Actual, Antreprenor

Doi bucureșteni au dat joburile din corporații pe restaurantul mult visat

Roxana Roseti › Vin, 2017-05-19 16:28

Privit de afară, dă impresia unui acvariu din lemn, în care fiecăruia îi plutesc visurile între mâncare și vorbe. Privit dinăuntru, locul emană tinerețe, poftă de viață și, bineînțeles, de mâncare. Iluzia e de urban oarecum londonez, genul de loc în care intri, bei un cocktail, îți treci mâna prin freză, îți aduci aminte că trebuie să mănânci ceva și apoi pleci!

Pare simplu: o fată și un băiat, corporatiști la un moment dat, că rimează, au căutat și au găsit un loc în care oamenii să mănânce și să se simtă bine. Între timp, a devenit un „must have” să iei masa la ei, la restaurantul  Gram Bistro – situat acolo unde se află unul dintre „miezurile” multinaționalelor bucureștene: la Piața Victoriei, pe bulevardul Nicolae Titulescu.

Adriana Dănilă și Stelian Olaru, cei doi Managing Partners ai restaurantului, au transformat locul într-unul pe gustul lor: fresh, relaxant, cool, atât ca decor, cât, mai ales, ca mâncare. „Ultimul nostru an și jumătate poate fi considerat o poveste de antreprenoriat. Ca orice poveste, a avut și bune, și rele. De la nopți nedormite, ca să vopsim țevile din care a fost refăcut barul până la bucuria de a vedea localul plin, seara, de clienți care se simt bine.”
 

Locul cu produse „reinventate” și asocieri curajoase

Viziunea lor este Indulge. Explore. Connect. Cele trei cuvinte arată cât de mult înseamnă această afacere pentru ei. „Din momentul preluării restaurantului ne-am gândit că trebuie să găsim acel ceva care să sintetizeze cât mai simplu și clar direcția în care vrem să reconstruim localul. În primul rând pentru noi. Am închis ochii și am vizualizat locul peste trei ani: Ce s-ar întâmpla în el? De ce ne-ar alege clienții pe noi și nu ar merge altundeva? Ce am vrea să facem pe termen lung, nu doar în restaurantul nostru, ci în HoReCa, în general?

Răspunsul la care au ajuns? Bistroul lor va deveni un loc în care să îți răsfeți simțurile prin preparate delicioase, artizanale, făcute cât mai mult în casă. Produse altfel, „reinventate”, față de rețetele clasice din oraș; cu ingrediente neobișnuite, asocieri curajoase, produse artizanale românești. Vor crea cadrul perfect în care să te relaxezi cu totul, indiferent dacă ieși la o întâlnire de afaceri, un „date” romantic, o întâlnire cu prietenii sau o petrecere. Și-au propus ca aceste principii să fie valabile atât pentru meniul de mâncare, cât și pentru cel de băuturi.
 
Zilele de muncă durează 12 ore

Cei doi nu obișnuiau să ia masa aici, dar au descoperit locul în timpul căutărilor pentru a deschide/prelua un local. „Ne-a plăcut designul spațiului, iar poziționarea în apropiere de Piața Victoriei ni s-a părut un important avantaj competitiv. Ne-am dat seama de potențialul locului și apoi ne-am îndrăgostit de el!”

Discuțiile de preluare au durat câteva luni, dar la finalul lui noiembrie 2015 actele erau semnate: Adriana Dănilă și Stelian Olaru deveniseră acționari. Senzația din dimineața în care au intrat pentru prima oară în bistrou, ca proprietari, a fost complet diferită de ce simțiseră în numeroasele vizite din timpul discuțiilor de preluare: un mix de bucurie, teamă, entuziasm.
„Pentru amândoi, a fost o dorință din vremuri precorporatiste. Doar că atunci părea foarte îndepărtată. A fost nevoie de nouă ani de proiecte de consultanță, sprijin din partea celor dragi și, ne dăm acum seama, un gram de nebunie pentru a face pasul și a încerca să transpunem viziunea noastră în realitate”, povestesc cei doi.
Au urmat zilele lungi de muncă, de câte 12 ore. „Când construiești un business, trebuie să ai un orizont de așteptare pentru randamentul investiției pe termen mediu-lung. Altfel s-ar putea să încerci să economisești câteva sute de lei azi, pentru că ultima lună nu ți-a adus încasările previzionate. Dar aceste economii fac neplăcută experiența pentru client și-l determină să nu revină luna viitoare”.
 
Cum se diferențiază de concurență

În plus, consideră că antreprenoriatul lor e ceva aparte. „Eu cred că antreprenoriatul înseamnă să faci ceva pe cont propriu și să ai deplină autonomie de a decide; să poți să îți asumi greșelile și să înveți din ele, dar și să îți acorzi câteva minute să te bucuri de reușite”, este de părere Stelian Olaru.
„Antreprenoriatul înseamnă pasiune, flexibilitate, inovaţie, bucurie, adrenalină. Pe de altă parte, trebuie să fii conștient că toate acestea înseamnă mai multă responsabilitate față de clienți, angajați, autorități, dar și față de tine: trebuie să dai tot ce poți ca să reușești”, completează Adriana Dănilă.
În Gram vor investi cât e nevoie. Sunt mereu în căutare de noi optimizări operaționale și informatice, astfel încât lucrurile să meargă tot mai bine. După un an, se apropie de finalul investițiilor tehnice semnificative și plănuiesc să se reorienteze spre investiții din ce în ce mai creative. „Cu ajutorul chefului bucătar Florin Nicu, lucrăm deja la meniul de primăvară și surprizele aferente”, spun ei.
„Credem că ce am făcut ne diferențiază de alți deținători de restaurant; suntem trup și suflet alături de local. Ne bucurăm pentru fiecare client încântat și ne întristăm pentru fiecare problemă care apare. Cel puțin deocamdată, nu există o limită a ce putem noi să facem, alături de echipa excelentă cu care lucrăm. Anii care urmează ne vor arăta unde putem să ajungem.”
 
„Nu credem în soluții copy-paste”

„Dacă vrei să începi o afacere pe cont propriu, trebuie să ai în vedere că tu vei fi propria ta corporație: tu vei fi «businessul», tu vei fi departamentul de conformare, financiar, resurse umane, SSM, controlling, logistica etc. Prin urmare, trebuie să îți creezi acces la oameni care lucrează deja ca antreprenori în domeniu, ca să înveți de la ei, măcar la un nivel foarte general, ce va fi de făcut. Sfatul meu este să lucrezi măcar pe termen scurt cu consultanți-specialiști cu rezultate verificabile. Dintr-o discuție de o oră cu cineva care să pricepe, înveți cât ți-ar lua o lună să descoperi singur. Iar în antreprenoriat nu este timp de pierdut aiurea pentru că sunt destule de făcut”, consideră Stelian Olaru.

Și Adriana Dănilă susține că să începi un business sună simplu, dar în realitate e complicat. „Discuțiile cu prietenii, consultanții în etapele inițiale de conturare a modelului afacerii sunt la fel de importante ca un studiu amplu de piață. Probabil că unii antreprenori au reușit să aibă succes fără toate acestea, pornind pur și simplu de pe o zi pe alta o afacere. În schimb, cu siguranță sunt mulți alții care au avut de pierdut cu o astfel de abordare. Până la urmă, ești propriul tău șef, deci, cine te grăbește?”.

În următorul an, vor să își continue creșterea organic, în special prin ridicarea numărului de clienți seara și în weekend, precum și prin dezvoltarea segmentului de catering pentru evenimente private externe. Au început deja să se gândească la câteva concepte de restaurante noi pentru București, pe care vor să le contureze în 2018. „Cu siguranță, ne vom păstra viziunea de Indulge, Explore, Connect, dar vrem să venim cu ceva wow!” De ce? „Fiecare loc are energia lui și aceasta este cea care trebuie exploatată pentru a crea ceva unic. Pentru un astfel de business de nișă, nu credem în soluții de copy-paste în tot orașul”.
 


Viaţa de după corporaţie

Adriana şi Stelian sunt profesionişti în business consulting, cu experienţă în restructurări, consultanţă strategică şi optimizări de procese. Ambii au lucrat mai bine de opt ani în companii cu acest profil, pentru diverşi clienţi din multinaţionale, iar la un moment dat au decis să schimbe radical domeniul de activitate şi să deschidă propriul restaurant. Decizia a fost luată într-un moment în care ambii căutau să se dezvolte într-o direcţie nouă şi pe cont propriu, iar pasiunea pentru gastronomie i-a condus spre deschiderea restaurantului, la finalul anului 2015.
 
Quesadilla de pui şi limonada cu rodie, printre cele mai cerute produse  

Din meniul de bucătărie, printre cele mai populare preparate este quesadilla de pui, reinventată cu arome orientale, alături de cartofi prăjiţi şi salsa brava, precum şi selecţia de bruschete, „despre care credem că este unică în Bucureşti”.
Dintre băuturi, cele mai comandate preparate sunt cappucino „cel Mare” şi limonada Gram cu rodie. Un mare succes l-a avut şi conceptul de freestyle cocktail: în baza unui checklist, alegi ce combinaţie doreşti de alcool, fizz, piureuri, sucuri şi cum să fie pregătit (mai dulce, mai acrişor, mai tare, mai light etc.).

Articol preluat din numărul 235/martie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici    

0 comentarii 1532 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter