Job description

Analist financiar - Job Description

Redactia › Mie, 2004-06-16 23:00

Putem intalni astazi pe piata fortei de munca o multitudine de persoane care ocupa functia de "analist financiar"; cu toate acestea, este putin probabil ca doua dintre ele sa aiba exact aceleasi responsabilitati. Numitorul comun pentru o categorie atat de larga de indivizi este rolul important pe care acestia si-l asuma in conducerea organizatiei din care fac parte si in asigurarea unei cresteri constante a afacerii pe termen lung. Prezentam aceasta importanta pozitie in structura unei companii prin amabilitatea lui Georgi Roussev, Financial Analysis Group Manager Procter & Gamble, Bucuresti Romania.

Pozitia de analist financiar (controlor financiar, consultant financiar) nu a fost niciodata atat de larg raspandita pe piata fortei de munca din Romania. O pozitie cu o asemenea denumire exista in aproape orice companie, indiferent de domeniul in care aceasta opereaza (bancar, asigurari, consultanta, productie si marketing pentru bunuri de larg consum sau piete de capital, investitii la bursa, servicii de logistica si pentru consumatori etc.). Astfel, sensul denumirii de "analist financiar" s-a extins mult peste limitele initiale; in urma cu cativa ani, aceasta denumire era legata in principal de activitatile de bursa, de pietele FOREX, de institutiile internationale si bancile de investitii care evaluau stabilitatea macroeconomica a statelor si de cea mai mare parte a companiilor internationale.

Denumirea de "analist financiar" s-a transformat intr-un termen mai mult sau mai putin generic, acoperind o gama larga de functii, ai caror detinatori sunt responsabili, intr-o mai mare sau mai mica masura, de asigurarea bunastarii financiare a organizatiilor din care fac parte sau a organizatiilor clientilor. Cu toate acestea, un lucru este sigur: analistul financiar, are, in toate domeniile de activitate, o putere intrinseca in cadrul organizatiei datorita accesului unic la informatie, la toate nivelele de operare. Datorita implicarii in orice decizie de afaceri, Departamentul de Finante este singurul din cadrul unei organizatii care isi poate reconstrui toate operatiile prin simpla adunare a membrilor sai intr-un anumit loc.

In anumite domenii, cum ar fi cel bancar, pietele bursiere sau pietele FOREX, intreaga organizatie este formata din analisti financiari sau persoane care si-au inceput cariera profesionala de pe o asemenea pozitie. In alte domenii, cum ar fi companiile de produse de larg consum, analistul financiar lucreaza in mai multe departamente (marketing, vanzari, logistica, IT etc.), fiecare dintre ele avand propriile caracteristici, cultura, mod de gandire, precum si masuri specifice pentru asigurarea succesului. Rolul analistului financiar in asemenea situatii este sa actioneze ca mana dreapta a directorului general sau a directorului executiv pentru a mentine compania pe drumul cel bun in vederea atingerii obiectivelor de afaceri pe termen lung, mediu si scurt.

Astfel, analistul financiar este mai degraba un om de afaceri cu vederi largi, capabil sa inteleaga dinamica mediilor externe si interne, sa sintetizeze si sa comunice in termeni simpli astfel de informatii, sa sprijine compania in stabilirea obiectivelor de afaceri si in formularea strategiilor, precum si in realizarea acestora, pentru ca in final sa poata fi realizate obiectivele propuse. In companii care nu sunt specializate in domeniul financiar, analistul financiar poate activa in diverse domenii - analize financiare pentru anumite marci, eficienta lantului de aprovizionare, termeni comerciali, analize de costuri la o unitate de productie, planificare si previzionare financiara, proiecte de marire a capacitatii, restructurarea la nivel de corporatie, fuziuni si achizitii, precum si in cadrul sectoarelor financiare, cum ar fi contabilitatea, operatiunile bancare si de trezorerie.

Majoritatea celor care lucreaza pe aceasta pozitie au la baza studii economice; multi au absolvit sau participa la programe pentru obtinerea de diplome internationale (CFA, CMA, ACCA), in timp ce pentru altii detinerea unei licente este esentiala pentru a-si putea desfasura activitatea (de exemplu, pe pietele bursiere). Cu toate acestea, cele mai importante elemente care asigura succesul unui analist financiar sunt aptitudinile sale analitice, capacitatea de a asimila un volum urias de informatii pe care sa le inteleaga, sa le integreze tendintelor atat din mediul extern, cat si din cel intern, capacitatea de a concepe strategii de succes si de a le comunica atat extern (catre investitori), cat si intern, in cadrul organizatiei. De aceea, se poate observa la multe companii multinationale tendinta de a cauta mai degraba analisti financiari cu puternice abilitati analitice si capacitatea de a schimba regulile jocului, decat persoane cu studii strict economice. Iar acest lucru nu este valabil doar pentru companiile in care analistul financiar trebuie sa colaboreze cu indivizi ce au la baza studii diferite, ci si pentru companii a caror activitate este exclusiv financiara; astfel, in ultima perioada, unii dintre cei mai importanti analisti financiari de pe cele mai importante piete bursiere internationale sunt licentiati in Fizica si Matematica.

Avand in vedere varietatea de activitati acoperite de denumirea de "analist financiar", fisa de post de mai jos nu incearca sa fie nici cuprinzatoare si nici universala. In functie de structura organizationala a fiecarei companii si de pozitia analistului financiar in cadrul ierarhiei, rolul si responsabilitatile acestuia vor fi diferite si vor cuprinde toate elementele enumerate mai jos sau doar cateva dintre ele.

Obiective:

Coordoneaza stabilirea obiectivelor financiare si de afaceri ale companiei pe termen lung si scurt, in concordanta cu asteptarile actionarilor, ia parte la definirea strategiilor de succes, care sa asigure o crestere constanta, realizeaza analize financiare pentru fiecare decizie de afaceri si asigura compatibilitatea cu obiectivele de afaceri pe termen lung, asigura standarde inalte in contabilitate si raportare.

Responsabilitati:

  • stabileste obiectivele financiare si de afaceri ale companiei pe termen lung si scurt, pe baza evaluarilor externe, realizate la nivelul industriei de profil si a asteptarilor minimale in ceea ce priveste profitul pe investitie pe piata bursiera;
  • participa la dezvoltarea strategiei Companiei, inclusiv identificarea oportunitatilor de crestere in cadrul si in afara industriei, stabilirea prioritatilor legate de piete si produse in vederea extinderilor viitoare, identifica obiectivele de achizitii;
  • coordoneaza eforturile de restructurare la nivel de companie pentru a permite organizatiei sa urmeze strategiile definite;
  • se asigura ca fiecare initiativa legata de o anumita marca se aliniaza strategiilor companiei privind marca/categoria respectiva;
  • realizeaza analize financiare pentru fiecare decizie de afaceri si ofera consiliere financiara directorilor din alte departamente;
  • asigura eficienta lantului de aprovizionare, de la unitatea de productie pana la consumatorul final, optimizeaza costurile in cadrul departamentelor de productie, logistica si comert;
  • analizeaza cheltuielile de marketing si comert, eficienta capitalului de lucru, proiectele de crestere a capacitatii logistice si de productie;
  • colaboreaza cu departamentul comercial pentru a asigura cresterea constanta a afacerii, cu beneficii reciproce;
  • urmareste rezultatele reale, comparativ cu cele estimate, trage concluzii si face recomandari menite sa corecteze situatia;
  • coordoneaza analizele referitoare la concurenta, elaboreaza viziuni ample de afaceri si, pe baza structurii competitorilor, modelelor de afaceri, strategiilor, punctelor tari si slabe, generatoarelor de lichiditati, etc., anticipeaza urmatoarele actiuni si recomanda modificari sau consolidari ale strategiilor companiei;
  • realizeaza analize macroeconomice si analize referitoare la industria de profil si identifica tendintele care pot fi luate in considerare in planificarea afacerii;
  • asigura standarde ridicate in contabilitate si raportare, precum si conformitatea cu legislatia locala si internationala;
  • asigura un mediu constant de control;
  • asigura finantare eficienta a operatiunilor si investitii profitabile ale surplusului de lichiditati;
  • asigura comunicarea eficienta cu pietele bursiere;
  • coordoneaza proiectele de achizitii.

Experienta necesara:

  • studii superioare, cel mai adesea in Finante, Contabilitate, Administratie Publica sau alte domenii economice. (Totusi, nu rare sunt exemplele de profesionisti de succes in domeniul financiar care nu au o formatie economica.);
  • abilitati generale de operare pe computer (MS Office, Access);
  • cunoasterea unor limbi straine.

In functie de responsabilitatile specifice functiei si de nivelul ierarhic:

  • diplome internationale (CFA, CMA, ACCA) sau o licenta profesionala specifica (de exemplu, de broker pentru pietele bursiere);
  • programe de Contabilitate (SAP, WizCount, Scala etc.);
  • experienta anterioara (absolut necesara pentru functiile superioare, poate fi acumulata in aceeasi companie prin proiecte / sarcini anterioare).

Profil:

  • capacitatea de identificare a tendintelor macro si micro economice, anticiparea viitorului, identificarea oportunitatilor importante si dezvoltarea strategiilor care schimba regulile jocului in favoarea organizatiei;
  • puternice aptitudini analitice, capacitatea de a crea structuri si sisteme de succes, organizationale si la nivel de companie;
  • capacitatea de a integra mari volume de informatii, de concentrare asupra elementelor care genereaza succesul si luarea deciziilor in conditii de presiune a timpului;
  • capacitatea de a fi la curent cu evolutiile din domeniul Finantelor, precum si de a intelege ceea ce se petrece in domeniile non-financiare colaterale;
  • abilitati puternice de munca in echipa, capacitatea de a comunica in cadrul organizatiei in mai multe limbi straine cu persoane avand variate formatii profesionale.

Pachet salarial:

Avand in vedere varietatea de activitati si nivelul de profesionalism la care se poate ridica un analist financiar, pachetul de beneficii variaza foarte mult, incepand cu echivalentul a 400 euro brut lunar si urcand pana la 5.000 euro. In cele mai multe cazuri, remunerarea se face sub forma unui salariu lunar fix, cu exceptia persoanelor care lucreaza la bursa si care beneficiaza de obicei si de un bonus lunar, in functie de valoarea tranzactiilor realizate. La cele mai inalte nivele organizationale, se ofera un bonus anual in functie de rezultatele generale ale companiei. Masina de serviciu si telefonul mobil sunt mai degraba o marca a statutului decat un element necesar desfasurarii unei activitati legate de birou si sunt prin urmare alocate la nivelele ierarhice superioare.

0 comentarii 19540 vizualizări
 
 
 
 
 
 
 

Urmărește Revista Cariere

Abonează-te la newsletter