Actual

La vie en RAWZ

Dana Badea › Mie, 2016-03-02 13:24
„Viata in RAWZ” a surorilor Lăzărescu a început în 2009. Pe atunci Andreea Lăzărescu lucra în headhunting iar Lucia Stoica era manager de call center. Andreea a renunțat la jobul de „gulere albe" pentru a-și deschide o mică afacere cu mâncare pentru raw vegani. S-a specializat pe cont propriu în această direcţie, testând produsele pe propria persoană. Povestea afacerii ”crude” RAWZ,  în exclusivitate pentru Revista CARIERE. 
sursa: rawz.ro

 Casa RAWZ, primul restaurant din București cu specific raw-vegan 

„Petru e nepotul meu cel mic căruia îi plac foarte mult produsele raw. Era oarecum ciudat pentru că eu la toate mesele în familie mă duceam cu caserolele cu mâncare, în vreme ce toţi  mâncau cârnaţi şi alte preparate tradiționale. Iar nepotul meu venea şi mânca cu mine exclusiv preparatele raw pe care eu le aduceam. Atunci am cumpărat două frigidere pentru a ajuta și alte mămici cu produse de genul celor care-i plăceau nepotului meu. De fapt aşa a pornit RAWZ” îşi începe Andreea Lăzărescu povestea micii afaceri pe care o gestionează împreună cu sora sa. 

Andreea Lăzărescu este la bază psiholog. A lucrat câţiva ani în headhunting ca angajată, mai apoi şi-a creat propria firmă.„Am lucrat în trei firme. Una dintre ele a fost a mea.Trecerea la servicii în alimentaţie mi s-a părut groaznică. În headhunting lucrurile sunt foarte clare şi organizate. Eu cred că am fost un profesionist foarte bun în recrutare. Cert e că aveam trei facturi de intrare, pentru că nu lucram la mai mult de trei proiecte într-o lună şi poate mai erau cel mult şapte facturi de utilităţi. Şi când treci la o meserie în care contează cât e kg de ceapă şi cu cât dai porţia, cu zeci de ambalaje, e o diferenţă foarte mare. Dacă nu ai lucrat niciodată pe bucăţele ţi se par toate ciudate. Plus că lucrezi cu altfel de oameni. În lumea headhunting-ului întâlneşti oameni cu etică. Eu am avut o perioadă în care mă specializasem pe oameni tehnici, aproape geniali. Aveam multe proiecte pentru OMW, pentru firme care operau în Austria. Pentru mine a fost foarte greu să mă adaptez,” povestește Andreea.

În 2009 când criza şi-a arătat colţii a renunţat la „vânătoarea de capete” pentru o alta, cea de raw vegani.  Era un curent care abia intrase pe piaţa din România, spune Andreea Lăzărescu, care renunţase la vechile obiceiuri alimentare şi făcuse trecerea la un regim bazat pe crudităţi. După mai  multe tatonări, în 2009 Andreea a deschis primul restaurant raw vegan din România.„Restaurantul RAWZ a constat din 2 frigidere şi o masă lungă la care îmi ţineam workshopurile. Acolo invitam oamenii să vină să înveşte să gătească raw. Acesta era scopul meu. Oamenii veneau, îşi luau mâncarea din frigider şi serveau acolo pe masă, în picioare. Şi atunci am decis să le cumpăr câteva scaune pentru a nu mai mânca în picioare. Aşa a debutat RAWZ”, povesteşte nostalgică Andreea Lăzărescu despre prima ei afacere cu mâncare crudă. ”Am renunţat la restaurant în 2012. Era o atmosfera foarte frumoasă şi aveam şi o clientelă deosebită, dar restaurantul nu şi-a scos niciodată banii. În cei mai bine de doi ani cât a funcţionat, eu am venit cu bani de acasă. Restaurantul nu a reușit să treacă pe profit. Cred că abia în 2012 începusem să avem o masă critică, care ar fi putut să susţină afacerea”  afirmă Andreea.

Andreea spune cu mândrie că prin mâna ei au trecut mulţi bucătari care lucrează acum pentru concurenţă.
”A fost un loc de lansare pentru unii dintre bucătarii care acum lucrează în restaurante raw. Eu am obosit financiar în 2012 şi nu am mai putut să susţin afacerea cu restaurantul. Dar nu am renunțat la ideea de a face în continuare preparate raw și a le comercializa.”

Așa că după ce a închis restaurantul a decis să facă livrări. Clienţii RAWZ sunt  bine informaţi, exigenţi, cărora le place să mănânce sănătos dar nu prea au timp să vină la restaurant. Şi atunci i-a venit ideea să meargă să le ducă preparatele raw la birouri. „Avem clienţi fideli din 2012. În ianuarie 2012 am început cateringul şi ei cumpără în continuare de la noi. Noi le livrăm prânzul şi cina împreună. Nu facem două livrări. Majoritatea vor doar prânzul, la cină preferă să meargă la un restaurant”.

Lucia Stoica (Lăzărescu) s-a alăturat afacerii surorii sale cu mâncare raw, în 2015. „Eu apreciam din umbră ce făcea sora mea, Andreea. Îmi amintesc că am sărbătorit un 8 martie foarte frumos la RTC, în care am insistat la HR Managerul de atunci Alina Rădulescu, să facem cadou tuturor femeilor un workshop, unde Andreea a venit să le vorbească de mâncarea sănătoasă, a gătit, le-a făcut spaghete din dovlecei şi toată lumea a fost foarte încântată. Nu mi se părea că sunt pregătită să îmi schimb domeniul atunci. Am lucrat ca manager de call center la RTC. Am clacat la un moment dat şi am decis să rămân acasă cu copilul o perioadă, după care Andreea a insistat să intru în afacere. Am decis că aş putea da o mâna de ajutor la RAWZ pe suportul clienţilor pentru că la asta mă pricepeam eu cel mai bine şi bineînţeles să ne uităm şi la cifre”, spune Lucia.

Andreea consideră că sora sa, Lucia este mâna de fier care-i trebuia. „A făcut lucruri foarte importante sora mea. Pentru prima dată cineva e cu ochii pe cifre. Cineva care analizează datele şi ia nişte decizii”.  Lucia Stoica spune că experienţa de manager o ajută foarte mult. „Vinzi pentru nevoia clientului dar nu poţi să livrezi un produs mai ieftin decât îl cumperi de la piaţă. Atunci am zis să vedem cum putem creşte afacerea şi între timp m-a atras şi pe mine partea de gust a produselor pe care le livrăm. Iar atunci când ţi se pare potrivit, lucrurile merg în direcţia bună”, consideră Lucia.

Marfa trebuie să fie tot timpul proaspătă

Andreea Lăzărescu spune că RAWZ lucrează cu mulţi furnizori.
„Încercăm să luăm cât mai multe produse româneşti, unele dintre ele sunt şi organice. Avem furnizori care ne livrează doar zmeură. Dar luăm şi din supermarketuri marfă. Deja ştim care e e cel mai bun produs în fiecare supermarket. În continuare avem  o paletă foarte largă de furnizori. Încercăm să ne punem vara la congelator o parte din produsele care sunt cerute în mod frecvent”. 
Lucia Stoica spune că „cel mai vândut pachet e cel pentru cinci zile, masa de prânz pe cele cinci zile de lucru. Dar meniul nostru rulează la 15 zile, în aşa fel încât clienţii noştri care vor să mănânce raw au la dispoziție un meniu pe 20 zile, 60 de zile. Avem frecvent clienţi care cumpără de la noi pe durata a şase luni şi atunci meniul e gândit să nu ai acelaşi fel de mâncare lunea, de exemplu. Nu apuci să te plictiseşti de el. Noi am constatat că schimbarea la trei săptămâni ajută pentru că începe să ţi se facă poftă de ce ai avut”.

Meniul este alcătuit în aşa fel încât să predomine  fructele şi legumele de sezon.„În perioada de vară folosim multe roşii iar în iarna mergem mai mult pe rădăcinoase, de exemplu, crucifere, etc” spune Lucia Stoica.
„Ce am reuşit noi să obţinem în timp, pe lângă gust, raportat la tot ce există pe piaţă, am reuşit să obţinem echilibru digestiv bun. E important cum combini ingredientele în aşa fel încât să fie uşor digerabile pentru stomac şi clientul să nu aibă vreo reacţie nedorită. Asta am obţinut-o în timp datorită experienţei” adaugă Andreea.

Vinerea livrează dulciuri

„Am vrut să încurajăm foarte multă lume să mănânce sănătos şi am sesizat că dulciurile reprezintă produsul cu care cel mai uşor poţi să atragi clinenții. Şi atunci, pentru a-i încuraja să încerce, le-am făcut o ofertă. Cake away Friday.  Dacă șase felii de tort în mod normal ar costa vreo 90 de lei, acum la ofertă, ele costă 50 de lei. Ceea ce înseamnă la jumătate. Pe piaţă o prăjitură raw costă între 18 şi 21 de lei iar noi, la Cake away Friday o vindem cu 9 lei” descrie Lucia Lăzărescu una dintre campaniile menită să atragă noi clienți.
„E oferta noastră de vineri. Nu cred că renunţăm la ea pentru că avem clienţi în toate firmele care ne trimit fotografii, e o formă de a aduna oamenii la un loc", adaugă și Andreea. 

Planuri pentru 2016

Surorile ”RAWZ” spun că sunt decise să rămână în piaţă pentru totdeauna. „În momentul acesta ce pot să spun e că nu mai aducem bani de-acasă, iar ce câştigăm, reinvestim. Eu am nevoie să fac lucrurile temeinic. În 2015 am lucrat foarte mult la produse, la procesul de producţie, a fost anul dedicat perfecţionării reţetelor. Când faci producţie e important să ai o fluență în proces. 2016 este anul în care noi vrem să ne  deschidem mai mult spre piaţă. Nu am investit deloc în imagine şi în promovare, am preferat să luăm utilaje, să avem o pagină web nouă. Să fim pregătiţi  pentru noile cereri” spune Andreea Lăzărescu. 

Lucia adaugă că orice client este sedus după ce gustă produsele lor.„ Sunt persoane şi persoane. Unii se adaptează repede la stilul alimentar crud iar ce e mai uimitor, e atunci când bărbaţii au reacţii de genul acesta. De exemplu, avem un client care este fost jucător de rugby care are 1,90 şi 100 de kg şi mănâncă cu succes produse raw, de la noi fără nicio problemă. Îi place foarte mult. Avem mulți clienți bărbaţi care ne zic că e prima dată în viaţă când se simt cu adevărat sătui”.

Andreea Lăzărescu spune fără modestie că felul în care este conceput meniul, ingredientele, modul în care se efectuează livrarea, toate sunt conceptul lor şi preluat apoi de concurenţă. „Am fost un fel de trend setter. Dar unii dintre competitori au fost mult mai pragmatici. Eu pot vedea de ce are nevoie omul, pot crea produse noi dar nu sunt orientată spre profit şi de aceea nu cred că sunt omul potrivit pe care să-l întrebi dacă este o afacere pentru zilele noastre. Aproape că da. Suntem 12 oameni care trăiesc din această afacere, până la urmă. Nu facem un profit. În acelaşi timp, ştiu că sunt firme care au fost centrate pe a face profit. Şi au făcut. Chiar dacă au apărut la trei ani după noi, depinde de stilul omului care face afacerea”, spune Andreea Lăzărescu. 

O altă problemă pe care Andreea şi Lucia vor să o rezolve în 2016 este înregistarea numelui la OSIM. Asta pentru că în piaţă au apărut competitori care le folosesc numele.„Există un centru în Băneasa care folosește numele nostru. Acum  am pornit să înregistrăm numele la OSIM dar înţeleg că durează vreo şase luni. Nu e al nostru punctul de desfacere din Băneasa şi va rog să nu ne confundaţi cu ei pentru că e o diferenţă de gust de la cer la pământ” adaugă Andreea Lăzărescu.
Planul de bază al surorilor Lăzărescu pentru 2016 este să aibă produse bune și să-și dubleze numărul de clienţi. „Lumea trăieşte cu impresia greşită că mâncarea sănătoasă nu are gust bun, dar după ce gustă produsele noastre îşi schimbă impresia." 

0 comentarii 1553 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter