Piața Muncii/Employment

Era digitală aduce muncii mai multă valoare adăugată

Laura Ştefan › Joi, 2018-01-04 13:00
Trecerea de la modelul analogic la cel digital este o provocare cu impact major asupra felului în care se (re)defineşte o întreagă profesie, cea a serviciilor financiare.
Foto: Unsplash

Dincolo de procesul tehnic, digitalizarea înseamnă un nou mod de a structura şi a ne raporta la relaţiile din companie – de la interacţiunea cu clienţii la recrutarea şi motivarea angajaţilor, la procesele operaţionale. Înainte de schimbarea modelului de business, digitalizarea porneşte însă de la funcţiile suport (financiar, HR, achiziţii etc.)

Accentul se mută pe analiză și interpretare, deci valoare adăugată mai mare

În domeniul contabilităţii, trecerea de la analog la digital modifică procesele de lucru - documentele sunt digitalizate, se renunţă la hârtie, se automatizează procesarea datelor, iar accentul se mută pe analiză şi interpretare, mai degrabă decât pe introducerea datelor în contabilitate. Interacţiunea cu principalul utilizator de informaţie contabilă – managementul – se schimbă; este din ce în ce mai importantă furnizarea datelor în timp real, prin dashboard-uri cu indicatori financiari.

Cum îşi asumă angajaţii digitalizarea

Orice schimbare necesită dobândirea unor abilităţi noi, un nou mindset şi ieşirea din zona de confort. Atâta timp cât avantajele automatizării sunt evidente nu doar pentru management, dar şi pentru contabili, rezistenţa la schimbare se reduce considerabil.

În comparaţie cu angajaţii mai tineri, mai expuşi tehnologizării, există o oarecare reticenţă din partea contabililor cu experienţă în a avea deplină încredere în produsul livrabil de un sistem automatizat. Acceptarea acestora din urmă vine însă după testarea şi validarea sistemelor. Rezistenţa la schimbare trebuie înlocuită încet cu încrederea în eficiența sistemelor şi cu conştientizarea avantajelor pe care automatizarea le aduce în activităţile operaţionale. Cel mai uşor de remarcat este eliberarea agendei zilnice în favoarea unor activităţi cu valoare adăugată mai mare şi mai provocatoare din punct de vedere profesional.

Evident că departamentele contabile la nivel local au trecut prin restructurări şi redefiniri ale activităţilor. Acest lucru a adus cu sine frustrarea şi debusolarea contabilului şi acceptarea ideii că un sistem înlocuieşte munca unui departament întreg. Am văzut cum astfel de schimbări ajunse la nivel local prin directive de la grup nu au fost susţinute de pregătirea anterioară a schimbării; multe departamente contabile locale au fost desfiinţate sau restrânse la câteva persoane. Au fost puţine cazurile în care s-a luat în considerare reconversia profesională a celor afectaţi.

Ceea ce nu se schimbă niciodată sunt logica şi principiile contabile

Din punct de vedere tehnic, accentul se mută de pe procesarea rapidă şi corectă a datelor contabile pe analiză şi interpretarea indicatorilor financiari. Prin urmare, este necesar un transfer de cunoştinţe în acest sens, există traininguri accesibile pentru angajatori. Pe lângă aspectele tehnice, angajatorii acordă în special atenţie îmbunătăţirii abilităţilor de comunicare, esenţiale în noua paradigmă digitală. Ceea ce nu se schimbă niciodată sunt logica şi principiile contabile. Dincolo de orice sistem folosit, acestea rămân aceleaşi.

Strategiile de management al schimbării sunt vitale

În contextul digitalizării, sunt vitale strategiile de management al schimbării la nivelul proceselor operaţionale, dar şi al relaţiilor dintre angajaţi, dintre angajaţi şi companie şi angajaţi şi clienţi sau furnizori. Contabilitatea e unul dintre domeniile cu cel mai mare grad de robotizare în viitor.

Dacă vorbim despre companiile care oferă servicii de contabilitate, cred că există deja preocupare pentru automatizarea şi digitalizarea proceselor operaţionale, precum şi pentru îmbunătăţirea interacţiunii pe care clienţii o au cu compania.

Pentru companiile care au departamente interne de contabilitate, efortul financiar pentru schimbarea sistemelor contabile existente este unul substanţial, care trebuie bugetat şi asumat, luând în calcul rezultatele pe termen mediu şi lung şi raportul cost vs beneficiu.


În 2010, Laura Ștefan s-a alăturat echipei Accace, fiind responsabilă de organizarea și coordonarea serviciilor de contabilitate și salarizare pentru clienţii din România. Acum deţine funcția de director executiv și se ocupă de organizarea echipei locale și de dezvoltarea portofoliului de clienți în România. Este membră a organizațiilor profesionale internaționale și locale – ACCA, Camera Consultanților Fiscali și Corpul Experților Contabili.

Articol preluat din numărul 242/noiembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click AICI.

0 comentarii 588 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter