Piața Muncii/Employment

Desenând viitorul. Speranța de carieră a copiilor, "limitată de stereotipuri și cadrul social"

Dana Badea › Sâm, 2018-04-07 12:35
Desenând viitorul, cel mai mare studiu de acest fel efectuat vreodată, a cerut copiilor din școala primară cu vârsta cuprinsă între șapte și unsprezece ani să deseneze o imagine a meseriei pe care doresc să o facă atunci când vor fi mari. Studiul a generat câteva descoperiri semnificative, subliniind faptul că de la o vârstă fragedă copiii își creează un stereotip privind locurile de muncă, în funcție de gen iar opțiunile de carieră se bazează pe aceste ipoteze: majoritatea băieților își doresc să fie sportivi de performanță iar fetele profesori, planuri care nu coincid deloc cu cererea de pe piața muncii din următorii 10 ani. 
sursa: pixabay

 Atenție părinți! Mai mult de jumătate dintre copiii români participanți la un studiu internațional numit „Desenând viitorul”, prezentat la Davos, au indicat ca sursă de inspirație în cariera lor televiziunea, radioul și filmul, în lipsa unor modele din familie sau din școală.

***
Ce vrei să te faci când vei fi mare?

Desenând viitorul, cel mai mare studiu de acest fel efectuat vreodată, a cerut copiilor din școala primară cu vârsta cuprinsă între șapte și unsprezece ani să deseneze o imagine a meseriei pe care doresc să o facă atunci când vor fi mari. Peste 20.000 de răspunsuri au fost primite de la copii din școli din Marea Britanie și de la nivel internațional.

Rezultatele studiului arată diferențe mari dintre aspirațiile copiilor și felul în care se va dezvolta piata muncii în următorii 10 ani. Majoritatea job-urilor pe care și le doresc copiii sunt sportiv la băieți și profesor la fetițe. China se pare că este singura țară unde job-urile din știință apar în gândurile copiilor. (dintre țările participante la studiu, desigur)
Speranțele de carieră ale copiilor sunt adesea bazate pe stereotipuri de gen, cadrul socio-economic și pe televiziune.

Treisprezece mii de elevi din Marea Britanie, cu vârsta cuprinsă între 7 și 11 ani, au luat parte la proiectul „Drawing the future” și peste 20.000 de studenți la nivel internațional. Sportiv sau sportivă a fost cea mai populară carieră generală pentru copiii britanici, desenată de 21% dintre copiii participanți la studiu.

Ce spun copii din România participanți la studiu

Din România au participat la cercetare 292 de copii de la două școli gimnaziale din Bacău. (A adunat datele învățător Mirela Spiță – Scoala Gimnazială, Bacău, România)
Au fost 292 de răspunsuri din partea a două școli: 41% dintre respondenți au fost băieți, iar cei mai mulți aveau vârsta de 7-9 ani (81%).

Cele mai populare dorințe de cariere ale copiilor români sunt extrem de concentrate în câteva ocupații, la fel ca în multe alte țări, de obicei cele care vizează celebrități (sportiv / sportivă la 15%), cariere tradiționale (doctor 16% și veterinar 12%), serviciu public (polițist 10%, profesor 20%).
73% dintre respondenți au selectat una dintre aceste cinci cariere.

Preferințe de carieră bazate pe gen

Diferențe semnificative de gen apar în cele mai frecvente aspirații de carieră (Tabelul 20).
Doctor sau profesor sunt opțiuni comune alese de mai mult de 5% dintre copii. Băieții au tendința de a prioritiza carierele extrem de active, cum ar fi forțele armate și sport, precum și carierele tehnice inginerie sau arhitectură. Fetele, prin contrast, au tendința de a acorda prioritate carierelor de cântăreață, artist sau designer de modă.

La întrebarea pe cine cunoști că lucrează în domeniul pe care l-ai ales, 43% dintre respondenți au indicat că știu pe cineva care lucrează în domeniu, în majoritatea cazurilor un părinte / tutore (38%) sau un membru al personalului școlii (27%). În cazul în care nu au cunoscut pe cineva, ei au spus că au auzit despre jobul respectiv la posturile de televiziune / film / radio (57%).

sursa: Drawing the future

Materia de studiu favorită

La această întrebare, matematica domină răspunsurile la 49% (atât pentru băieți, cât și pentru fete), urmată de educația fizică (preferată de 23% dintre băieți) și limba română (preferată de 17% dintre fete).

Conform analizei CEDEFOP a pieței muncii din România, 60% din populație lucrează în agricultură, silvicultură și pescuit și încă 20% în roluri tehnice. Zonele cheie de creștere sunt distribuția și transportul, precum și afaceri și servicii. În raport se arată că „Este greu de relaționat acest lucru cu funcțiile de serviciu public alese în primul rând de copii ca și cariere preferate”.

Părerea specialistului: Suzana Gras psihoterapeut de familie (foto)

„Cred că sunt cel puțin două perspective din care este util să abordăm dezvoltarea profesională a copiilor: pe de o parte e nevoie să luăm în considerare ce învață copiii de la adulții semnificativi din viața lor și felul în care aceștia se constituie ca modele de urmat, iar pe de altă parte e nevoie să examinăm abilitățile de care ei au nevoie pentru a ajunge la o maturitate profesională satisfăcătoare.

Să discutăm mai întâi despre chestiunea modelelor. Copiii învață prin imitație. Ei absorb ca un burete, de când se nasc, informațiile livrate direct sau indirect de adulții pe lângă care își petrec timpul. Un părinte încântat și mulțumit de viața sa profesională, curajos în a face schimbări și în a se dezvolta, care poate echilibra viața sa profesională cu relațiile de familie, astfel încât una să fie resursă pentru cealaltă, va transmite acest model copilui său. Dar același lucru îl va face și un părinte istovit, blazat, nemulțumit sau înghețat profesional. Așa că, poate cel mai bun lucru pe care îl putem face este să ne îngrijim de propria viață profesională astfel încât să fim noi înșine acel exemplu pe care am vrea să îl urmeze copilul nostru. Știu că nu sună prea încântător, dar copiii ne pun pe acest piedestal parental, așa că avem responsabilitatea de a le oferi un model bun de urmat. Nu unul perfect, dar unul realist și folositor”.

Metodologie de lucru

Studiul „Drawing the future" a folosit un șablon simplu, a combinat desenul, alături de o serie de întrebări-cheie, pentru a înțelege mai bine ce poate să modeleze aspirațiile pe care unii copii le dețin.   
                                                                                                                                                    
Sondajul a cuprins întrebări despre genul, etnia, subiectul preferat și dacă știau pe cineva care a făcut acea meserie/slujbă și, dacă nu, de ce și-au ales-o.

Cercetarea a generat câteva descoperiri semnificative, subliniind faptul că de la o vârstă fragedă copiii au deseori idei sofisticate despre ce își doresc să devină atunci când vor fi mari. Constatările arată că, de la o vârstă fragedă, copiii își creează un stereotip privind locurile de muncă, în funcție de gen iar opțiunile de carieră se bazează pe aceste ipoteze, cu majoritatea băieților care-și doresc să fie sportivi de performanță și fete care doresc să fie profesori. Iar concluziile au implicații pentru toți cei care încearcă să îmbunătățească mobilitatea socială: aspirațiile pentru carieră ale copiilor sunt cel mai adesea influențate de persoane pe care le știu - părinții și prietenii părinților, vedete din televiziune și mass-media.

Îngrijorător, potrivit studiului, este că mai puțin de 1% dintre copii au auzit despre meseria respectivă de la persoane aflate în câmpul muncii, care să vină să le povestească în școală.
Și sondajul arată clar pentru prima dată că aceasta este o problemă globală. Abia în ultimii ani, aspirațiile de carieră pe care copiii încep să le formeze încă din primii  ani de viață au primit o atenție serioasă din partea factorilor de decizie politică. Lucru care se întâmplă în ciuda studiilor din ultimele decenii, care au ajuns la aceeași concluzie; percepțiile pe care le au copiii cu privire la anumite locuri de muncă și cariere se formează și, uneori, se cimentează la o vârstă fragedă. „Poate că cea mai îngrijorătoare concluzie a sondajului Drawing the Future arată viziunea îngustată a copiilor din medii defavorizate privind viitorul lor. Modul de conștientizare a acestor copii rămâne adesea limitat la locurile de muncă ale părinților lor și acest lucru este valabil în toate țările participante la studiu, cu excepția Ugandei și Zambiei, unde profesorii au fost cei mai mari influențatori. - afirmă ANDREAS SCHLEICHER Director de educație și competențe, OECD.

Soluții:

Education and Employers a pilotat un program, numit Primary Futures, prin intermediul căruia a gasit voluntari din companii care au mers la scoli și au prezentat ce anume fac ei la muncă. 

*********
Studiul „Drawing the Future” a fost implementat de organizația Education and Employers din UK și a fost lansat la întâlnirea World Economic Forum de la Davos de anul acesta.

Acest articol este scris în colaborare cu Future Makers, program național de educație antreprenorială și competiție de idei de business, prin care crează un spaţiu de conversaţie despre cum vor evolua diferite industrii şi ce tipuri de soluţii trebuie să construiască împreună, oferind conectare internațională, ateliere de antreprenoriat, mentorat și premii în valoare de 20.000 de euro. Mai multe detalii despre ateliere și competiție pe www.futuremakers.ro.

0 comentarii 690 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter