Piața Muncii/Employment

Cum te ajută în recrutare o campanie de employer branding

Adriana Coblişan › Joi, 2018-01-18 17:10
În ultimii ani, piața muncii din România s-a transformat radical, ofertele de joburi fiind mai multe decât cererea. Retailul este una dintre industriile care se confruntă cu cele mai mari probleme de recrutare de personal. Ce soluții au companiile?

Oferta locurilor de muncă în piață este foarte mare, competitivitatea angajatorilor crește din ce în ce mai mult, iar expan­siunea continuă a marilor companii de retail deschide anual mii de noi poziții. De asemenea, tinerii au devenit mai puțin interesați de acest domeniu, iar așteptările lor sunt uneori foarte mari, după cum explică Eduard Drăghici - Responsabil Employer Branding, Carrefour România.
Mai mult, candidații au acum o percepție diferită față de job, iar pachetul salarial este considerat doar unul din beneficii. Dincolo de acesta, au devenit importante condițiile de lucru, echipa, oportunitățile de dezvoltare, chiar și sentimentul de apartenență.

Brandul de angajator

Toate tendințele menționate mai sus împing angajatorii din retail să creeze un mediu de lucru mai atractiv, să crească beneficiile și avantajele oferite angajaților. Acest lucru duce la o competitivitate și mai mare a angajatorilor pe piață. Astfel, atragerea talentelor și loializarea angajaților devin pe zi ce trece mai acute, iar eforturile HR-ului și ale managementului se concentrează în această direcție.

Mai exact, organizațiile încearcă să pună mai mult accent pe brandul de angajator și pe consolidarea acestuia. În ultimii doi ani, companiile, altele decât cele din industria IT, au început să comunice considerabil în această direcție, punctual sau prin campanii integrate de comunicare. În același timp, marii angajatori au dezvoltat din ce în ce mai multe acțiuni și proiecte pentru angajații lor.
În Carrefour România, de exemplu, începând cu anul 2017, managementul companiei și-a propus să le prezinte și celor din exterior ce înseamnă munca în cadrul Carrefour – modul în care lucrează, despre ceea ce fac împreună cu echipele. „Vrem să arătăm că suntem mai mult decât o companie de retail, că oferim o experiență continuă de învățare și creștere, într-un context din ce în ce mai dinamic al pieței muncii”, mai spune Eduard Drăghici (foto).

Grupul Carrefour este unul dintre cei mai dinamici angajatori din România. Doar anul acesta, prin deschiderile de noi magazine, a creat aproximativ 1.000 de noi locuri de muncă. „Așadar, brandul de angajator exista, iar strategia noastră era să scoatem în față exemple concrete din organziație și să le aducem pe toate sub umbrela unei noi identități de brand: Lumea Carrefour”, explică Eduard Drăghici.
Înainte de definirea campaniilor de comunicare, și-au propus să răspundă cât mai autentic la următoarele întrebări: „Cine suntem noi?”, „Ce ne definește?”, „Prin ce suntem diferiți de concurenții noștri?”, „De ce alegem să fim parte din Lumea Carrefour?”. Răspunsurile au venit de la angajații din magazine și din sediul central, de la oameni cu 10-15 ani de experiență sau de la proaspăt angajați. „Am început să construim un proiect concentrat pe consolidarea brandului de angajator. Ne-am propus sa fie o campanie despre noi, așa cum suntem, mai noi sau cu vechime, mai tineri sau mai bătrâni, conștiincioși, diferiți, hotărâți să ne facem treaba bine și puși pe glume. Ulterior am creionat și o identitate vizuală și un slogan în care credem și care ne reprezintă: Lumea Carrefour e mai mult. E despre oameni!”
 
Lumea Carrefour: un proiect în două etape

Întregul proiect a fost gândit și lansat în două etape: în primăvară a fost prezentată diversitatea Carrefour sub toate formele ei – a joburilor, a formatelor de magazin și mai ales a oamenilor. Mai exact, peste 50% din totalul angajaților în poziții de management sunt femei, procentul fiind de 43% la nivel de board (unde, din șapte membri, trei sunt femei), 19% din angajați sunt tineri sub 25 ani, dar există şi mulți angajați seniori (peste 200 la nivel de Grup).
A doua etapă a proiectului, desfășurată în toamna 2017, a fost despre mediul și condițiile de lucru din organizație – stabilitate, flexibilitate, autonomie, libertatea de exprimare și transparență în comunicare, ba chiar și reconversie profesională pentru cei care își doresc asta. „Astfel, proiectul de comunicare a fost definit împreună cu colegii noștri din organizație: de la creionarea conceptului și până la sprijinul logistic din magazine. Cu toții au oferit feedbackuri valoroase și idei de neprețuit, iar câțiva curajoși au ales să-și spună propria poveste”, adaugă Eduard Drăghici.
Din punct de vedere vizual, proiectul a însemnat selfie-uri cu angajații; status-uri și hashtag-uri care însoțesc aceste instantanee; elemente grafice în ton cu tagline-ul. Pe scurt, toate materialele realizate își propun să redea atmosfera unei campanii făcute chiar de angajați, în urma propriilor experiențe.

Efectele în recrutare

Rezultatele proiectului se văd atât în interiorul organizației, cât și în piață. Diferite față de campaniile de recrutare, însă, unde rezultatele apar imediat și se văd prin numărul de aplicații și numărul de angajări, campaniile de employer branding contribuie la creșterea engagementului și retenției în intern și la awareness în extern – care abia mai târziu duce la atragerea unor noi candidați și la statutul de angajator dorit pe piața muncii.

„În 2018 ne propunem să continuăm ceea ce am început anul acesta, atât în intern, cât și în extern: să punem accentul pe oameni. Până la urmă, nu campaniile de comunicare și promovare îți consolidează brandul de angajator, ci propriii tăi angajați. Credibilitatea este de partea lor și pot influența oricând un posibil candidat. De asta noi am ales să-i lăsăm pe ei să ne spună povestea și să ne-o ducă mai departe. În esență, lumea noastră chiar e despre oameni și despre experiențele lor”, adaugă Eduard Drăghici.  „Important de menționat este și faptul că promovarea mediului de lucru și a culturii organizaționale (ceea ce facem prin astfel de campanii) ne ajută să atragem candidații potriviți. Cu cât spiritul Carrefour este mai vizibil în extern, cu atât atragem mai mulți candidați care pot lucra, performa și crește armonios alături de noi pe termen mediu și lung”, completează Eduard Drăghici.

Așadar, campaniile i-au ajutat, în primul rând, să consolideze brandul de angajator și să crească vizibilitatea în rândul celor activi pe piața muncii. Bineînțeles, campaniile au avut și un impact imediat în recrutare, iar rezultatele în cifre arată o creștere a interesului candidaților de a lucra în echipa Carrefour: de 3x mai multe accesări pe secțiunea de Cariere a site-ului Carrefour; de 2x mai multe aplicații online și prin Call-Center, față de perioada dinaintea campaniei de promovare a brandului de angajator.


Articol preluat din numărul 243/decembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.  

 
 
 
 

0 comentarii 1128 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter