Tools

Costurile reale ale unei recrutari

Serban Mrejeriu › Lun, 2011-10-24 10:00

In 2010, la fiecare o suta de angajati, aproape 14 si-au schimbat jobul in cursul anului*. Astfel ca multe companii s-au vazut nevoite sa-si gaseasca alti oameni. Si pentru ca recrutarea costa, iata cateva elemente de care trebuie sa se tina seama intr-un astfel de proces.

Potrivit studiului de salarizare AIMS Salary Map 2011, rata anuala de fluctuatie cu personalul pe anul 2010 a fost de 13,36%. Desi este un procent destul de mare, media pe 2010 este sub cea inregistrata dinaintea crizei, cand, cu abundenta de oferte de job venite de peste tot din piata, oamenii renuntau si mai usor la siguranta unui loc de munca pentru alte beneficii sau pentru o oferta mai atractiva.

In aceste conditii, majoritatea companiilor mari au pregatite strategii de recrutare care sa previna si sa compenseze aceste plecari mai mult sau mai putin inopinate. In calitate de consultant in recrutare am avut ocazia sa ma implic in numeroase analize de post si sa observ de pe margine pomptitudinea si eficienta cu care companiile angajatoare fac fata acestei  situatii.

In afara foarte putinelor cazuri in care avem succesorul pregatit, disponibil sa inceapa imediat, vor trece cel putin cateva saptamani, uneori chiar luni, pana cand  se completeaza golul lasat (pentru pozitiile cheie in organizatie intervalul este dublu).

Daca in privinta strategiilor si canalelor de recrutare majoritatea angajatorilor au un plan, foarte rar mi  s-a intamplat sa vad o analiza  realista a costurilor  finale pe care le ridica o recrutare.

Haideti sa trecem in revista care sunt elementele ce influenteaza aceste costuri:

1) Perioada in care echipa ramane descoperita. De cele mai multe ori, intre momentul plecarii vechiului angajat si a venirii celui nou, echipa in cauza performeaza in formula incompleta. In majoritatea cazurilor, rata de performanta a unei echipe incomplete este mai mica decat cea initiala, iar acest fapt duce la venituri nerealizate.

In cazul unor functii direct legate de generarea profitului (productie, vanzari)  consecinta plecarii unui angajat poate fi masurata direct in scaderea indicilor de productie respectiv a cifrei de vanzari generate. Pentru alte functii de suport (controlul calitatii, logistica, financiar, IT sau resurse umane) este greu de calculat indicele de pierdere generat de diferite intarzieri respectiv erori umane favorizate de o situatie incerta.

2) Costurile propriu-zise de recrutare. Orice recrutare are costuri directe. Vorbim aici despre comisione de recrutare, in cazul angajarii unui consultant extern, sau despre costuri suplimentare  cu specialistii interni (companiile mari au departamente interne specializate).
Se mai adauga costul anunturilor de recrutare puse pe site-urile de profil, ai timpilor morti pentru activitatea productiva pe care sefii de departamente ii acumuleaza ca sa-si selectioneze viitorii subordonati directi etc.

In situatia in care candidatii si factorii de decizie vin din alte locatii, apar si alte cheltuieli logistice (transport, cazare, diurna, cheltuieli de protocol).

Nu in ultimul rand, activitatea de recrutare genereaza si alte cheltuieli marunte, dar care se aduna in timp (telefoane date cu programarea intalnirilor, mii de coli tiparite cu CV-uri si rapoarte de evaluare, cheltuieli cu operarea unui software de baze de date specializat etc.).

0 comentarii 5867 vizualizări

Comentarii

Adăugati comentariu

CAPTCHA
Introduceti codul din imaginea alaturata

Ne dorim ca toate comentariile care au loc pe portalul Cariere sa fie inteligente si interesante. Pentru a ne asigura ca scrieti la obiect, toate mesajele vor fi citite de catre editorii nostri si ar putea fi editate ca sa intruneasca criteriile noastre de claritate, lungime, si relevanta.

Noi cerem sa se respecte urmatoarele.
1. Fara anunturi de vanzare de produse sau servicii. Haideti sa mentinem aceasta zona ad-free.
2. Fara atacuri la persoana. In aceste conversatii dezbatem si criticam idei, nu pe oamenii din spatele lor.
3. Fara postari multimedia. Sunteti liberi sa le mentionati dar nu incercati sa le postati aici.

Toate textele devin proprietatea Cariere in urma publicarii dar editorii nu se fac raspunzatori pentru opiniile pe care le vehiculeaza autorii lor.

 
 
 

Urmărește Revista CARIERE

Abonează-te la newsletter