Specialist

Cum evaluam motivatia de a schimba un job?

Serban Mrejeriu › Mar, 2011-12-20 17:18

Pe langa competentele profesionale si integritate, motivatia candidatului pentru job este una dintre temele cele mai importante de analiza in cadrul unui interviu.

Un recruiter cu prioritati clar stabilite stie ca degeaba aduce in organizatie un candidat excelent, daca exista premise serioase ca persoana respectiva sa plece in foarte scurt timp in alta parte, datorita lipsei de compatibilitate.

Pentru a fi eficienta o recrutare, trebuie sa gaseasca o solutie viabila pentru post pe minim 2-3 ani, deoarece orice perioada mai mica de un an contribuie in mod normal la instabilitatea organizatiei si provoaca deruta si confuzie in randul echipei.

Avand in vedere importanta majora a acestei teme, sunt surprins de frecventa cu care se lanseaza in timpul interviurilor intrebari atat de stereotipe de tipul: “Ce v-at ipropus sa realizati in urmatorii 5 ani?”, care atrage raspunsul inevitabil “Imi doresc sa marchez o cariera de suces in cadrul companiei dumneavoastra!” etc

Spre deosebire de experienta profesionala si de calificari (care rezulta mai mult sau mai putin clar din parcurgerea si verificarea unui CV), de tonusul general al candidatului si abilitatile sale de comunicare si prezentare (care sunt puse in evidenta in timpul discutiei propriu-zise), zona de competente personale, respectiv sistemul de valori si expectante ale interlocutorului-sunt mult maigreu de investigat si presupun o abordare mai complexa.

In cadrul trainingului deschis de recrutare si selectie pe care il tinem in fiecare an in cadrul AIMS Human Capital Romania (eveniment la care sunt invitati specialisti de HR dar si manageri de departamente din cadrul companiilor de pepiata care doresc sa isi dezvolte abilitatile de selectie) incercam sa le prezentam participantilor cat mai multe studii de caz interesante si metode complexe de investigare (cum este de exemplu interviul bazat pe competente) care sa duca la o cunoastere mai profunda a interlocutorilor. Si la un dialog real cu acestia, pentru canumai in cazul unui dialog real, purtat de pepozitii de pline de egalitate, se pot pune cartile pe masa si fiecare parte isi poate formula deschis expectantele.

Pot sa va spun din propria experienta ca atasamentul total fata de un brand de angajator este un lucru rar intalnit pe piata noastra. Am avut o data un prieten care, dupa ce a citit autobiografia lui Jack Welch, marele manager de la General Electric, mi-a declarat ca este dispus sa renunte la pozitia sa consolidata si foarte bine remunerata din industria farmaceutica pentru a accepta chiar si un post inferior in cadrul GE, daca se va ivi vreodata o asemenea oportunitate. De asemenea cunosc cateva persoane care ar accepta cu entuziasmun job in Apple, Google sau la National Geographic, dar cate organizatii se pot lauda cu asemenea branduri carismatice?

In cazul candidatilor care au o buna planificare a carierei- si stiu unde vor sa ajunga (de cele mai multe ori pe pozitii manageriale inalte sau chiar antreprenoriale), nu este greu sa intuiesti care este urmatorul pas firesc (vreau sa ma dezvolt pe partea de people management, sa invat sa lucrez cu un soft de tip SAP sau sa intru in industria automotive, sa obtin o certificare six sigma, sa pot absolvi  ACCA etc)- deoarece el este asumat si previzibil.

1 comentariu 9407 vizualizări

Comentarii

2011-12-22 23:18

ELA P

Felicitari pentru articol! De

Felicitari pentru articol! De curand am trecut printr-o experienta similara cu cele prezentate in ultima parte a articolului. Din pacate majoritatea companiilor au pretentia ca doar candidatul sa le convinga ca el e cel mai bun pentru job, insa pierd din vedere faptul ca si compania angajatoare trebuie sa il convinga ca ei sunt cea mai buna optiune pentru el. Si asta mai ales in cazurile de head hunting, dar nu numai. Pana cand angajatorii nu constientizeaza ca e vorba de un parteneriat, in care fiecare trebuie sa se vanda cat mai bine si sa dea ce are mai bun, vor pierde multi candidati valorosi.

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 
n/a

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter