Specialist

Motivarea angajaților: știi care este cel mai bun instrument?

Rodica Obancea › Joi, 2013-03-14 11:02

Despre motivare s-a scris multă literatură până la acest moment și toți vorbesc despre cât de important este pentru manageri să motiveze angajații, financiar sau nonfinanciar.

Cel mai bun instrument de motivare ești tu – managerul.

S-ar putea să ți se pară ciudat și s-ar putea să te fi gândit și tu până acum la asta, fără să găsești o soluție viabilă.

Sursa: istockphoto.com

- De câte ori le-ai permis oamenilor tăi să își asume mai multe responsabilități decât au acum?

- De câte ori ai acționat tu în locul angajaților deoarece te-ai gândit că nu sunt pregătiți?

- De cate ori ai pus mâna să lucrezi alături de angajații tăi în momente grele pentru a-i ajuta să finalizeze la timp?

- De câte ori ai cerut și implementat o idee venită de la un angajat?

- De câte ori ai întrebat un client ce ai putea face diferit pentru a-l servi mai bine?

Am lucrat ca și coach cu un director în zona de producție și retail. Mulți oameni din jurul lui îi spuneau că este încăpățânat și că face lucrurile numai așa cum crede el, în business și în viața de zi cu zi. Însă această abordarea a sa venea la pachet cu un volum foarte mare de muncă pentru antreprenor. Avea idei foarte multe de creștere a afacerii, vedea concurența cum se mișcă foarte repede pe piață, însă nu avea timp să facă tot ceea ce își dorea. Pe parcursul antrenamentului, a început să își dea seama că afacerea lui ar putea arăta cu totul altfel dacă i-ar lăsa și pe ceilalți să ia decizii și să nu mai ţină cu tot dinadinsul să aibă întotdeauna dreptate. A început ușor, prin a se concentra pe angajații care știau ce au de făcut, care își știu meseria, rolul și funcția, pentru a le lăsa spațiu de manevră și decizie. Și a fost mulțumit de pasul acesta. Apoi, a mers mai departe – a identificat câțiva angajați care ar putea și ar vrea să conducă implementarea unor idei de creștere a afacerii. Și a fost mulțumit și de pasul acesta. A continuat să muncească în fabrică, însă acum muncea diferit. Treptat, a ajuns doar să verifice anumite rapoarte, să viziteze fabrica și magazinele, să ceară idei, să discute cu clienții, cu angajații... A început să îi placă activitatea sa. Și nu doar lui, ci și angajaților: veneau către el cu idei, propuneri, se implicau în activitatea de zi cu zi în loc să se certe și să fie permanent într-o stare proastă.

Ca să vorbesc în termeni tehnici, antreprenorul din exemplul de mai sus a implementat simplu, ușor, un proces de management eficient, ale cărui rezultate, efecte au fost creșterea motivării angajaților, dar și a sa. În esență, acest proces a fost foarte simplu, iar instrumentele folosite erau doar la îndemâna sa și nu îl costau nimic.

În practică, sunt mulți manageri care au cunoștințe formale despre management. Însă majoritatea lor au câteva competențe simple pe care nu le iau în considerare, dar care fac de 10 ori mai mult decât cunoștințele teoretice. Foarte mulți manageri au o bună intuiție și mult bun simț. Însă ca aceste competențe să funcționeze și să aducă efecte pozitive, ei trebuie să le și folosească.

0 comentarii 4173 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter