Specialist

„Aurora” lui Cristi Puiu a costat 2 milioane de euro

Mihai-Cristian Stirbu › Joi, 2011-03-10 11:03

"Aurora", cea mai recenta productie a regizorului Cristi Puiu, are premiera de gala in aceasta seara. Producatorul Anca Puiu povesteste pentru Revista Cariere despre cat de greu a fost sa stranga in criza doua milioane de euro pentru finantarea filmului.

In urma cu ceva timp, un prieten de-al meu a fost invitat la vizionarea restransa a Aurorei, al doilea film al seriei "Sase povestiri de la marginea Bucurestilor". Regizorul isi dorea cateva reactii. Acel prieten nu a putut sa imi spuna decat ca este un film care ne va „lovi” puternic - un indiciu suficient cat sa-mi starneasca interesul. Prima surpriza pe care pot sa v-o dezvalui pana la premiera din toamna acestui an este tripla ipostaza a cineastului Cristi Puiu: scenarist, regizor si actor (debut). Protagonistul „crime story”-ului e un barbat divortat, pe nume Viorel, cu doi copii, care, stapanit de ganduri incerte, traverseaza orasul de la un capat la altul, catre un obiectiv numai de el stiut. Lungmetrajul este produs de Mandragora, iar Anca Puiu si Bobby Paunescu sunt producatorii peliculei.

CV-ul regizorului conteaza

Anca Puiu se trezeste in zori, vorbeste mult la telefon, raspunde si scrie e-mailuri in acelasi timp, merge la intalniri si adoarme tarziu in noapte. Asa face rost de bani. „In momentul de fata, nu e lucru usor. Toate merg mult mai incet. Norocul nostru a fost ca am cautat finantari inainte de criza”. A strans cele doua milioane de euro necesare pentru realizarea lungmetrajului Aurora prin toate mijloacele posibile si imposibile. „E o diferenta sa te apuci sa strangi bani pentru Cristi Puiu sau pentru cei cu care pornesti de la zero. El are un nume, un CV... Nu mai e nevoie sa convingi ca urmatoarea sa productie va fi un foarte bun film. Chiar daca subiectul e interesant, oamenii se uita si la cine il scrie, cine il regizeaza... E la fel ca in orice alt domeniu cand vine vorba despre investit bani in ceva”.

Selectia e importanta

S-a implicat in ultimul proiect al sotului ei pentru ca il considera un film special. Despre Festivalul de la Cannes, spune: „Selectia este esentiala! Deja ne simtim castigatori pentru ca ne-am calificat in aceasta faza”. In viziunea ei, e important ca un regizor sa fundamenteze cinematografic povestea pe care o are de spus: „Filmele de arta, filmele bune declanseaza in spectator o reflectie pozitiva sau negativa”. Ii plac filmele care o fac sa le revada si a doua oara, si a treia oara, in care descopera mereu ceva diferit. „Care te fac sa te intrebi ce anume a determinat acea reactie, sa poti citi in detaliile filmului, sa rezonezi”. Pentru ea, Aurora este un astfel de caz. „Cu totii avem o latura voyeuristica. In acest film, fara sa fii acolo, poti vedea tot ceea ce face un barbat de patruzeci si ceva de ani”.

„Creditele pentru succesul unui film le are regizorul. El se implica in tot si in toate, nu e ca in America”.

Atractia pentru jobul de producator i s-a nascut la filmarile pentru Moartea Domnului Lazarescu. Desi nu ea era producator executiv, ci Alexandru Munteanu, Anca s-a implicat in strangerea de fonduri. A fost pentru prima data cand a facut rost de patru sute de milioane: „Era groaznic. Conturile noastre erau pe minus”. Inca nu prea stia cu ce se mananca si ce presupunea productia. Avea alte businessuri pe-atunci. A inceput in Textile, a trecut pe Food, ca sa revina apoi in Textile. Dupa modelul altora care si-au infiintat firme de productie, sotii Puiu au ales sa procedeze la fel. Un producator roman si unul strain urmeaza, in mare, aceeasi strategie. Acceseaza fondurile interne, apoi se uita dupa parteneri straini. Desi Cristi Puiu declarase ca nu il mai intereseaza banii de la CNC, sotia lui l-a convins sa se razgandeasca: „Daca se intampla ceva, eu raspund.” Si bineinteles ca a intervenit o necunoscuta. „Nu ne-au calculat bine punctajele. Dupa grilele afisate, eu, ca producator, si Cristi, ca regizor, luaseram punctajul maxim. Cand le-am atras atentia, si-au recunoscut eroarea, dar nu ne-au dat mai multi bani” (1,58 de milioane de lei). Mai bine de un milion de euro i-a primit de la francezi. Alte solutii de finantare sunt agentiile de media, televiziunile, dar si banii europeni. „Cash exista, dar trebuie sa stii de unde sa-i iei si cum sa-i convingi pe respectivii: Domnule, exista si alta fata a situatiei, investeste acum o suta de mii si vei ramane in istorie”.

La ultima parte a filmarilor, Anca a mizat pe barter. „Am preferat sa mergem pe produse in sistem barter. Desigur, multinationalele au bugete stabilite la inceputul anului, cum e si cazul McDonald's, dar trebuie sa te interesezi in etapa de finantare, nu in cea de productie...”. Asa ca, Anca a pus mana pe mobil si a dat cateva telefoane. Coca-Cola le-a oferit apa plata (pentru catering si platou). Au economisit in jur de 20.000 de euro. Albalact le-a pus la dispozitie lapte, iaurt, cascaval; Vel Pitar a venit cu painea toast. Sa nu va temeti ca filmul va fi plin de reclame. In pregeneric, exista o scena in bucatarie, unde se afla apa, lapte, paine. Totul e firesc. In toamna, s-au refacut cateva filmari, insa o anumita scena i-a dat emotii Ancai. „Am realizat un barter cu Hotel Novotel pentru partea de cazare. Am avut noroc ca nu a cazut la montaj scena care face referire la acest hotel. Poti avea surpriza ca acele secvente sa nu fie incluse. Daca regizorul ar fi decis altfel, nu ar fi fost profesionist sa-l determin sa se razgandeasca.” Astfel de situatii sunt acoperite de contract, sponsorii fiind mentionati pe generic.

Actori, locatii...

Preproductia e momentul cand se cauta actori, locatii, se incheaga echipa de productie, se fac decupajele, se imparte filmul in scene. Urmeaza repetitiile si apoi filmarea. Daca la un scurtmetraj sunt necesare doar trei saptamani pentru alegerea locatiilor, la Aurora a fost nevoie de cinci luni, dar se puteau intinde chiar pana la un an. „S-a mers pe fast forward”. In privinta distributiei, rolul producatorului este acela de a face rost de mai multe agentii de casting si de a recomanda oameni care sa-l ajute pe regizor sa aleaga actorii. „Cum aveam nevoie de copii, a fost mai dificil”. In bugetul filmului, cele mai costisitoare au fost pelicula cinematografica, laboratorul (developarea si alte etape specifice) si echipamentele – lumini, camera de filmat... Camera de filmat, de 35 mm, a fost inchiriata de la compania Panalight. Aparatul are propriul mecanic si a fost adus cu o masina speciala. Alimentarea cu energie electrica (curent, cabluri, camioane transport) a produs si ea o gaura mare in buget. Cea mai scumpa locatie a fost apartamentul pe care il vom vedea la inceputul filmului. Era exact ceea ce cauta regizorul. A mai fost nevoie de o locatie, cu usa in 90 de grade fata de apartamentul vecin. „Ambele apartamente, pe care le-am gasit pe str. Dionisie Lupu, in zona Pietei Romana, ne-au dus pe la 7.000 de euro”. In aceasta suma, a intrat si amenajarea. Unul dintre imobile era complet gol, asa ca a fost nevoie de doua camioane cu lucruri. Tot la categoria locuinte, apartamentul personajului principal, Viorel, apartine in viata reala parintilor Ancai: „L-au distrus complet. Peretii au fost racaiti pana la zidarie”. Amenajarea, filmarile si renovarea au durat trei luni.

Au avut parte si de situatii desprinse parca din Absurdistan: pentru sase ore de filmare la o patiserie li s-au cerut 500 de euro... La un moment dat, aveau de filmat timp de trei zile undeva contra a o mie de euro/zi. Si ganditi-va ca au avut o suta si ceva de locatii. „N-am fost la nimeni in productie sa vad cum cum e, dar la mine tot timpul au venit profesionistii sa-mi spuna cum stau lucrurile. A trebuit sa le demonstrez ca totul e discutabil, ca nu putem accepta tot ce ni se ofera cu orice pret”.

Imediat dupa locatii, se situeaza onorariile Directorului de film, al asistentului unu de regie si al scenografului (Vali Ighegheanu). Plata actorilor s-a situat in jurul valorii de o suta de mii de euro. Distributia ii include pe Clara Voda, Constantin Dita, Gelu Colceag, Valentin Popescu, Valeria Seciu, Catrinel Dumitrescu, dar si pe fiica (Ileana) si pe fratele cineastului, Iulian Puiu.

„Pe 27 februarie 2009, am demarat filmarile exterioare. Copacii nu aveau inca frunze, nu exista vegetatie. Pe 18 mai, am fost nevoiti sa oprim filmarile pentru ca arborii inverzisera deja. In toamna, echipa s-a reapucat de treaba. Pentru ca in film actiunea se petrece pe parcursul unei zile si jumatate, unele scene in care exista vegetatie s-au refacut.”

Pe cand o comedie?

In Romania, se fac mai mult filme de autor. Anca alege sa se implice sau nu in functie de cat de pasionat este regizorul de subiectul sau. „Imi plac oamenii determinati: Vreau sa fac asta, pentru ca nu mai pot dormi linistit! La unele subiecte rezonez, la altele nu”. O atrag filmele inter-relationale si comediile: „Astept o propunere pentru o comedie cu umor subtil!”. Relatia dintre regizor si producator nu e deloc simpla, de asta trebuie sa existe o chimie intre ei. Cu regizorul Marian Crisan se afla deja la a doua colaborare. I-a placut subiectul pe care il are Morgen. „Marian avea alte doua subiecte, dar acesta mi s-a parut mai interesant pentru ca spune povestea locului unde a crescut”. Au primit deja invitatii pentru festivalul de la Locarno si cel de la Venetia, iar tot in toamna vor sa-l proiecteze pe marile ecrane din Romania. Si experienta de la Francesca cu Bobby Paunescu a bucurat-o.

Daca filme romanesti se tot fac, de ce nu avem public care sa se inghesuie la cinematografe sa le vada? In Franta, statul obliga televiziunile sa promoveze productiile autohtone, insa la noi, „numai sport si politica. Cultura nu ne trebuie?”, se intreaba retoric Anca Puiu.

Carte de vizita

Anca Puiu
Producator, partner Mandragora Productions

- masterand in Management Cultural;
- filmografie (scurtmetraje, lungmetraje, seriale, documentare): „Moartea Domnului Lazarescu”, „Bricostory”, „Lombarzilor 8”, „Joi”, „Megatron”, „Tub”, „Francesca”, „Metrobranding”, „Aurora”, „Morgen”;
- producator spoturi TV;
- in 2007, a beneficiat de un training pentru producatori la San Sebastian.

 

Urmariti trailerul oficial al filmului "Aurora": 

 
9 comentarii 3992 vizualizări

Comentarii

2011-05-04 03:27

ROMULUS

cucu!

gogule,ai perfecta dreptate!. inca un film trist made in romania. 98% fiasco total . ........
Cu siguranta, nimeni nu-si va aduce aminte de povestea acestui film in 2-3 ani, dar recordul sau in ceea ce priveste incasarile nu va fi uitat atat de usor. Cu un buget de doar 15.000 de dolari, Paranormal Activity a avut incasari de 108 milioane de dolari doar in SUA, asa ca unii s-au grabit sa-l eticheteze cel mai profitabil film facut vreodata.".... nu ma dau in vant dupa genu 'asta de film ,dar!!... au facut din rahat bici ,si au si puscat cu el, ,,,in fine a fost ora 03 :15 o zi faina!
u

2010-05-26 17:08

GOGU

Mai Mihai

Si cu aceasta ocazie poti sa-mi zici si tu mie "mai Gogule", tu esti bine intentionat dar da-mi voie sa-ti spun urmatoarele:
Ori ai fost indus in eroare, ori te-ai lasat indus, ori vrei sa induci la randul tau pe onorabili cititori, cu acest articol.
Treaba asta cu productia de film nu este asa de simpla cum crede lumea si nici macar cei care au facut unul doua proiecte si spre cinstea lor unul de chiar de real succes la public. Ma refer aici la "Moartea domnului Lazarescu", film, care mie personal, mi-a placut f mult. Nu este nici o tragedie daca urmatorul film produs de ei nu-l depaseste in succes sau nici macar nu se va apropia de acesta. Si marii regizori cu cariere bine definite mai dau rateuri. Asa e in viata.
Este poate interesant sa povestesti despre cum se cheltuiesc banii pentru a face un film, dar te rog sa ma crezi ca pentru un film romanesc in care joaca cativa actori, nici unul de oscar, care sa ridice costul filmului pana la cer, fara nici un fel de efecte speciale costisitoare, pt ca nu vad la un asemenaea subiect ce s-ar fi putut face in directia asta, un buget de doua milioane de euro, este ENORM.
Poti sa cheltuiesti atatia bani, ori voit cu tot dinadinsul, ori inconstient ori sa te faci ca-i cheltuiesti.
Treaba aia cu patiseria imi spune mie ca productia filmului s-a facut dupa ureche, zic eu, daca ajungi pe mana unora cu sorturi la brau, care te pot santaja si-ti pot lua pielea dupa tine cand vrei sa filmezi trei gogosi care nici alea nu apar in cadru, poate.
Finantarea franceza sunt sigur ca a constat in servicii si poate in alte variante de finantare, dar doar pe hartie iar oamenii care au facut fimul nu au vazut nici o letcaie in mana de la domni din Franta, asta e iar o alta discutie, mai ales pentru cei care stiu cum se invart treburile astea. Cei care se lauda cu un asemenea mare sprijin din partea franceza, o fac constient, pentru impresionarea publicul necunoscator. Tot finantarea romaneasca de la cnc si investitiile private autohtone conteaza.
Fisiere in excel se folosesc intradevar la noi, pt ca producatorii autohtoni nu sunt in stare sa intre in randul lumii cinematografiei mondiale si sa foloseasca si ei un program de bugetare profi, dar si asta e o alta discutie. Are vreo relevanta pt cineva un fisier in excel in care sunt trecute niste cifre ? Cred ca nu.
Eu nu am nimic nici cu filmul nici cu ce-i care l-au facut si abia astept sa-l vad, dar cu cat ies in presa cu treburi de genul asta cu atat isi fac deservicii. Acum trebuie sa se axeze pe o reclama cat mai pozitiva iar acest gen de abordare nu face parte din categoria asta.
Sa astepte ca filmul sa confirme si dupa aia pot sa povesteasca lumii intregi cum si prin cate au trecut ca sa iasa un asa mare succes, dar pana atunci acest film se pare ca este doar un semi rateu (pun la socoteala cu +, nominalizarea, in afara competitiei)
No hard feelings.

2010-05-27 11:51

MIHAI-CRISTIAN STIRBU

:)

O sa fiu mai scurt de data asta. Poate cel mai important lucru este ca vei merge sa vezi filmul. Voi merge si eu si mai stiu si alti oameni care vor veni. Asa cum spectatorii se inghesuie sa prinda bilete la teatrele mari poate in viitor vom asista la aceeasi scena si in fata cinematografelor. Pot sa sper.

2010-05-25 22:35

GOGU

pentru autor

Se vede ca nu este un studiu de caz si nici eu nu as comenta asa ceva, dar pentru mine acest articol arata ca o explicatie a cheltuielilor f mari care au fost implicate in productia acestui film, in eventualitatea unui esec. Asa suna pentru mine. Daca succesul apare atunci nu mai conteaza cati bani s-au cheltuit si cate eforturi s-au depus, mai ales in draga noastra de tara.
Poate ca ma insel, dar nu inteleg de ce a trebuit scoase in evidenta urmatoarele doua propozitii " Mai bine de un milion de euro i-a primit de la francezi " si "pentru sase ore de filmare la o patiserie li s-au cerut 500 de euro..." plus afirmatia ca au avut de filmat in peste o suta de locatii.
Pai da asa e numai ca puteau sa ceara si mai mult cei de la patiserie pt ca este dreptul lor la negociere. Mai ales atunci cand regizorul alege locatia in ultima secunda si nu renunta la ea nici in ruptul capului ( nu stiu daca a fost cazul aici dar cam asa se intampla in general ).
Mai rau in toata povestea asta cu productia de film este atunci cand regizorul este si scenarist si producator sau totul se invarte in familie si atunci nimeni si nici un argument nu mai tine in favoarea cheltuiri banului cu pricepere in folosul productiei. Vorbim de bani publici aici nu despre investitii private.
Privesc fenomenul asta de multi ani aici la noi si am ajuns la concluzia ca nici un film romanesc indiferent de succesul pe care la avut in festivaluri internationale, nu a reusit sa scoata bani nici macar cat sa-si acopere cheltuielile de productie. Festivalurile reprezinta o forma de reclama ieftina dar insuficienta pt promovarea unui film, in orice tara nu numai aici la noi.
Doua milioane de euro in romania nu se vor castiga la un film decat daca va fi tinut in cinematografe vreo 10 ani la rand si poate nici asa.
Poate pentru cei neavizati poate fi interesant un articol ca asta dar din pacate, spun, ca acest gen de articol poate face mai mult rau decat bine filmului in sine.

2010-05-26 10:42

MIHAI-CRISTIAN STIRBU

finantare CNC

Si pentru ca acest film a fost finantat din bani publici mi s-a parut interesant sa scriem despre modul in care a fost cheltuita aceasta suma si m-am bucurat de sprijinul producatorului - ne-a pus la dispozitie lista de cheltuieli in Excel. Iarasi mi s-a parut important sa subliniez ca francezii au fost dispusi sa sponsorizeze o productie romaneasca cu un milion de euro (nu vorbim de zeci de mii) - jumatate din totalul investitiei. Iar exemplul cu patiseria mi s-a parut elocvent pentru Romania, unde fiecare cere dupa ureche, fara sa faca niste calcule inainte. Acel SRL nu obtine in mod normal intr-o zi 500 de euro... Sunt de acord cu tine ca nu vor recupera banii, dar nu cred ca asta este scopul, cel putin la noi. Daca ai propuneri de subiecte pentru viitoare articole care sa apara in cadrul acestei sectiuni te rog sa ne scrii la adresa cariere [at] cariereonline.ro , pentru Trend.
Multumesc, Mihai

2010-05-25 20:32

GOGU

ce a inteles Tudor

@tudor - ce intelegi mai Tudore ? Daca asta-i un " articol f bine documentat si util despre productia de film " inseamna ca habar nu ai cu ce se mananca treaba asta. Adica nu inseamna, sigur habar n-ai.
Ori tu ai scris articolul ori ai mancat si tu din cateringul de la echipa de filmare.

2010-05-25 21:31

MIHAI-CRISTIAN STIRBU

Autorul

Salut, Gogu,

Autorul articolului sunt eu si iti multumesc pentru interes. Nu mi-am propus un studiu de caz pentru viitorii producatori de film, ci sa descriu, cu ajutorul Ancai Puiu, cateva elemente - mari consumatoare de bani in productia unui film. De altfel, in sectiunea Trend oferim microfonul domeniilor liberale sau conexe.
Daca Aurora va avea sau nu succes pe plan national, vom vedea in toamna cand va avea premiera. Faci referire la criticile aparute in presa internationala. Acestea sunt impartite, si pozitive si negative deopotriva.
Daca ai si alte pareri de impartasit, te invit sa o faci.

2010-05-25 17:40

TUDOR

eu inteleg

ffffff bun articolul. in sfarsit un articol f bine documentat si util despre productia de film

2010-05-25 17:11

GOGU

care este scopul acestui articol ?

Pentru un film romanesc, 2 milioane de euro reprezinta un buget enorm cu care se poate face o super productie oriunde in lumea asta, nu un film de 3 ore care nu spune nimic se pare, sau cel putin asa reiese din comentariile presei internationale.
Se consuma pelicula f multa si costurile cu developarea sunt enorme in situatie cand regizorul nu stie ce are de filmat si ezita permanent, in cautarea celei mai bune duble. Costurile cu locatiile in romania pot fi foarte ridicate dintr-o proasta managerizare a programului de filmare si o negociere defectuasa a lor.
O distributie, care chiar daca valoroasa pe plan national, este platita cu rateuri romanesti, asa ca nu costurile cu castul duc la cheltuirea a milioane de euro. De echipa nici nu mai vb cu ce banii sunt platiti, ca intelege toata lumea ca nu sunt platiti ca la hollywood. Ar fi multe de adaugat la capitolul cum sa cheltuiesti doua milioane de euro pe aproape nimic.
Din pacate asta este o boala romaneasca 100%, luat bani de la cnc-ul local, luat bani de la sponsori, intors bani inapoi la uni si la altii si daca avem noroc sa iasa si ceva, bine, daca nu, asta e, la cat mai multe filme din bani de la stat. Chiar daca exista si o finantare externa, banii din romania sunt intotdeauna f bine veniti pt ca la sfarsit nu sa da prea mare socoteala la ei.
Un film de trei ore care sa faca valuri pe plan international este foarte greu de facut chiar si pentru regizori consacrati, de nivel mondial, dar pentru inca tinerii nostri regizori, chiar daca avem cateva sclipiri in ultimii ani.
Lumea filmului e o lume scumpa si nu este pentru oricine nu numai la noi ci si afara.
Da, intradevar inca o productie MADE IN ROMANIA care nu va aduna nici cinci lei in cinematografele romanesti.

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 

restructurare asistata