Actual

Depresia la birou: Eşti de vină tu sau locul de muncă?

Nadia Gorduza › Vin, 2017-08-25 10:09
Cu toții ne-am simțit la un moment dat stresați la locul de muncă. Există acele zile groaznice când totul pare să meargă prost, când eșecul de comunicare este de neclintit și tu pur și simplu nu pari să te înțelegi cu un superior, un angajat sau un coleg.

Foto: Pixabay

Oamenii au multe provocări la locul de muncă pentru că acesta devine a doua lor casă și au câteodată tendința de a replica dinamica familiei, care nu întotdeauna este cea mai bună strategie.

Un studiu recent a arătat că, deși șomerii au raportat o rată mai mare de depresie (11,4%), 5,6% dintre lucrătorii cu normă întreagă au declarat, de asemenea, că au fost deprimați.

Este munca ta într-adevăr vinovată de depresie?

Cercetătorii spun că munca nu poate provoca, de fapt, depresie. Dacă cineva este predispus la depresie, munca poate fi o forță bună sau ar putea fi dăunătoare, dar cineva nu poate ajunge la depresie pur și simplu doar pentru că muncește. Trebuie să fie și alte lucruri care se întâmplă acolo.

Durerea psihică și suferința la locul de muncă nu sunt o problemă minoră și nu afectează doar individul. Potrivit cercetărilor lansate în mai 2013 în SUA, depresia este o cauză principală a lipsei de productivitate, aducând costuri angajatorilor de 44 miliarde dolari anual.

Este ceea ce psihologii numesc "neputința învățată". Sentimentul este că oamenii  nu au niciun control asupra slujbei lor - de frica de a nu o pierde, că nu au nicio putere de a lua decizii, niciun control pentru a face lucrurile mai bune și s-ar putea simți lipsiți de putere pentru a face orice schimbări sau pentru a influența situația.

Simptomele depresiei care provine din "neputința învățată" pot include:

  • Renunțare
  • Retragere socială
  • Pasivitate
  • Scăderea eficienței la locul de muncă
  • Diminuarea capacității de rezolvare a problemelor
  • Lentoare
  • Stimă de sine scăzută
  • Frustrare

Cauzele depresiei la birou

Depresia legată de muncă poate avea cauze interne, cauze externe sau ambele.
Iată câteva dintre acestea:

1.Cauzele interne ale depresiei la locul de muncă:

  • Un job care nu vi se potrivește- O persoană cu fire artistică care lucrează ca și contabil
  • Nealinierea dintre valorile companiei și valorile personale- Menținerea unui loc de muncă în care există un disconfort etic
  • Vina de a lucra când ești părinte- "Îmi place munca mea, dar simt că ar trebui să petrec mai mult timp cu copilul meu."
  • Disconfort interpersonal- Să fii nevoit să interacționezi cu persoane care sunt neplăcute sau pur și simplu au preferințe, personalități sau stiluri de lucru diferite
  • Dezechilibru în muncă/ viață- Munca în exces, orele lungi petrecute la serviciu și lipsa conexiunilor sociale în afara muncii, precum și lipsa hobby-urilor, oportunităților de relaxare și exercițiilor fizice
  • Nivel de stres diferit pentru introvertiti versus extrovertiți- O persoană extrovertă, care lucrează într-un mediu în care nu există o interacțiune insuficientă cu ceilalți; sau un introvert care lucrează într-un birou deschis cu întreruperi constante, fără intimitate
  • Probleme financiare- Poate că beneficiile și compensațiile nu corespund nevoilor de bază

2.Cauzele externe ale depresiei la locul de muncă:

  • Cereri nerezonabile din partea managementului- Acestea pot include cereri de a lucra frecvent ore suplimentare, care interferează cu viața de familie
  • Orientarea neclară la locul de muncă- Unii angajați nu înțeleg ce se așteaptă de la ei, se simt dezorientați și nu sunt siguri dacă fac o treabă bună sau nu
  • Hărțuirea la locul de muncă- Comportamentele de agresiune cu care se pot confrunta la birou pot reprezenta o problemă enormă pentru unii angajați, indiferent dacă sunt agresați de șefi, colegi sau clienți
  • Moralul scăzut sau angajamentul scăzut- Acest lucru se poate întâmpla din cauza modului în care o companie spionează informațiile, mai degrabă decât să fie transparentă. Se dă vina pe alții pentru greșelile de management și se recompensează managerii ineficienți
  • Condiții de muncă necorespunzătoare- Există multe condiții care devin problematice atunci când managementul nu întreprinde acțiuni corective și suprtive, ca de exemplu să lase angajații să ia pauze suficiente sau să nu ignore problemele legate de siguranță și disconfortul la temperatură

Când angajații se simt prinși în cursă?

Faptul că simțiți că ați atins un punct mort vă poate determina să ajungeți la depresie. Atunci când o persoană se află într-un loc de muncă unde nu se poate dezvolta și care nu-i generează satisfacție apare sentimentul unei lipse de valoare.

Angajații simt că valoarea lor nu este la fel de mare cum și-ar dori-o. Cu toate acestea, este posibil să existe o teamă de a cere mai mult sprijin deoarece există un sentiment că ei nu sunt valoroși pentru organizație. Acest lucru îi poate face să se simtă prinși într-o cursă.

Pentru că au nevoie de bani (care este, desigur, o preocupare foarte comună), ei rămân în locurile de muncă în care își distrug sufletele. Acest lucru creează un resentiment care este începutul simptomelor depresive și care pot să se transforme într-un comportament agresiv și inadaptat la birou.

Astfel se creează un cerc vicios în care o persoană se simte vinovată, supărată, plină de resentimente și prinsă în cursă.

Cum știți când este timpul să plecați?

Angajații deprimați trebuie să se retragă, să-și dea seama de ce situațiile lor sunt de neconceput și să realizeze ce îi ține încă în acel loc, respectiv:

  • Siguranța locului de muncă?
  • Beneficii mari?
  • Sunt incapabili să facă altceva?

E nevoie să fie cinstiți cu ei înșiși și să știe că dețin controlul asupra deciziilor pe care le iau, inclusiv dacă stau sau pleacă.

Majoritatea companiilor nu au un psiholog care să-i ajute pe angajați să depășească depresia, însă departamentul de resurse umane ar putea să-i ajute.

Departamentul de HR poate să preia responsabilitatea în ascultarea problemelor, să pună întrebări și să fie dispusi să audă uneori chiar și informații neplăcute.

Când companiile își iau inițiativa de a repara o problemă cunoscută, acest lucru îi ajută pe toți angajații să se simtă mai bine în ceea ce privește organizarea și munca pe care ei o fac.


Nadia Gorduza,
MD, EMBA
Psihoterapeut & Coach
www.idtherapy.ro


CITEŞTE ŞI: 
0 comentarii 1114 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter