Nimeni nu experimentează dramatismul vieții în același fel!
Mihai Câsu › Mar, 2017-04-18 12:33
Citeste si:
› Nu este vorba despre vreo femeie celebră și capricioasă: O afecțiune pe nume Depresia
Depresie. Din nefericire, depresia interferează dramatic cu viaţa ta de zi cu zi, atât pe plan emoţional, cât şi social sau chiar intelectual. Cauzele acestei tulburări a activităţii creierului uman sunt variate, multe dintre ele insuficient cunoscute încă, inclusiv factori genetici, biologici, de mediu şi psihologici. Poate să apară la orice vârstă, dar adesea se declanșează la tinereţe. În plus, depresia tinde să fie ceva mai frecventă la femei decât la bărbaţi.
Cele 11 provocări ale minţii și trupului
Depresie. Simptomele afecţiunii variază ca tipologie, severitate şi durată de la om la om. Bineînţeles, nu există doi oameni care să experimenteze o depresie majoră în acelaşi fel. Dacă ai experimentat cinci sau mai multe simptome dintre cele de mai jos, pe o perioadă mai mare de două săptămâni, e cazul să-ţi faci urgent programare la un psihiatru şi să iei măsuri.
1. Dispoziţie tristă, persistentă cea mai mare parte din zi.
2. Somn insuficient, treziri foarte matinale sau somnolenţă excesivă.
3. Apetit redus şi/sau scădere în greutate ori, din contră, apetit exagerat şi creştere în greutate.
4. Pierderea interesului faţă de activităţile anterior considerate plăcute.
5. Scăderea libidoului, a interesului pentru sex.
6. Nelinişte, iritabilitate.
7. Oboseală sau senzaţie de lipsă de interes.
8. Dificultăţi de concentrare, pierderi de memorie sau lentoare în luarea deciziilor.
9. Simptome fizice neplăcute, care nu răspund la tratament, cum ar fi: dureri de cap, tulburări digestive (diaree, constipaţie, meteorism, spasme abdominale) sau dureri cronice (spate, abdomen, zonă genitală).
10. Sentimente de vinovăţie, de lipsă de speranţă sau de devalorizare.
11. Gânduri suicidale.
Tratamentul real versus tratamentul virtual
Prima măsură indicată în asemenea situaţii este o evaluare medicală minuţioasă la un medic internist, pentru a elimina alte posibile afecţiuni de depresie. Odată excluse alte condiţii medicale, psihiatrul va pune diagnosticul şi va putea recomanda tratamentul adecvat.
Există o multitudine de tratamente farmacologice eficiente, alături de psihoterapie, asociere care s-a demonstrat net superioară în comparaţie cu abordarea unei singure metode. În mod absolut evident, e important să eviţi automedicaţia şi utilizarea neasistată de către un medic a informaţiilor care se găsesc la liber pe internet.
Altfel, se ridică problema intervenţiei cât mai rapide şi eficiente la primele semne de depresie. Mai ales că ţări cu un sistem de sănătate performant, cum ar fi SUA, au rate de maximum 40% în privinţa persoanelor cu depresie majoră care beneficiază de tratament adecvat.
Acestea pot fi regulile tale
Trebuie să știi că stresul profesional se poate transforma rapid și ușor în probleme medicale fizice sau psihice serioase. Dar, dacă înveţi să gestionezi corect acest stres, vei fi mai bine pregătit să faci faţă problemelor care te așteaptă. E esenţial, deci, să ţii cont de un set de reguli care reduc șansele de apariţie a depresiei:
1. Încearcă să nu-ţi faci griji pentru treburi pe care nu ai cum să le controlezi.
2. Găsește modalităţi de abordare a problemelor mai mici, care să-ţi dea un control mai bun asupra vieţii tale.
3. Pregătește-te din timp pentru evenimente stresante (cum ar fi un interviu pentru angajare).
4. Încearcă să privești schimbările ca pe nişte provocări, nu ca pe nişte ameninţări.
5. Găsește calea potrivită pentru a rezolva problemele cu ajutorul celorlalţi.
6. Bazează-te mereu pe prieteni, pe cei apropiaţi sau chiar pe ajutorul unui consilier.
7. Evită programele foarte aglomerate și fixează-ţi obiective realiste, care pot fi îndeplinite.
8. Fă sport regulat, mănâncă sănătos și dormi suficient.
Cele trei niveluri de abordare, pentru companii
De asemenea, relaţia firmelor cu angajaţii este un alt element fundamental pentru evitarea depresiei. Pentru a veni în sprijinul angajaţilor săi, companiile ar trebui să ţină cont de trei niveluri de abordare a mediului de lucru:
1. Să prevină stresul și să dezvolte rezistenţa pentru angajaţi.
2. Să le ofere acestora resurse materiale şi umane corespunzătoare, beneficii alternative celor materiale, informaţii medicale pertinente, acţiuni de screening medical şi psihologic.
3. Să intervină activ şi empatic în cazul angajaţilor afectaţi, să le faciliteze accesul la tratament de specialitate, precum și reintegrarea profesională după vindecare.
Mihai Câsu - Medic primar psihiatru, Director Medical în cadrul Spitalului de Recuperare Polaris Medical și Şef secţie Psihiatrie – Polaris Medical
Articol preluat din numărul 236/aprilie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici
Comentarii
Adăugati comentariu
Cultura antreprenorială la români - în noul număr al Revistei CARIERE din luna aprilie, 2018
În ediţia de aprilie, Revista CARIERE te inspiră cu articole care aduc o nouă perspectivă în analiza Culturii antreprenoriale la români. Am inițiat o dezbatere despre aptitudini și... » pe largHR Workshop Marathon – informații și inspirație pentru profesioniștii din HR
„Este mult mai important să fii interesat decât interesant”, după cum bine spune Jane Fonda. Interesanți, dar mai ales interesați, implicați și curioși, activi și doritori să... » pe largAntreprenorii români au adus creativitatea la rangul de succes (I)
Să conduci o afacere nu este uşor, mai ales într-un mediu de business competitiv. Tocmai de aceea creativitatea este un factor diferenţiator şi esenţial, deoarece alimentează... » pe largO călătorie prin filosofia radicală de afaceri a lui Partridge
Unii îl numesc un antreprenor fascinant, alții doar îl citesc. Despre Dale Partridge, 33 de ani, se spune că e dovada vie a faptului că modelele de business responsabile din punct de... » pe largGândești strategic când știi să-ți imaginezi viitorul
Într-o lume aflată în continuă și rapidă transformare, deja nu ne mai putem baza pe ce a fost ca să intuim ce va fi. Pentru a ști să ne imaginăm viitorul e nevoie să ne... » pe largLimbajul trupului la interviu. Oamenii te vor trata diferit în funcție de ce transmite corpul tău?
Te-ai documentat asupra companiei, te-ai gândit la întrebări comune de interviu și la răspunsuri adecvate, dar ar putea corpul tău să fie propriul dușman și să-ți submineze... » pe largCum recunoaștem oamenii autentici
„Fii sincer cu tine însuți” ne spune Shakespeare. Și cum Shakespeare are întotdeauna dreptate (chiar și cu mult înainte să știm noi de ce), atunci să-i dăm dreptate și să vedem... » pe larg„Nu judec viața în termeni de viață personală și viață profesională”
Georgeta Dendrino, Managing Director al companiei de consultanţă şi formare profesională Interact, este coach, mentor, antreprenor, dar nu numai. » pe largCum să dai un feedback constructiv și ce trebuie să eviți atunci când îți evaluezi angajații
Feedback-ul pe care îl dai angajaților trebuie să fie util. Căci acesta îi este scopul principal, nu-i așa? Altfel, e cam degeaba. Ca să îți dai seama cum să faci o evaluare... » pe largStrategia pe care Google şi Yahoo o folosesc pentru a stabili salariile angajaţilor
Atunci când un gigant IT face angajări, salariul unui nou angajat poate fi greu de stabilit. Tocmai de aceea multe companii din acest sector folosesc regula numită "meet, not... » pe largErgofobia - teama irațională de a munci
Nu vrei să mai mergi la serviciu? Șeful te inhibă când țipă la tine? Zgomotul, colegii de muncă, apelurile telefonice, sarcinile de serviciu te copleșesc? Atunci este posibil să... » pe largPortretul unei antreprenoare self-made woman: Mihaela Leventer
Întâlnirea Professional Women Network Romania, dedicată absolventelor modulului „Toolkit for Beginner Women Entrepreneurs”, a avut în centru povestea unui medic-antreprenor care a... » pe larg50 de tablouri ale unor pictori impresioniști, în tezaurul unei bănci
O bancă își va expune o parte importantă a tezaurului ei cultural la Art Safari. » pe largFața (in)umană a liderilor – cum se vede din perspectiva psihologilor
Cum ar trebui să arate „fața umană” a unui lider autentic? Exact ca a fiecărui membru din echipa sa! O organizație are propria ei viață, temperament și caracter, la care fiecare... » pe largHR-ul nu tace! Discriminarea profesională a celor cu vârsta 50 plus face ravagii în România
În acest episod, veți afla și o altă perspectivă despre discriminarea profesională pe teme de vârstă, dar nu numai, și felul în care politica de resurse umane ar trebui... » pe largOglindă, oglinjoară, cine-i cea mai angajabilă din țară?
Executivii supraponderali tind să fie percepuți ca fiind mai puțin eficienți la locul de muncă, atât ca performanță, cât și în relațiile interpersonale. În întreaga lume,... » pe larg