Companii, Actual, Piața Muncii/Employment

Pantofii Louis Vuitton sunt produşi la Cisnădie: Detalii din interiorul fabricii, publicate de The Guardian

Constantin Pescaru › Lun, 2017-06-19 10:54
Pantofii Louis Vuitton, care sunt vânduţi la preţuri cuprinse intre 570 şi 2.000 de euro, sunt produşi în Transilvania, la Cisnădie, potrivit unui reportaj publicat de The Guardian. Produsele de lux sunt realizate la noi în ţară cu costuri mici, iar apoi sunt trimise în străinătate, pentru a le pune eticheta fabricat în Italia sau Franţa. Angajaţii români sunt plătiţi cu salariul mediu din industria confecţiilor din România şi par a fi mulţumiţi de jobul lor, având în vedere că până acum nu au existat plângeri la Inspectoratul Teritorial de Muncă.
Foto: Facebook_Louis Vuitton

Grupul Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH) a cheltuit pe marketing-ul şi promovarea produselor sale de lux nu mai puţin de 4,4 miliarde de dolari anul trecut. Din portofoliul companiei fac parte, printre altele, şampania Moet, dar şi branduri precum Givenchy, TAG Heuer şi Louis Vuitton, iar logo-ul LV de pe pantofi sau genţi reprezintă un simbol al avuţiei.

Dar dacă ne uităm la „the bigger picture”, vom observa că situaţia nu e doar cea prezentată în reclame şi că luxul e produs la costuri mici. Unde? Într-o fabrică din Transilvania, mai exact la Cisnădie, cu toate ca pantofii si genţile scumpe au eticheta „made in Italy” sau „made in France”.

Unitatea de producţie a Louis Vuitton reprezintă un secret bine păstrat. Managementul s-a chinuit foarte mult timp ca să nu apară acest lucru în căutările pe Google, scriu jurnaliştii de la The Guardian, care au mers la faţa locului şi au observat că uzina Somarest de la Cisnădie, privită doar din afară, pare a fi una oarecare.

Nicăieri nu vei vedea vreun indiciu că acolo ies pe bandă rulantă (la propriu) pantofii purtaţi cu stil de doamnele care vor să îşi etaleze bunăstarea şi stilul sofisticat.

O echipă a unei televiziuni franceze a vrut să facă un reportaj acolo în 2014, însă accesul le-a fost interzis atunci jurnaliştilor. La acea vreme, Bernard Arnault, directorul general de la LVMH și cel mai bogat om din Franța, a negat orice legătură a brandului său cu fabrica de la Cisnădie.

Însă iată că acum cei de la publicaţia britanică The Guardian au reuşit să primească ok-ul şi au primit permisiunea de a vizita unitatea de producţie. Este prima dată când jurnaliştii străini au putut arunca o privire în interior şi au putut confirma ca mii de pantofi Louis Vuitton ies de pe porţile fabricii din Cisnădie aproape gata, cu excepţia tălpii.

Bătaie mare de cap să dai de reprezentanţii fabricii

Prima dată când jurnaliştii britanici au contactat reprezentanţii Somarest şi le-au pomenit de Louis Vuitton, li s-a trântit telefonul în nas şi nu au mai reuşit să dea de ei. Aşa că cei de la The Guardian au intrat în legătura cu sediul de la Paris. Răspunsul primit? „Nu dorim să deschidem uşile atelierelor noastre din cauza politicilor interne”.

Însă după un research extins pe site-urile româneşti, dar şi pe profilurile de Facebook ale angajaţilor, i-au adus pe jurnaliştii britanici la poarta fabricii.

The Guardian arată că odată ce treci de uşi, îţi dai seama imediat că aici se fabrică produse Louis Vuitton. Brandul e omniprezent: pantofi cu preţ de vânzare de 2.300 de euro, dar şi genţi cu logo-ul LV sunt expuse acolo.

Pentru ca profitul să fie mare, compania a fost nevoită să aibă costuri de producţie mici. De aceea Cisnădie a fost locul ideal pentru unitatea de producţie a produselor de lux.

The Guardian susține că LVMH a construit o primă uzină la Cisnădie în 2002 pentru a profita de mâna de lucru ieftină din România iar în 2004 această uzină produce 1.500 de perechi de pantofi pe săptămână, potrivit CV-ului online al directorului de la acea dată al companiei. O a doua uzină a fost construită la Avrig în 2009 care produce componente pentru genți de mână și valize.

După multe insistenţe, o purtătoare de cuvânt a fabricii a fost de acord să stea la discuţii cu jurnaliştii publicaţiei britanice. Ea le-a spus că managerii sunt francezi şi că materialele sunt importate din Hexagon. După asamblare, bunurile produse acolo sunt exportate în Franţa şi Italia, unde se fac ultimele retuşuri, iar apoi se aplică emblema made in France sau made in Italy.

Condiţiile de muncă

Angajaţii fabricii Louis Vuitton au weekendurile libere, sunt plătiţi pentru orele suplimentare, iar substanţele folosite nu sunt toxice, susţine purtătoarea de cuvânt, lucru confirmat de Inspectoratul Teritorial de Muncă. În fapt, Somarest e un motiv de mândrie în regiune. „Nu au existat plângeri până acum”, a precizat inspectorul-şef din Sibiu, Enciu Dumitru.

Fabrica are 734 de angajaţi, care sunt plătiţi cu salariul mediu din industria confecţiilor din România, adică 133 de euro pe lună, potrivit datelor furnizate de organizaţia Clean Clothes Campaign. Asta înseamnă că un muncitor de acolo va da salariul pe cel puţin 6 luni ca să îşi permită o pereche de pantofi Louis Vuitton. Totuşi, nu se menţionează anul de referinţă pentru aceste date, în condiţiile în care salariul minim pe economie în ţara noastră este de 1.065 de lei net, adica puţin peste 210 euro, de la 1 februarie 2017.

Costuri de producţie mai mici ca în România nu există în altă parte din UE, însă acest lucru nu înseamnă că se face rabat de la calitate, potrivit designer-ului român Ioana Ciolacu. „De asemenea, nu trebuie sa vă gândiţi că acolo sunt exploataţi copii sau că se întâmplă alte lucruri groaznice ca în China sau Bangladesh, să zicem”, a punctat aceasta.

Produsele ce ies de pe linia de fabricaţie din Somarest sunt realizate manual, aşa cum susţin reclamele Louis Vuitton, însă meşteşugul nu e pasat de la o generaţie la alta. În fapt, angajaţii sunt calificaţi la faţa locului.

The Guardian mai scrie ca brandul a deschis un magazin în Bucureşti acum 10 ani. Pantofii produşi în România sunt trimişi în Franţa sau Italia, etichetaţi acolo, apoi vânduţi la preţuri mari în capitala ţării noastre ca şi când ar fi realizaţi în altă parte.

0 comentarii 1363 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter