Piața Muncii/Employment

Cea mai bună metodă de a obţine o mărire substanţială de salariu este să-ţi schimbi jobul – Iată ce poţi să faci înainte de a lua o astfel de decizie

Constantin Pescaru › Joi, 2018-07-12 14:06
Vremurile în care erai fidel toată viaţa unui angajator au apus. Acum, tot mai mulți angajați își schimbă des jobul. Studiile arată nu doar că acest lucru îți poate aduce mai mulți bani la salariu, ci îți oferă și noi oportunități de învățare.

Însă părăsirea unui loc de muncă vine la pachet cu anumite riscuri, pe care trebuie să le evaluezi foarte atent. În acest articol îți vom da câteva idei care te pot ajuta atunci când ești pus în fața unei astfel de decizii.
Foto: Pixabay

Potrivit unui studiu Deloitte realizat la nivel global, la care au participat aproape 10.500 de tineri din 36 de țări, 43% dintre cei ce aparțin generației Millennials plănuiesc să își schimbe jobul în următorii doi ani. Doar 28% anticipează că vor sta la actualul loc de muncă timp de cinci ani.

Mai interesant este faptul că tinerii pleacă aproape întodeauna pe un salariu mai bun, dar nu banii sunt cei care influențează cel mai mult decizia de a rămâne într-o companie. Cel mai important factor este etică; dacă nu se aliniază cu valorile individului, atunci se gândesc să plece repede.

Tinerii vor să lucreze într-o organizație care să contribuie la „the bigger picture”; ei vor să facă lumea mai bună, să simtă că munca lor aduce un aport în a face o schimbare în bine. Cu alte cuvinte, dacă angajatorul lăsă impresia că profitul e cel mai important lucru, atunci tânărul nu va rezona și, prin urmare, nu are cum să-i fie fidel.

Dacă schimbi jobul, există câteva beneficii importante.

Cel mai evident este cel material. O analiză realizată de firma de servicii financiare Nomura arată că schimbarea jobului îţi poate aduce o creştere salarială mai mare decât cea pe care ai primi-o de la angajatorul actual.

Astfel, cei care şi-au schimbat jobul au avut venituri cu 1% mai mari pe an decât cei care au preferat să rămână la actualul loc de muncă. Diferenţa nu pare a fi foarte mare, însă pe termen lung, toţi aceşti bani se adună şi te poţi trezi că salariul tău e mai mic decât al celor care se află pe aceeaşi poziţie ca tine, dar la o altă companie.

Motivul e simplu: cei care îşi schimbă jobul pot negocia salariul mai uşor cu un angajator nou decât cu cel actual. De asemenea, au acces mai uşor la poziţii mai înalte şi mai multe oportunităţi de creştere.

Așa ajungem la cel de-al doilea beneficiu. Un nou loc de muncă te poate ajuta să acumulezi experiența în alte domenii și să dobândești competențe noi.

Nu în ultimul rând, testând apele, îți poți găsi acel angajator care se aliniază cel mai bine cu valorile tale.

Dar există și riscuri atunci când îți schimbi locul de muncă. Cel mai important e legat de stabilitate. Altul este că poți să dai din lac în puț și noul job să fie chiar mai rău decât cel actual.

Pentru a analiza cel mai bine dacă e cazul să faci o schimbare de macaz, iată câteva sfaturi oferite de de la

1. Care sunt motivele tale?
Oamenii își schimbă jobul pentru un salariu mai mare și/sau pentru că simt că nu se potrivesc în cultura organizațională ori că valorile lor nu sunt similare cu cele ale companiei. Este important pentru cel care să gândește să plece să își dea seama care sunt adevăratele motive care îl determină să facă acest pas. De obicei, cei care acceptă o nouă oportunitate sunt mai mulțumiți de decizia lor decât cei care o ratează. Drept urmare, pune-ți pe foaie avantajele și dezavantajele actualului și noului job. Așa vei avea o imagine mai clară a situației.

2. Știi care sunt costurile reale?
Chiar dacă noul job îți va aduce mai mulți bani la salariu și beneficii numeroase, cum stai cu celelalte costuri legate de muncă? Naveta e mai lungă? Ai la dispoziție mijloace de transport? Trebuie să faci mai multe ore suplimentare și să lucrezi în weekend? Vei pleca în mai multe delegații și vei fi mai mult timp departe de familie? Vei plăti taxe mai mari? Contractul e mai avantajos? Trebuie să te gândești la toate aspectele și să îți dai seama ce contează mai mult pentru tine.

Situația din România

În România, ideea de a schimba locul de muncă nu e întâlnită doar la tineri, ci e o tendință generală.

Un studiu realizat de eJobs în 2017 arată că aproape 40% au de gând să părăsească locul de muncă actual. Cercetarea mai arată că doar 23% din români sunt mulţumiţi de locul de muncă actual. Astfel, mai mult de jumătate sunt de părere că este loc de mai bine, iar 23% susţin că nu sunt deloc fericiţi cu jobul actual. Referitor la motivele pentru care românii îşi păstrează locul de muncă din prezent, pe primul loc se află distanţă faţă de casă urmată de siguranţa locului de muncă, de atribuţiile avute şi de echipă alături de care lucrează.  

În plus, românii cu mai multă experiență își schimbă joburile mai des, unul dintre motive fiind acela că unele companii îi concediază pentru a angaja în locul lor tineri.

Tendința reiese și dintr-un studiu realizat de SmartDreamers în 2015, care arată ca un angajat experimentat își schimbă job-urile mai frecvent decât unul la început de carieră, a cărui experiență e de până la cinci ani. Datele extrase arată că domeniul Achizițiilor este cel mai sigur pentru cei care intră în piața muncii, în timp ce garanția păstrării aceluiași loc de muncă în rândul angajaților experimentați este generată de cel al Contabilității. De altfel, per total, persoanele cu un profil tehnic sau economic migrează de la o companie la alta cu 15% mai rar decât se întâmplă în cazul celor din domeniul uman.

Astfel, conform studiului, românii care în prezent fac parte din domeniul Achizițiilor sunt cei mai longevivi din punct de vedere al păstrării aceluiași loc muncă, având o medie de 1.8 job-uri schimbate în primii cinci ani de carieră. La polul opus se află Jurnalismul și Publicitatea, ambele cu o rată de 3.1 job-uri schimbate în acești cinci ani. Dacă în cazul Jurnalismului această medie este construită dintr-o egalitate aproape perfectă a celor generate de subdomeniile branșei, în Publicitate lucurile sunt diferite. Concret, aspiranții la poziția de Copywriter sunt cei care se obișnuiesc cel mai puțin cu o echipă, fiind nevoiți să înlocuiască o echipă de aproximativ patru ori în aceeași perioadă menționată anterior, cu 43% mai mult decât cei care se ocupă de branding, cel mai sigur subdomeniu al Publicității.

De altfel, nici în Marketing (3), Serviciu Clienți (2,9) sau Vânzări (2,8) stabilitatea profesională nu joacă un rol important. Pe următoarele locuri găsim domeniile Administrativ și HR, cu o medie de 2.7 respectiv 2.6 locuri de muncă schimbate. Contabilitatea (2,6), IT-ul (2,5) și Financiarul (2,4) sunt cele care se apropie cel mai mult de Achiziții, ocupantul primei poziții. Un alt domeniu care merită amintit este cel al Transporturilor, chiar dacă atractivitatea acestuia se dovedește a fi mai mică decât în cazul celor menționate anterior. Cu toate acestea, cei care aleg să își construiască o carieră în Transporturi nu vor schimba, conform statisticilor, mai mult de două job-uri în primii cinci ani.

Seniorii, și mai mobili pe piața muncii

Aparent contrar așteptărilor, cei care ajung la o maturitate profesională sunt și cei care își schimbă cel mai des locul de muncă. Astfel, în raport cu situația din primii cinci ani, se poate observa o creștere cu aproximativ nouă procente, tradusă prin faptul că angajații de nivel mediu și senior au o și mai mare instabilitate la serviciu. O potențială explicație ar fi că, într-o piață foarte nesigură, în care angajatorii preferă de multe ori să salveze din buget sacrificând experiența, seniorii sunt înlocuiți cu cei tineri, al căror scurt sau inexistent istoric din CV nu le permite să emită prea mari pretenții financiare.

Pe de altă parte, șansele unui angajat cu experiență de a obține o mărire substanțială de salariu în cadrul aceleiași companii sunt mult mai reduse decât la una concurentă, acolo unde cunoștințele acumulate la firma rivală devin foarte valoroase. În plus, există domenii în care schimbarea e necesară din cauza lipsei de motivație la un anumit loc de muncă. Unul dintre ele îl reprezintă Vânzările, acolo unde păstrarea entuziasmului e mai dificilă atunci când trecerea prin situații demotivante este mult mai frecventă decât la început de carieră.


CITEŞTE ŞI: Criza mijlocului de carieră 


De altfel, se înregistrează și o creștere de 18% a mediei de job-uri schimbate de seniorii din acest domeniu, în raport cu juniorii din aceeași arie de activitate. Domeniul Transporturilor, ocupantul locului doi în primii cinci ani de zile, e singurul care întrece Vânzările la capitolul creștere de instabilitate post junioriat, ajungând de la o medie de două job-uri înlocuite la una de 2,9, adică cu 45% mai mult decât la început de carieră. Nici HR-ul (15%), Financiarul (13%) sau IT-ul (12%) nu sunt departe de Vânzări, în timp ce doar Administrativul, Jurnalismul și Contabilitatea arată o scădere, cel din urmă înregistrând și cel mai mare procent de diferență în favoarea seniorilor, 8%.

Studiul a fost efectuat pe un eșantion de 15.000 de CV-uri. 

Decizia îţi aparţine, dar trebuie să fii sincer şi clar legat de motivele pentru care ai plecat

Mai e un aspect de luat în calcul: recrutorii au o dilemă atât în ceea ce îi privește pe cei care își schimbă joburile prea des, cât și pe cei care au lucrat mult timp la un singur angajator. Aceasta e o falsă problemă, căci răspunsul la întrebarea “cât de des trebuie să îți schimbi jobul” depinde de fiecare în parte.

Tocmai de aceea e recomandat să explici foarte clar în CV competențele acumulate la fiecare job și, în cadrul interviului, motivele pentru care ai decis să pleci. Căci, până la urmă, te poți dezvolta din punct de vedere profesional și la un singur loc de muncă, de exemplu, prin a lucra în mai multe departamente sau la diverse proiecte.

Deci depinde doar de tine să decizi dacă îți poți îmbunătăți viața la actualul loc de muncă sau e mai bine să schimbi barca. 

0 comentarii 941 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter