Actual

Citește și crește: Failproof startup - Construiește. Evoluează. Învață

Ștefana Popa › Vin, 2015-11-27 11:57
În cartea The Lean Startup, Eric Ries ne încredințează secretul colaborării cu clienții noștri, pentru a ajunge la un produs care să aibă un adevărat impact în lume. Citește această carte dacă vrei în mod autentic să aduci o schimbare, ceva de care oamenii au nevoie. Dacă pornești un startup ca să faci bani, ca să ai mai mult timp sau ca să îți iei faima de 5 minute, mai bine te oprești acum. 

Dacă nu te-ai oprit și intenția pusă în startup-ul tău este să aduci valoare adăugată, atunci primul pas este îți verifici prezumțiile. Cu toții credem că vom avea un succes incredibil pentru că presupunem că produsul nostru va rezolva cutare problemă sau clientul va reacționa la fel cum a reacționat la un produs similar. Presupunerile acestea netestate ne duc la faliment.

Totul începe cu definirea și proiectarea un produs minim viabil. El este un serviciu sau un produs imperfect care promite o anumită dezvoltare, dar care are deja în el esența și direcția. Să îl numim prototip, simulare, oricum veți vrea. Ce e minunat la el este că nu necesită o investiție enormă și că lansarea lui te protejează de faliment. Felul în care el va fi primit de clienții potențiali te anunță dacă merită să continui, să pivotezi sau să renunți pur și simplu. Amintește-ți că un startup presupune o muncă în condiții de extremă incertitudine. Îmbrățișeaz-o, asumă-ți această cale și bucură-te de adrenalină!

Este obligatoriu să fii extrem de conectat la oameni. Ei te ajută să îți definești produsul atât de bine încât el să fie cu adevărat relevant, utilizabil, diferit și valoros. De îndată ce produsul minim viabil ajunge în contact cu potențialii clienți, începe și distracția echipei. Începe adevărata muncă de observare și adaptare la răspunsurile clienților. Aceste răspunsuri pot fi sub formă de feedback direct (cum poate fi ajustat produsul ca să răspundă nevoilor lor) sau sub formă de acțiuni (devin clienți interesați, clienți care cumpără din când în când, clienți fideli sau ambasadori care recomandă altora). Acțiunile echipei de modificare a produsului, a experienței utilizatorului, a prețului, a canalului de promovare fac parte din bucla Construiește-Evaluează-Învață. Această buclă conduce spre produsul care are impact în lume și care se definește sănătos și natural.
Aici apar două temeri mari. Dacă eu lansez produsul într-o stare nefinisată, dar suficient de bună încât să se înțeleagă direcția și originalitatea, este foarte posibil ca cineva să-mi fure ideea și să ajungă mai repede la produsul gândit de mine. Eric Ries ne provoacă să mergem la cele mai mari companii rivale și să le propunem ca ideea noastră să intre în portofoliul lor de proiecte. Putem să îi implorăm să o facă. Nu o vor face. Ideile geniale există, avem un nor de idei geniale deasupra capului nostru. Diferența este făcută de cei care decid să pună în practică ideile: care-și investesc banii, timpul și energia în a aduce acea idee pe lume. Și chiar dacă cineva ar copia ideea ta și ar ajunge la un produs finit înaintea ta, dacă tu rămâi conectat la feedback-ul clienților tăi și concepi produsul fiind fidel nevoilor lor, atunci produsul tău va mult mai apreciat și va avea cu adevărat impact în viața oamenilor.

A doua temere este aceea că vei lansa un produs imperfect și că potențialii clienți vor fi dezamăgiți și nu vor vrea să interacționeze cu produsul sau experiența propusă de tine. Există o adevărată specie de utilizatori, clienții timpurii, care iubesc să testeze produse care promit mult și să ajute antreprenorii să le definească după gustul și nevoile lor.  De cele mai multe ori ei apreciază cu mult mai mult acest proces de testare și de creștere, decât experiența cumpărării unui produs deja finit, strălucitor și, de cele mai multe ori, inutil.
Bucla Construiește-Evaluează-Învață se va repeta constant și va duce spre produse sau experiențe superioare, definite prin validare: comportamentul clientului va fi observat, interpretat și apoi va conduce spre perfecționarea produsului. Există un moment de cotitură în care antreprenorul trebuie să decidă dacă să persevereze sau să pivoteze. Această pivotare poate să însemne redefinirea completă a produsului, reluarea principiilor sale de bază și a prezumțiilor pe care le-am avut înainte de lansare și transformarea lor. Aceste pivotări pot fi: prin concentrare, prin extindere, către un anumit segment de clienți, către o anumită nevoie a clienților, către o platformă, către o altă tehnologie și multe alte modalități de pivotare.

The Lean Startup este un manual cu ilustrații (exemple de bune practici sau de aveturi imprevizibile) care vă va da încredere că se poate. Înainte să îți consumi toate economiile pe o lansare eșuată, fă o primă investiție în această carte. Citește și crește!


Ștefana Popa, „îmblânzitoarea de cariere”, ne propune serialul „Citește și crește”, un proiect editorial care ne dezvăluie cele mai importante cărți de dezvoltare profesională, precum și învățăturile trase din acestea.
 
0 comentarii 1050 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter