învăț multe despre oameni, management și echipe. Cel mai mult m-au ajutat să-mi dau seama ce nu vreau să fac și că vreau să cresc o afacere și echipe care fac imposibilul posibil.”

Cum a ajuns de la comunicare la tehnologie? „Din curiozitate și din dorința de a învăța ceva nou”, explică acum Roxana. Pasiunea pentru tehnologie, noile media și interdisciplinaritate au apropiat-o din ce în ce mai mult de domeniul digital, web development și, în final, programare. „În Paris, am lucrat atât în domeniul cultural, cât și ca freelancer pe marketing digital. Cu fiecare client nou, trebuia să învăț și să folosesc tool-uri noi pentru a transforma ideile lor și a le adapta mediului digital. Mi-a plăcut foarte mult să dezvolt site-uri, așa că am început să caut cursuri online de programare.”
Când a fost selectată în prima generație Simplon din Franța, a simțit că „acolo e locul ei, printre techies și geeks”. Cursul o pregătea pe parcursul a șase luni pentru a deveni developer web. Dar era mai mult decât atât și i-a schimbat cursul vieții: s-a întors în țară, dornică să aplice modelul și la noi, ca antreprenor al unui start-up cu impact social. „Modelul lor era diferit de altele prin faptul că se adresează unor categorii mai puțin prezente în domeniul IT și digital: femei, persoane cu handicap, șomeri, tineri cu background în alt domeniu sau care au abandonat școala. Propunerea îndrăzneață cu care au lansat programul nu consta în cursuri gratuite, ci plătite. Pe principiul: tu vii, dai ce ai mai bun, iar noi te plătim ca să poți doar să înveți. Pe lângă această formă de susținere, modelul lor de învățare accelerată venea la pachet cu orientarea profesională fie într-o carieră IT, fie în zona de antreprenoriat și start-up-uri.”

Simplon le oferă participanților și consiliere în carieră și training pe partea de softskills –comunicare, lucru în echipă, public speaking, product management, leadership. Viziunea este de a aduce mai multă diversitate în domeniul digital. „Prin programele educaționale vrem să oferim acest set de competențe din domeniul IT tuturor, făcând limbajul programării accesibil unui grup mai larg de oameni – care nu au trecut prin sistemul universitar tradițional de informatică și calculatoare. Simplon oferă acces la cunoștințe practice și formare profesională acelor persoane care nu au ales un parcurs tehnic, dar au toate calitățile necesare și ambiția pentru a reuși în domeniul IT.”
 
PROGRAMUL CARE TE PUNE PE UN DRUM NOU

Numărul angajaților din IT în România este în continuă creștere, dar necesarul e și mai mare. 90.000 oameni lucrează în acest domeniu în prezent, potrivit estimărilor Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii. „Dacă am avea 120.000–140.000 de angajați, toți ar avea de muncă astăzi”, spunea președintele ANIS, Teodor Blidăruș, la jumătatea anului. Și Cristian Ivănuș, președintele Asociației Profesioniștilor în Business Process Management, afirma recent că România are un deficit de 50.000 de oameni pe piața muncii în sectorul IT. Salariile sunt, de asemenea, mult mai mari decât în alte domenii. Problema rămâne pregătirea profesională a cât mai multor oameni, nu doar a celor care de la început s-au orientat către o astfel de carieră. Roxana Rugină spune că România are un avantaj strategic față de alte țări din Vest și că ar fi păcat să nu îl păstrăm prin încurajarea programelor de tip Simplon în cât mai multe orașe.
„Avem foarte mulți programatori care ar putea preda oricărui tânăr, chiar și cuiva de la țară sau într-un oraș mic de unde singura perspectivă pare să fie un job pe șantierul din Germania. Cu o conexiune la internet ar putea învăța ce se predă la MIT. Cred că internetul nu ne lipsește în România, dar, ca să folosim la maximum tehnologia și resursele existente, e nevoie să investim mai mult în programe precum Simplon.” Trainerii start-up-ului din România sunt developeri cu experiență de 5–10 ani, unii dintre ei plătiți, dar alții care lucrează voluntar, din dorința de a se dezvolta și în această direcție și a-i ajuta pe alții.

Roxana s-a născut la Brăila și a studiat întâi la București, dar când s-a reîntors în țară a ales Clujul, datorită ecosistemului IT foarte activ și comunităților de programatori, dar și din motive afective. Bineînțeles, și în alte orașe ar fi nevoie de astfel de programe, dar Roxana spune că deocamdată nu are nici resursele pentru a se extinde și nici nu a primit semnale de interes din partea unor reprezentanți locali. Sunt mai degrabă interesate de modelul Simplon comunitățile din țările vecine. „Ca orice start-up, suntem încă în căutarea modelului de business și cred că în etapa aceasta este greu să ne gândim la replicare fără un partener mare sau o finanțare care să ne permită să dezvoltăm o echipă și procesele interne pentru a continua să oferim programe și produse educaționale de calitate. O altă componentă de care depinde dezvoltarea modelului în alte orașe este parteneriatul cu reprezentanți locali care pot gestiona și integra conceptul pe piața locală. Avem cereri mai ales din alte țări din Europa Centrală și de Est, unde există nu doar interes, dar și resursele și partenerii necesari pentru a testa modelul cu un program-pilot.”
 

“Sunt adepta multispecializării şi văd avantajul persoanelor care aleg mai mult decât un domeniu în care se specializează, atunci când polenizează un domeniu folosind cunoştinţele lor din alt domeniu. Cred că aşa putem inova, aduce soluţii şi perspective noi” –
ROXANA RUGINĂ

Simplon a fost adus în România în 2014. În primul an s-au organizat peste 40 de evenimente, cu 1.766 de participanţi. În 2015 au fost implicaţi în proiecte mai mari, chiar internaţionale, precum Africa Code Week, cu peste 90.000 de beneficiari ai unor cursuri de introducere în programare. Tot în 2015 au contribuit la organizarea a peste 57 de evenimente în ţară şi au oferit 51 de cursuri de programare pentru 350 de beneficiari direcţi din Cluj.

“Modelul Simplon este unul de business social, aşadar profitul este reinvestit în proiectele pe care le desfăşurăm. Adaptarea modelului din Franţa în România a fost şi este partea cea mai dificilă. De la început, am testat mai multe modele, am avut foarte multe discuţii şi, ca să validăm soluţia şi să oferim produsul potrivit pentru profiluri diferite, cu nevoi diferite, am investit în echipă, în dezvoltarea comunităţii şi în procesul de recrutare şi eficientizare a acestuia”, adaugă Roxana Rugină.


Acest articol a fost publicat in Revista CARIERE Nr. 233/decembrie 2016. Pentru detalii legate de abonare,
click aici    
 
 
 
 

0 comentarii 2700 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter