Actual

JJ Sleiffer: Un lider nu trebuie să se înconjoare de oameni care îi seamănă

Magda Gheorghiţă › Joi, 2016-06-23 12:25
Un lider nu trebuie să se înconjoare de oameni care îi seamănă, ne-a spus Vicepreşedintele prentru Europa de Nord, Centrală şi de Est al Hilton Worldwide. Am stat de vorbă cu managerul la Bucureşti, unde venise pentru a sărbători cei 97 de ani ai companiei, dar şi Ziua porţilor deschise. După 26 de ani de carieră în aceeaşi companie,  ne-a vorbit despre etică şi învăţare, leadership şi aplicarea lui în idustria ospitalităţii, într-un interviu acordat în exclusivitate Revistei CARIERE de către Jochem-Jan Sleiffer.

Se pare că odată ajuns la Hilton, nu îţi mai doreşti să îţi schimbi locul de muncă. Jochem-Jan Sleiffer lucrează în companie de 26 de ani. Ne-a spus însă că are şi colegi care lucrează acolo de 45 de ani. Chiar şi la Bucureşti sunt angajaţi care lucrează în companie de 15-20 de ani. Secretul fidelităţii? Programele de training şi de promovare internă. Foarte rar compania recrutează manageri din exterior, preferă să şi-i formeze în casă.

Jochem-Jan Sleiffer, JJ cum îi spun colegii, a scris când avea şapte ani o compunere despre cum o să facă şcoala de hotelărie în Elveţia, după care o să-şi cumpere un hotel, doi bucătari, două cameriste şi un bucătar. Hotel la care şi-ar fi invitat părinţii în weekend. Compunerea este acum în ramă în casa părinţilor săi din Olanda şi, deşi J.J. Sleiffer nu şi-a cumpărat un hotel, visul său a prins aripi la Hilton Worldwide.

A început să munceasă la 15 ani, vârsta minimă la care te putea angaja în Olanda. La 16 ani căra valizele într-un hotel din Amsterdam. La 32 de ani, în 1999, olandezul a ajuns director de hotel. Spune că a fost pasul cel mai important din cariera sa şi, în acelaşi timp, cel mai dificil. Acest lucru s-a întâmplat şi cu ajutorul companiei, care are programe variate de training pentru angajaţi.

„Cred că cel mai greu mi-a fost atunci când am trecut de la şef de departament la director general. Pentru că odată ce devii director general, eşti responsabil. Nu mai e nimeni mai sus plasat decât tine care să se ocupe de hotelul tău. Şi avem hoteluri care fac o cifră de afaceri de 50 de milioane. Avusesem însă un mentor foarte bun. Eu cred că e important să găsim în jurul nostru oameni care ne pot ajuta”, ne-a mărturisit managerul.

De atunci, olandezul acondus mai multe hoteluri în Anglia, Grecia, Belgia sau Franţa şi a ajuns să coordoneze activităţile din mai mult de 20 de ţări. Jochem-Jan Sleiffer consideră că cel mai important sfat pe care l-a primit de la mentorii săi a fost să respecte întotdeauna oamenii cu care munceşte. La începutul carierei, când lucra în echipa de spălat vasele, avea oameni care nu erau din Europa, dar care erau acolo de mult timp şi care făceau aceeaşi muncă în fiecare zi. Sunt puţini oameni care vor să facă genul acesta de muncă şi nu era întotdeauna uşor să îi motiveze, dar ei erau fideli companiei.

„Am fost şeful echipei de spălat vasele la Hilton Bruxelles în 1991, iar în 2006 am revenit ca director general. Oamenii erau tot acolo şi erau mândri că unul dintre ei a devenit director general. Și cameristele fac o muncă foarte grea şi le respect pentru asta. Şi asta le cer mereu şi celorlaţi: respect. Putem considera că sunt joburi fără importanţă, dar fără ele, hotelurile nu ar putea funcţiona”, explică J.J. Sleiffer.

Hilton Worldwide l-a ajutat pe Sleiffer să avanseze în carieră, pas cu pas, l-a trimis în traininguri în străinătate şi l-a susţinut să urmeze, de-a lungul carierei, mai multe cursuri sau specializări, inclusiv un EMBA în turism şi ospitalitate. Este asta îndeajuns ca să fii un lider? Cu siguranţă nu, dar el a înţeles că una dintre marile calităţi ale unui lider este să fie înconjurat de oameni care au calităţi diferite de el.

E mai plăcut să fii înconjurat de oameni care au aceleaşi idei şi aceleaşi calităţi ca tine, dar nu aşa vei avansa. Asta am încercat să fac mereu. Poate nu am reuşit întotdeauna pe deplin, dar o echipă bună poate face diferenţa. Asta fac şi acum. Am o echipă foarte diversă, în diferite puncte de Europei, formată din oameni care au calităţi deosebite. Calități pe care eu nu le am şi cunoştinţe pe care nu le am. Nu pot să ştiu totul. Trebuie să te înconjori de oameni şi să le oferi posibilitatea de a se afirma şi de a lua decizii. Trebuie să fii acolo pentru ei când iau o decizie, să îi ajuţi, să faci coaching, să le spui, de exemplu: uite, este o decizie bună, dar ce crezi, data viitoare ai putea face altfel? Trebuie să ai discuţii dechise şi sincere. Este interesant”.

La Hilton, şi şefii de departament şi supervisorii, nu doar directorii generali, au aptitudinile necesare să facă mentoring şi coaching cu tinerii din companie, ca aceștia să crească mai repede. Compania incearcă, de altfel, să aibă standarde de leadership în toată lumea. Există un Leadership Index şi în fiecare an angajaţii din lumea întreagă completează un chestionar, în care spun cum funcţionează managerul lor. Se interesează de ei, le spun când fac ceva bine sau nu, comunică eficient...  Există o idee foarte clară a comportamentului în hotel, care este standardizat peste tot. În orice hotel al lanţului aş merge, voi găsi acelaşi tip de leadership. Fiecare director general, fiecare responsabil are propriul caracter, dar modul în care se poartă cu oamenii în companie, în hotel, în departament, trebuie să fie acelaşi.

0 comentarii 6595 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter