Oameni care ne inspira, News

Mecanicul de locomotivă: între pasiune și stres asumat

Sebastian Radu › Mie, 2016-02-17 11:35
Este mereu cel „responsabil” că nu ajungem la timp în vacanță și văzut ca cel care lovește cu ciocănașul în roțile vagoanelor. În realitate, este un manager al situațiilor de criză, iar singurul MBA pe care îl are este tăria de a trece peste momente care pe mulți i-ar face nu doar să renunțe, ci și să urască ziua în care și-au dorit să urmeze această meserie.

Un redactor al revistei CARIERE a fost, timp de o zi, în pielea unui mecanic de locomotivă. El a văzut, prin ochii acestuia, cum arată pasiunea, riscul, stresul sau chiar moartea, la 160 de kilometri pe oră. 
foto: Sebastian Radu

Robert Chetreanu  are 38 de ani și de zece ani ascultă „glasul roților de tren” din cabina locomotivei. În cazul său, pasiunea pentru această meserie a fost moștenită de la tată, care a bătut, la rândul său, zeci de ani căile ferate din România. Cu toate că stătea mai tot timpul departe de familie, părintele său nu a încercat nicio secundă să îl convingă să facă altceva. I-a expus avantajele și dezavantajele meseriei de mecanic de locomotivă și l-a lăsat să își urmeze visul.
 
Întâi îl înveți până la ultimul șurub, apoi îl conduci. Prin „parcare”
 
Cariera unui mecanic de locomotivă începe de jos, de la nivelul șinelor. Până să ajungă la înălțimea de doi metri a postului de comandă, acesta trebuie să parcurgă teancuri de cărți, să se murdărească pe mâini „până la coate”, să învețe fiecare părticică a mașinăriei de sute de tone. Abia apoi, încep manevrele de conducere, în gară. După ce locomotiva a devenit o prelungire a corpului tău, ieși pe „traseu”. Acesta este, de fapt, adevăratul test. Dacă ești slab de înger, mai bine renunți. Dacă nu te pierzi ușor cu firea și reușești să stai cu simțurile în alertă continuu, felicitări! Tocmai ai obținut permisul de mecanic de locomotivă și dreptul de a transporta pasageri.  
 
„Când m-am hotărât să fac asta, te angajai întâi mecanic, la revizii. Începeai de jos și era gratuită obținerea permisului. Acum, te înscrii la  Autoritatea de Siguranță Feroviară Română - ASFR, plătești o taxă de școlarizare și te pui direct cu burta pe carte”, povestește Chetreanu,în timp ce își face gimnastica de dimineață - urcarea pe treptele înalte ale locomotivei.

 
Îl așteaptă mai bine de doisprezece ore departe de casă. Ziua de lucru a unui mecanic de locomotivă începe cu vreo două ore înainte de îmbarcarea pasagerilor. Se prezintă la depou, unde I se testează, înainte de toate, alcoolemia. Verifică locomotiva, primește un tabel „la minut” al traseului, i se semnează hârtia care atestă buna funcționare a trenului, și abia apoi îl poate duce către peron.
 
Este ora 7.30, dimineața. Suntem în IR 1581, pasagerii s-au îmbarcat și pornim cele cinci motoare ale locomotivei. La ora 9.30 trebuie, conform tabelului pe care îl avem în fața ochilor, să fim în Gara Constanța. Nu avem alte opriri pe drum, trenul nostru este un Inter-City care va „zbura” cu 160 de kilometri pe oră până la destinație. Exceptând o mică zonă, de vreo doi kilometri, pe pod la Fetești, unde se lucreză și vom fi nevoiți să „mergem la relanti”.

 
Nici nu ieșim bine din zona gării și locomotiva de 200 și ceva de tone apropie suta de kilometri pe oră. Nici nu ai zice că, pe lângă propria greutate, mai trage încă pe atât. O ajută cele cinci motoare care însumează peste 5.000 de kilowați, adică mai bine de 7.000 de cai putere. Mai greu este, în schimb, să o oprești. „Un marfar oprește, în regim de urgență, în 900 – 1000 de metri. Un tren de pasageri în aproximativ 800”, mi-a spus mecanicul.
 
Singur în cabina de comandă, mecanicul de locomotivă trebuie să „pedaleze” tot drumul. Sub bord se află un sistem de siguranță sub forma unei pedale care trebuie atinsă o dată la câteva zeci de secunde: „Dacă nu este apăsată, sună alarma și trenul se oprește. Dacă este ținută continuu apăsat, la fel”. Așa știe trenul că mecanicul se află în postul de conducere. Teafăr, treaz.

 
Șinele galopează pe sub noi. Stâlpii cu indicatoare și semafoare se desfășoară pe lângă noi cu viteze amețitoare. Acul kilometrajului este oprit în dreptul cifrei 160, dar nu simți viteza dacă te uiți în față. Dacă apare ceva în cale, n-are rost să te mai gândești că ai putea evita coliziunea. Chiar și păsările care roiesc din calea noastră sunt un pericol major. „Un coleg s-a trezit odată cu un stol întreg în cabină”, povestește Chetreanu.

 
Mecanicul nostru are o vedere care ar declasa și un șoim. Altfel, cum ar putea distinge, dintre atâtea luminițe și pancarte, la o asemenea viteză, care sunt cele care îi sunt adresate, în timp ce este atent și caută să anticipeze la secundă, fiecare sută de metri a călătoriei. Eu unul n-am reușit să înțeleg nimic. Și era senin afară! „Este cumplit să conduci pe ceață, când nu vezi la doi metri în față. Sau pe viscol. Dar locomotiva trebuie să meargă, nu poți trage pe dreapta”, povestește el. Pe linia din sens opus ne salutăm cu un alt tren. Chetreanu claxonează până ce trecem de el: „S-au întâmplat accidente la astfel de întâlniri. Dacă traversa cineva linia, pe noi nu ne-ar fi văzut venind, căci eram flancați de celălalt tren”.

 
O meserie nerecomandată celor slabi de înger
 
Cu toate că șinele patriei sunt locul preferat al Morții, care își ia tributul ori de câte ori are ocazia, Robert Chetreanu a întâlnit-o o singură dată în cei zece ani de când profesează.
 
„Era o trecere cu calea ferată. O conducătoare auto a încercat să fenteze barierele. Am folosit semnalele acustice, sperând să rămână pe loc. A accelerat, dar a fost prea târziu. Aveam aproape 160 de kilometri pe oră, nu aveam cum să opresc la timp”, își amintește cu regret mecanicul.
 
Cu toate că întâmplarea l-a marcat, a găsit explicații tehnice care duceau la aceeași concluzie: Nu putea face mai mult. Astfel, el a învățat să își spună că șina de cale ferată este un drum doar al trenului, iar oamenii care ajung acolo fac o greșeală fatală.  

 
Și acum, când știe că urmează o trecere peste calea ferată, Chetreanu privește atent în orizont, rugându-se ca toți șoferii să rămână unde le este locul…
 
Drumul ne este pavat cu soare și semafoare pe verde. Mai că ne-am dori să fie așa și prin București. Impiegații din gări ies în întâmpinarea noastră și ne fac cu mâna. Le facem și noi, dar oare apucă să ne vadă?
 
Niciodată Dunărea nu a arătat atât de frumoasă. Din cabina mecanicului, panorama celor două poduri de peste brațul Borcea pare desprinsă din schițele lui Saligny. Încetinim, după cum ne sugerează și graficul orar. Suntem conform acestuia, nu am întârziat nicio secundă până acum. Ne-a ajutat însă și vremea.

 
Ușor-ușor petronul 1 din Gara Constanța se așterne la pragurile vagoanelor. Călătorii debarcă, iar mecanicul trebuie să ducă trenul în depou, pentru verificări, curățire și pregătirea unui nou drum. La ora 13:00, IR 1581 se întoarce la București. Cu alt mecanic însă. Robert Chetreanu se va retrage până seara, când este programat să se întoarcă acasă. Va ajunge la familia lui pe la ora 23 și se va odihni vreo doisprezece ore, când o va lua de la capăt. Pe altă rută însă.
 
O meserie subapreciată. Mai ales de societate
 
Spuneam la începutul acestei relatări că mecanicul de locomotivă este deseori confundat cu cel care lovește cu ciocănelul în roțile vagoanelor. Am aflat de la intervievatul meu, povestind la o plimbare pe faleza de lângă Cazinoul din Constanța, că nu mecanicii de locomotivă fac asta. Ei verifică doar locomotiva, în zilele pe care le petrec la Depou, să facă verificări:  „Cei pe care îi vedeți ciocănind pe peroanele gărilor sunt lăcătușii, revizorii tehnici. Fac asta pentru a „asculta” defectele roților. Acestea au un sunet specific atunci când banda de contact cu calea ferată este uzată ori desprinsă”.
 
Pasiunea cere sacrificii. Mecanicul nostru este pasionat de meseria sa. Este poate a treia sa dragoste, după soție și copil. Altfel, ce altă motivație să găsești să faci asta, când ajungi, la un moment dat, să fii musafir în propria casă? Ca mecanic de locomotivă, lucrurile cu care rămâi după anii de muncă sunt cele pe care le caută toți: respectul, validarea, satisfacția lucrului bine făcut, întâmplările terminate cu bine și, mai ales, cât mai puține întâlniri cu moartea.
 
Robert Chetreanu povestește că „afară” e greu să profesezi, „au și ei mecanicii lor”. „Aș putea să lucrez la metrou, dar nu vreau asta. Poate doar dacă nu vor mai fi linii ferate în România”, spune el.
 
După două ore petrecute în postul de comandă, alături de Robert Chetreanu, am înțeles că mecanicul de locomotivă este asemeni unui pilot-comandant. Și unui copilot, în același timp. Mecanicul de locomotivă este cel care este atent la drum, urmărește aparatele de bord, semafoarele și semnalele instalate pe traseu, păstrează comunicațiile radio cu impiegații din gări și cu alți colegi. Toate astea, sub presiunea accidentelor inevitabile. Mecanicul de locomotivă este „pilotul” pentru care culoarele aeriene s-au transformat în șine, macazuri și semnale luminoase. Mecanicul de locomotivă este omul pe care nu îl aplaudă însă nimeni, niciodată la destinație.
 

 
Data viitoare când mai călătoriți cu trenul, nu uitați ca la destinație să treceți pe lângă locomotivă și să aplaudați. Veți aduce un zâmbet de împlinire pe chipul unui om precum Robert Chetreanu. Sau poate chiar lui…

Le merită din plin!

33 comentarii 6698 vizualizări

Comentarii

2016-05-02 15:30

SORIN CFR

meserie de tractorist.altceva

meserie de tractorist.altceva nu stiu decit se se laude cine sant ei.daca au probleme in parcurs habar nu au ce sa faca.se duc in sala masini si trag de sigurante,apoi o dau defecta si stau sa faca ore suplimentare.daca au probleme cu garnitura de tren fie marfa sau calatori suna la operator -SA VINA REVIZIA-adevarati meseriasi,ciocanari aia cum le spuneti voi.Daca nu ar fi vagoanele ai cara rahat cu roaba.RUSINE SA VA FIE.Stati ca sobolani la caldura si numai va vaitati.la cocanari care stau in ploaie,zapada,viscol.canicula,si va baga bani in buzunare nu va ganditi,halal colegi........

2016-05-02 09:12

DRUM DE FIER

Reporterul a consemnat asa

Reporterul a consemnat asa cum stie, ceea ce a vazut. E un articol bun, indiferent de cele cateva inadvertente. A avut noroc de un drum parcurs la viteza mare. Toti mecanicii de locomotiva merg la drum asumandu-si parcursuri cu tot felul de riscuri.E o profesie care te poate imbatrani destul de repede. Cinste lor, celor ce , dupa drumuri dificile, ajung intotdeauna sa dea cele trei fluiere scurte, specifice sosirii in statia finala!

2016-05-01 23:30

SCHIOP COSTEL

Locomotivă e tip co-co și din

Locomotivă e tip co-co și din motive tehnice locomotivă are un motor de tracțiune.
Acolo este locul BAR-ului iar deasupra este ordin de circulatie.

2016-05-01 23:29

SCHIOP COSTEL

Locomotivă e tip co-co și din

Locomotivă e tip co-co și din motive tehnice locomotivă are un motor de tracțiune.
Acolo este locul BAR-ului iar deasupra este ordin de circulatie.

2016-05-01 18:46

DAN CALDARUSE

Si totuși,cum e posibil ca

Si totuși,cum e posibil ca locomotiva să nu aibă toaleta?!

2016-03-20 11:30

COSTACHE MARIN

Functia de mecanic de locomotiva

Acest articol se refera strict la functia de mecanic de locomotiva,nu se vrea minimalizrea celorlalte functii de la calea ferata,care au importanta lor in ceea ce inseamna siguranta circulatiei,si implicid cea a calatorului.Haideti sa dam cezarului, ce este al cezarului,imaginativa,ce inseamna sa conduci un tren,sa asiguri viteza de circulatie( 160km/h),in functie de indicatia semnalelor,pe timp cu vizibilitate redusa,si aici intra,ceata,ninsoare,ploaie etc.

2016-03-11 00:40

PENTRU CURICHERIU

Cineva întreba ,,cine apasa

Cineva întreba ,,cine apasa pedala cînd mecanicul merge la toaleta ..?Mecanicul trebuie sa si regleze in asa fel organismul si sa mănînce in asa fel incit sa nu aibă nevoie de a merge la toaleta in timpul parcurs ului.Deci si din acest punct de vedere ,nu oricine poate face functia de mecanic de locomotiva.

2016-03-10 21:18

PENTRU CURICHERIU

Adaug la comentariul facut!,

Adaug la comentariul facut!, asa ca si din acest punc de vedere nu oricine poate face functia de ,,MECANIC LOCOMOTIVA,,

2016-02-20 21:21

XI NUAN

Locomotiva din imagini nu are

Locomotiva din imagini nu are 200 si ceva de tone. Are doar 126t.

2016-02-19 21:01

MAGIUN

Daca are nevoie la toaleta,

Daca are nevoie la toaleta, ce face mecanicul? cine apasa pedala aceea la cateva zeci de secunde?

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter