Actual

9 obiceiuri care duc la luarea unor decizii proaste

Jack Zenger şi Joseph Folkman › Lun, 2014-09-08 15:23

© 2014 Harvard Business School Publishing Corp

Acum cativa ani, noi doi am venit cu ideea de a le oferi clientilor un nou produs, menit sa-i ajute sa-si dezvolte abilitatile de leadership. Studiile pe care le-am analizat ne-au aratat ca, atunci cand oamenii participau la un program de dezvoltare personala, succesul lor crestea in mod spectaculos daca primeau ulterior incurajari pe parcursul procesului prin care integrau si puneau in practica lucrurile pe care le-au invatat. Noi am conceput si creat o aplicatie informatica -  sau software de aplicatie - care sa le ofere acel gen de incurajare. Oamenii puteau sa-si introduca in acea aplicatie obiectivele proprii de dezvoltare, iar software-ul le trimitea niste remindere - in fiecare saptamana sau in fiecare luna - prin care erau intrebati cum se descurca, in scopul de a-i motiva. Noi am investit o gramada de timp si bani in acest produs. 

Sursa:123rf.com

Dar s-a dovedit ca oamenilor nu le placea sa primeasca acele emailuri si li se parea ca sunt emailurile mai mult enervante decat motivante. Unii dintre utilizatorii nostri inventat un nume pentru acest tip de software: „nagware” (de la verbul „to nag” – care inseamna sa bati la cap in mod constant pe cineva, cerandu-i sa faca ceva, intrebandu-l daca a facut ceea ce i-ai cerut sau criticandu-l si reusind astfel sa il enervezi sau sa il scoti din sarite, n.tr.). Daca mai era nevoie sa o spunem, produsul nu si-a atins niciodata potentialul pe care-l avusesem noi in vedere. Gandindu-ne la deciziile pe care le-am luat pentru a crea acest rezultat dezamagitor, am ajuns sa ne punem intrebarea: „oare ce anume ii face pe niste oameni care, de altfel, sunt bine intentionati, sa ia niste decizii proaste?”.

Dar ne doream un raspuns obiectiv. Pentru a intelege cauza primara care sta la radacina unui proces prin care sunt luate decizii proaste sau chiar dezastruoase, ne-am uitat la datele referitoare la peste 50.000 de lideri si am facut o comparatie intre comportamentul liderilor care erau perceputi a fi niste oameni care iau niste decizii proaste si comportamentul liderilor care erau perceputi ca fiind niste oameni care iau decizii bune. Am facut o analiza factoriala - proces prin care valorile datelor sunt exprimate ca functii ale unui numar de factori cauzali posibili, pentru a se afla care dintre acestia sunt cei mai importanti - a comportamentelor care constituiau, din punct de vedere statistic, cea mai mare diferenta dintre cei care erau cei mai slabi la luarea deciziilor si cei care erau cei mai buni in luarea deciziilor. Din aceasta analiza au rezultat noua factori care reprezentau cele mai comune cai care au fost urmate pentru a ajunge la niste decizii proaste. Iata-i mai jos, aranjati in ordine, incepand de la cel mai semnificativ si pana la cel mai putin semnificativ.

1. Lenea. Acest factor s-a manifestat prin esecul de a depune efortul necesar pentru a verifica datele disponibile, pentru a lua initiativa, pentru a testa presupunerile – si a vedea daca se confirma sau nu – sau pentru a aduna un „input” suplimentar, constand in feedback sau informatii. In principiu, liderii care manifestau asemenea comportamente erau perceputi ca fiind niste oameni care sunt neglijenti in munca lor si fac lucrurile „de mantuiala”. Ei se bazau doar pe experientele din trecut si se asteptau ca rezultatele sa fie, pur si simplu, o extrapolare a trecutului.

2. Lipsa de anticipare a unor evenimente negative neasteptate. Este descurajant sa luam in considerare posibilitatea ca in viata noastra sa apara niste evenimente negative, asa ca oamenii, in marea lor majoritate, presupun ca nu se va intampla „ceea ce e mai rau”. Din nefericire, oamenii mor, divorteaza si au accidente. Pietele se prabusesc, casele se devalorizeaza din cauza scaderii preturilor de pe piata imobiliara, iar prietenii ajung sa fie uneori niste oameni pe care nu te poti baza. Exista niste studii excelente care demonstreaza ca, in cazul in care oamenii isi fac timp ca sa ia in considerare ce anume ar putea sa mearga prost, ei se dovedesc a fi foarte buni in anticiparea problemelor. Dar multi oameni devin atat de incantati de o decizie, incat nu isi mai fac niciodata timp sa se gandeasca la ce anume ar putea sa mearga rau.

3. Nehotararea. Se intampla si invers: atunci cand trebuie sa ia o decizie complexa, care este bazata pe niste date care se schimba constant, oamenii cad usor in tentatia de a continua sa mai ceara inca un raport suplimentar sau realizarea a inca unei analize, de care considera ca au nevoie inainte de a lua decizia. Atunci cand colectarea informatiilor dureaza mai mult decat se asteptau, oamenii care sunt slabi in luarea deciziilor amana decizia, iar oportunitatea de care ar fi profitat prin luarea acelei decizii este ratata.  Ai nevoie de curaj ca sa te uiti la date, sa iei in considerare consecintele si sa faci pasul inainte. Adesea, nehotararea este mai rea decat luarea unei decizii proaste. Oamenii care sunt „cei mai paralizati de frica” sunt cei care traiesc cu credinta ca o singura greseala le va ruina cariera si cei care evita sa-si asume orice fel de risc.

0 comentarii 2329 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
 
 
n/a
 

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter